”Nyt ilmastonmuutoksen kimppuun” – Vuoden Ohjelmistoyrittäjä Sammeli Sammalkorpi luo hankinnoista väylän puhtaaseen bisnekseen

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2021 on Sievon perustajiin kuuluva Sammeli Sammalkorpi. ”Sammeli on rakentanut hankintojen analytiikalla upean yrittäjävetoisen kansainvälistyvän kasvutarinan”, kiittää valinnan tehneen Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Sievo on viidessä vuodessa kolminkertaistanut liikevaihtonsa jo lähes 20 miljoonaan euroon. ”Luomme datalla asiakkaille merkittävää lisäarvoa. Nyt analytiikkamme mittaa myös ostojen hiilijalanjäljen”, kertoo Sammalkorpi Sievon uudesta suunnasta.

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2021 on Sammeli Sammalkorpi, kuvassa keskellä. Vasemmalla Ohjelmisto- ja e-business ry:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Walkama ja oikealla toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Kuva: Photomikke

Lehdistötiedote 9.12.2021

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2021 on onnistunut erittäin harvinaisessa saavutuksessa.

”On todella poikkeuksellista, että SaaS-yrittäjä onnistuu kasvattamaan liikevaihdon 20 miljoonaan euroon kokonaan ilman ulkopuolista rahoitusta. Juuri tässä Sammeli Sammalkorpi on onnistunut puhtaasti tulorahoituksella, lähes 20 vuoden kovalla työllä. Raatimme halusi Sammelin valinnalla kunnioittaa tätä SaaS- (software as a service) kasvutarinaa, joka varmasti poikii lisää isoja uutisia”, avaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha palkinnon perusteita.

Voittaja itse kertookin yhä lupaavammista ja merkittävämmistä näköaloista.

”Tämä on tunnustus hyvästä työstä koko mahtavalle henkilöstöllemme, kiitos siitä! Siksi on hienoa voida ennakoida, että vielä mielenkiintoisemmat kasvun vuodet ovat edessä kuin takana. Tähän asti olemme menestyneet auttamalla kustannuksien ja riskien hallinnassa, nyt käymme ilmastonmuutoksen kimppuun”, linjaa Sievon perustajiin kuuluva toimitusjohtaja Sammalkorpi.

Hankintadata ykkösaseeksi ilmastonmuutosta vastaan

Arvio vielä merkittävämmästä kasvusta on puhutteleva, koska Sammalkorpi on onnistunut jo yli kolminkertaistamaan Sievon liikevaihdon viimeisten viiden vuoden aikana. Nyt Sammalkorpi ja Sievo taikovat yritysten hankintoja koskevan datan ilmastonmuutosta taltuttavaksi voimaksi.

”Asiakkaamme ovat suuryrityksiä, joiden kustannuksista hankinnat muodostavat valtaosan. Siksi myöskin pääosa asiakkaidemme päästöistä muodostuu ostojen kautta. Kun maailma keskittyy torjumaan ilmastonmuutosta, niin siihen tähtäävät myös asiakkaamme. Nyt analytiikkamme mittaa myös ostojen hiilijalanjäljen, ja tälle osaamiselle on maailmassa valtavalla vauhdilla kasvava kysyntä”, analysoi Sammalkorpi tulevan kasvun perustaa.

Sammalkorpi on rakentanut Sievolle uuden ilmastotiimin kehittämään vain ilmastoanalytiikkaa. Suuryrityksistä tapaamisiin tuleekin hankintajohtajan lisäksi myös kestävän kehityksen johtaja.

”Meillä on ainutlaatuinen tarjooma ja jo valmiiksi ymmärrys ja pääsy asiakkaidemme dataan. Kasvamme siksi sekä nykyisille asiakkaillemme tarjotulla uudella ilmastopalvelulla että uusilla asiakkailla, jotka haluavat itselleen tehokkaimman mahdollisen aseen ilmastonmuutosta vastaan. 80 % päästöistä syntyy toimitusketjuissa, joten määritelmä ei ole liioittelua. Kuinka seurata päästöketjuja, kun voi olla 50 000 toimittajaa? Me tarjoamme tähän työkalun.”

Ohjelmisto- ja e-business ry:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Walkama pitää Sievon potentiaalia huikeana. Walkama puhuu kovan luokan ymmärryksellä, Valon ja Sinisen Meteoriitin rakentajana.

”Sievo on ponnistanut Pohjoismaiden markkinoilta merkittäväksi toimijaksi Länsi-Euroopassa ja USA:ssa, suomalaiselle SaaS-yritykselle todella kova suoritus. Ilmastonmuutoksen torjuminen hankinta-analytiikan avulla avaa valtavat näkymät kaikkialla maailmassa”, painottaa Walkama.

