”Nyt ilmastonmuutoksen kimppuun” – Vuoden Ohjelmistoyrittäjä Sammeli Sammalkorpi luo hankinnoista väylän puhtaaseen bisnekseen

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2021 on Sievon perustajiin kuuluva Sammeli Sammalkorpi. ”Sammeli on rakentanut hankintojen analytiikalla upean yrittäjävetoisen kansainvälistyvän kasvutarinan”, kiittää valinnan tehneen Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Sievo on viidessä vuodessa kolminkertaistanut liikevaihtonsa jo lähes 20 miljoonaan euroon. ”Luomme datalla asiakkaille merkittävää lisäarvoa. Nyt analytiikkamme mittaa myös ostojen hiilijalanjäljen”, kertoo Sammalkorpi Sievon uudesta suunnasta.

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2021 on Sammeli Sammalkorpi, kuvassa keskellä. Vasemmalla Ohjelmisto- ja e-business ry:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Walkama ja oikealla toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Kuva: Photomikke

Lehdistötiedote 9.12.2021

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2021 on onnistunut erittäin harvinaisessa saavutuksessa.

”On todella poikkeuksellista, että SaaS-yrittäjä onnistuu kasvattamaan liikevaihdon 20 miljoonaan euroon kokonaan ilman ulkopuolista rahoitusta. Juuri tässä Sammeli Sammalkorpi on onnistunut puhtaasti tulorahoituksella, lähes 20 vuoden kovalla työllä. Raatimme halusi Sammelin valinnalla kunnioittaa tätä SaaS- (software as a service) kasvutarinaa, joka varmasti poikii lisää isoja uutisia”, avaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha palkinnon perusteita.

Voittaja itse kertookin yhä lupaavammista ja merkittävämmistä näköaloista.

”Tämä on tunnustus hyvästä työstä koko mahtavalle henkilöstöllemme, kiitos siitä! Siksi on hienoa voida ennakoida, että vielä mielenkiintoisemmat kasvun vuodet ovat edessä kuin takana. Tähän asti olemme menestyneet auttamalla kustannuksien ja riskien hallinnassa, nyt käymme ilmastonmuutoksen kimppuun”, linjaa Sievon perustajiin kuuluva toimitusjohtaja Sammalkorpi.

Hankintadata ykkösaseeksi ilmastonmuutosta vastaan

Arvio vielä merkittävämmästä kasvusta on puhutteleva, koska Sammalkorpi on onnistunut jo yli kolminkertaistamaan Sievon liikevaihdon viimeisten viiden vuoden aikana. Nyt Sammalkorpi ja Sievo taikovat yritysten hankintoja koskevan datan ilmastonmuutosta taltuttavaksi voimaksi.

”Asiakkaamme ovat suuryrityksiä, joiden kustannuksista hankinnat muodostavat valtaosan. Siksi myöskin pääosa asiakkaidemme päästöistä muodostuu ostojen kautta. Kun maailma keskittyy torjumaan ilmastonmuutosta, niin siihen tähtäävät myös asiakkaamme. Nyt analytiikkamme mittaa myös ostojen hiilijalanjäljen, ja tälle osaamiselle on maailmassa valtavalla vauhdilla kasvava kysyntä”, analysoi Sammalkorpi tulevan kasvun perustaa.

Sammalkorpi on rakentanut Sievolle uuden ilmastotiimin kehittämään vain ilmastoanalytiikkaa. Suuryrityksistä tapaamisiin tuleekin hankintajohtajan lisäksi myös kestävän kehityksen johtaja.

”Meillä on ainutlaatuinen tarjooma ja jo valmiiksi ymmärrys ja pääsy asiakkaidemme dataan. Kasvamme siksi sekä nykyisille asiakkaillemme tarjotulla uudella ilmastopalvelulla että uusilla asiakkailla, jotka haluavat itselleen tehokkaimman mahdollisen aseen ilmastonmuutosta vastaan. 80 % päästöistä syntyy toimitusketjuissa, joten määritelmä ei ole liioittelua. Kuinka seurata päästöketjuja, kun voi olla 50 000 toimittajaa? Me tarjoamme tähän työkalun.”

Ohjelmisto- ja e-business ry:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Walkama pitää Sievon potentiaalia huikeana. Walkama puhuu kovan luokan ymmärryksellä, Valon ja Sinisen Meteoriitin rakentajana.

”Sievo on ponnistanut Pohjoismaiden markkinoilta merkittäväksi toimijaksi Länsi-Euroopassa ja USA:ssa, suomalaiselle SaaS-yritykselle todella kova suoritus. Ilmastonmuutoksen torjuminen hankinta-analytiikan avulla avaa valtavat näkymät kaikkialla maailmassa”, painottaa Walkama.

Lisätiedot

Sammeli Sammalkorpi, toimitusjohtaja, Sievo, 050 585 3253, sammeli.sammalkorpi@sievo.com

Rasmus Roiha, toimitusjohtaja, Ohjelmisto- ja e-business ry, 0400 180434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

”Annamme äänen vaiennetuille” – Aino Chatbot on Vuoden Digipalvelu, joka auttaa lähisuhdeväkivallan uhreja Suomessa ja Tansaniassa9.12.2021 14:31:58 EET | Tiedote

Lähisuhdeväkivallan uhreja auttava Aino Chatbot on Vuoden Digipalvelu 2021. ”Tarjoamme väkivallan uhreille helpon tavan päästä apuun kiinni. Palkinto on meille erittäin arvokas tunnustus ja tärkeää julkisuutta”, kiittää Ainon perustaja Anna Juusela. Palkinnon myöntävä Ohjelmisto- ja e-business ry pitää Aino Chatbotin merkitystä erittäin suurena. ”Aino on mainio osoitus siitä, miten digitaalisuus ja tekoäly voivat auttaa vakavien yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemisessa”, korostaa toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Milja on tärkeä koko ohjelmistoalalle” – Vuoden Tivi-vaikuttaja 2021 on Milja Köpsi, Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä ja pysäyttämätön luonnonvoima3.12.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä Milja Köpsi on valittu Vuoden Tivi-vaikuttajaksi. ”Olemme todella iloisia Miljan ja koko ohjelmistoalan puolesta. Miljan työ on ollut ratkaisevan tärkeää Mimmit koodaa -ohjelman kasvulle ohjelmistoyritysten muutosvoimaksi”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan mukaan Köpsi ei ole onnistunut vain omalla persoonallaan innostamaan tuhansia naisia mukaan. ”Milja on ollut keskeinen voima myös yritysten saamisessa mukaan ja muutoksen aikaansaamiseksi alalla.”

”Tuhat juniorikoodaria heti töihin!” Elina Valtonen vaatii julkisten IT-projektien avaamista työuraansa aloittaville koodareille15.10.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Suomen johtaviin talousvaikuttajiin kuuluva kansanedustaja (kok) Elina Valtonen vaatii julkisten IT-projektien avaamista juniorikoodareille. ”Näin saisimme portit auki jopa satojen koodarinaisten nopealle työllistymiselle”, visioi Valtonen Mimmit Koodaa -ohjelman suuressa verkkotapahtumassa. Mimmit Koodaa -vetäjä Milja Köpsi toivoo päättäjiltä rivakkaa tarttumista Valtosen vaatimukseen.

Suomalaiset SaaS-firmat kasvavat sadoilla miljoonilla euroilla – ”Suomi näyttää kerrankin tekevän skaalautuvampaa bisnestä kuin Ruotsi!”21.9.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset SaaS-firmat kasvavat selvästi nopeammin kuin verrokkiyritykset Ruotsissa ja Tanskassa. Uunituore tutkimus kertoo, että Suomessa on panostettu Ruotsia enemmän automaatioon ja sen tarjoamaan skaalautuvuuteen. ”Suomalaisyritysten erinomaiset kasvuluvut startup-vaiheen jälkeen kertovat, että oikeilla linjoilla ollaan”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Tutkimuksen toteuttaneen Vendep Capitalin sijoitusjohtaja Timo Felinin mukaan yksi avain menestykseen on ollut käyttöön perustuva hinnoittelu.

Tähtitieteilijä, HR-spesialisti, keittiömestari… Huikea joukko Mimmit koodaa -ohjelman valioita ratkoo hackathonissa Helsingin työttömyyttä17.9.2021 15:37:31 EEST | Tiedote

Työllisyyden kohentaminen on koko Suomen ykköstavoite. Pääkaupunki Helsinki kokeilee viikonloppuna poikkeuksellista tapaa edistää sellaisten ihmisten työllistymistä, joiden digitaidot kaipaavat parantamista. ”Tarvitaan ennakkoluulottomia keinoja ja uskomme, että Mimmit koodaa -hackathon voi niitä meille ideoida ja rakentaa”, toteaa apulaispormestari Nasima Razmyar. Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä Milja Köpsi on innoissaan: ”Meillä on kasassa uskomattoman laadukas ryhmä ongelmaratkaisijoita, nyt vain sokka irti!”

”Jos nyt ei investoi osaamiseen, niin milloin?” Kampanja tähtää yli 100 juniorin palkkaamiseen ohjelmistoalalle heti16.9.2021 15:33:16 EEST | Tiedote

Talous käy kuumana ja ohjelmistoyritysten tilauskirjat paukkuvat. Ohjelmistoalan senioriosaajista on huutava pula, kun taas junioreiden voi olla vaikea löytää töitä. Fakta kuitenkin on, että ”ilman junioreja ei tule senioreja”, toteaa mittavan kampanjan junioriosaajien palkkaamiseksi käynnistäneen Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Junioreihin panostamisesta on alalla hyviä kokemuksia. ”Junioreiden palo ja halu oppia voi viedä jopa senioreiden ohi”, painottaa Nolwenturen perustaja Antti Vikman.