Lisätiedot

Sammeli Sammalkorpi, toimitusjohtaja, Sievo, 050 585 3253, sammeli.sammalkorpi@sievo.com

Rasmus Roiha, toimitusjohtaja, Ohjelmisto- ja e-business ry, 0400 180434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

”Koodaripula voi hyydyttää miljardiloikatkin” – Monille tuntematon toimiala superkasvussa: lähes 60% yrityksistä lupaa merkittävää kasvua – jos vain osaajia riittää30.6.2022 10:01:23 EEST | Tiedote

Taloutta varjostavat taas synkät pilvet, mutta ohjelmistoalalla merkittävää kasvua odottaa peräti 40% yrityksistä. Lisäksi ohjelmistoalan sisältä löytyy vielä oma superkasvuala. ”Jos joku ei vielä SaaS-bisnestä tunne, nyt olisi korkea aika. Kun 56% yrityksistä ennakoi merkittävää kasvua, tiedossa on Suomen viennille uusi keihäänkärki”, arvioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha uunituoretta tutkimusta. Luvassa voi olla Suomen viennille uusi veturi – kunhan paheneva koodaripula ei tule esteeksi.

Ohjelmistoala tekee historiaa: ”Meillä on Juniorirekry-tapahtumassa yli 800 osallistujaa, joista ylivoimainen enemmistö on naisia!”11.5.2022 07:30:00 EEST | Tiedote

Ohjelmistoalan suurin haaste on uusien osaajien löytäminen. ”Tarve on huutava ja toivomme, että Juniorirekry-tapahtumassa mahdollisimman moni koodari-junnu kohtaa tulevan työnantajansa – edellytykset ovat erinomaiset”, visioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan mukaan tapahtuma menee varmuudella historiaan: ”Tuskin koko universumista löytyy isoa IT-rekrytapahtumaa, jossa miehet olisivat olleet pieni vähemmistö.” Yrityksiä kaivataan mukaan lisää, vaikka ”23 yritystä on mainio alku.”

”Meillä muhii mielenterveyden aikapommi” – Ohjelmistoala herännyt koko Suomen ongelmaan: ”On kysyttävä, pitääkö meidän palata toimistoille?”2.5.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Mielenterveysongelmat ovat kasvava ongelma jopa vapaista työoloistaan tunnetulla ohjelmistoalalla. ”Heikentynyt mielenterveys vie informaatio- ja viestintäalalla työkyvyttömyyseläkkeelle jo kymmeniä työntekijöitä vuodessa. Tämä tarkoittaa, että ongelmista kärsiviä on alalla vähintään satoja”, kertoo Varman asiantuntijalääkäri Tiia Reho. ”Tilanne on hälyttävä ja meidän on ryhdyttävä toimiin. Ihmiset tarvitsevat yhteisöllisyyttä ja siksi on kysyttävä, pitääkö meidän oikeasti palata toimistoille ainakin osittain?”, pohtii Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Olemme valmentaneet jo satoja naisia… Tavoitteemme on naisten oma teknologiayritys” – Mimmit koodaa -palkinto 2022 Susanna Kyllöselle22.4.2022 12:16:14 EEST | Tiedote

Mimmit koodaa -palkinnon 2022 on voittanut Susanna Kyllönen merkittävistä ansioistaan naisten innostamisessa ohjelmistoalalle ja tehokkaasta työstä sen hyväksi. ”Susannan käynnistämä Twig the Code -yhdistys on tehnyt erittäin arvokasta työtä, hienoin tuloksin. On tärkeää, että muutkin kuin Mimmit koodaa -ohjelma ponnistelevat samojen isojen tavoitteiden hyväksi”, kiittää Mimmit koodaa -vetäjä Milja Köpsi. ”Koen, että tämä on palkinto kaikille naisille, jotka ovat työhömme osallistuneet”, jakaa Susanna Kyllönen kiitosta eteenpäin.

”Annamme äänen vaiennetuille” – Aino Chatbot on Vuoden Digipalvelu, joka auttaa lähisuhdeväkivallan uhreja Suomessa ja Tansaniassa9.12.2021 14:31:58 EET | Tiedote

Lähisuhdeväkivallan uhreja auttava Aino Chatbot on Vuoden Digipalvelu 2021. ”Tarjoamme väkivallan uhreille helpon tavan päästä apuun kiinni. Palkinto on meille erittäin arvokas tunnustus ja tärkeää julkisuutta”, kiittää Ainon perustaja Anna Juusela. Palkinnon myöntävä Ohjelmisto- ja e-business ry pitää Aino Chatbotin merkitystä erittäin suurena. ”Aino on mainio osoitus siitä, miten digitaalisuus ja tekoäly voivat auttaa vakavien yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemisessa”, korostaa toimitusjohtaja Rasmus Roiha.