Amos RexAmos Rex

”Nyt jos koskaan on aika, jolloin tarvitsemme keskustelua” – maailmaa kiertänyt Muse Conversations saapuu Suomeen

Amos Rex ja Stina Krookin säätiö kutsuvat osallistujia ennakkoluulottomaan ja rohkeaan vuoropuheluun. Ensimmäistä kertaa Suomessa järjestettävä Muse Conversations tuo erilaisia ihmisiä yhteen uuden keskustelutavan avulla. Konseptin perustaja Theodore Zeldinin puheenvuoro on perjantaina 13.9. klo 13. Maanantaina 16.9. on luvassa yksi koululaisten keskustelu ja kaksi kaikille avointa maksutonta keskustelutapahtumaa. Ilmoittautuminen on auki 14.8.–1.9. Amos Rexin nettisivuilla.

Salvo Toscano, courtesy  of "Reading on Thames Festival, 2018”
Salvo Toscano, courtesy of "Reading on Thames Festival, 2018”

Oxfordin yliopiston maineikkaan filosofin, historiantutkijan ja kirjailijan Theodore Zeldinin kehittämä keskustelukonsepti tuo saman pöydän ääreen eri sukupuolien, -polvien ja maailmankatsomuksen edustajia. Syntyy kiehtova kohtaaminen ja mieleenpainuva elämys, joka mullistaa keskusteluun osallistuneiden maailman – ainakin hetkellisesti.

Jo yli 12 000 henkilöä 20 maassa eri puolilla maailmaa on osallistunut Muse Conversations -konseptin keskustelutilaisuuksiin. Osallistujille annetaan illallisen kulkua mukaileva keskustelun menu, joka ohjaa pareittain käytävää keskustelua. Listalla olevat kysymykset johdattelevat osapuolet pohtimaan omaa elämäntapaansa ja tekemään uusia johtopäätöksiä omista kokemuksistaan. Samalla keskustelijoiden ymmärrys toisistaan lisääntyy.

”Keskustelu on kohtaaminen, jossa erilaisten muistojen ja tapojen muovaamat mielet ovat vuorovaikutuksessa. Mielipiteiden vaihto muokkaa tosiasioita ja ajatuksia. Keskustelu sekoittaa pakan ja antaa käyttöön uusia kortteja. Nyt jos koskaan on aika, jolloin tarvitsemme keskustelua. Se on kriittisen kiireellistä”, Theodore Zeldin toteaa.

”Stina Krookin säätiö haluaa taidetta hyödyntäen tukea ja innostaa ihmisiä rakentamaan keskinäistä luottamusta. Muse Conversations toimii parhaimmillaan voimakkaana ja voimaannuttavana muutoksen liikkeellelaskijana. Tavoitteena on laajentaa ja avartaa osallistujien näkemyksiä sekä lisätä empatian tunnetta toisiamme kohtaan”, säätiön hallituksen puheenjohtaja Susanne Homén-Lindberg sanoo.

”Amos Rex ei ole ainoastaan taidemuseo, vaan myös tapahtumapaikka. Bio Rexin ainutlaatuiset tilat, elokuvasali lämpiöineen muodostavat hyvät puitteet erilaisten ihmisten kohtaamisille. On tärkeää, että ihmiset kokevat asioita yhdessä, oppivat uutta ja saavat unohtumattomia elämyksiä. Muse Conversations on yksi juonne museon moninaisessa ihmisläheisessä toiminnassa”, kertoo ohjelmajohtaja Kaj Martin.

Tapahtuma on osa Stina Krookin säätiön juhlavuotta.

Muse Conversations -tapahtuman yhteistyökumppanit ovat: Theodore Zeldin & Oxford Muse, MiklagardArts, Stina Krookin säätiö ja Amos Rex.

Theodore Zeldin: Muse Conversations -alustus
13.9. klo 13-14
Bio Rex, Amos Rex

”Yksi maailman neljästäkymmenestä henkilöstä, jonka ajatuksilla on pysyvää arvoa uudella vuosituhannella.” (The Independent)

Filosofi ja historioitsija Theodore Zeldin kertoo Muse Conversations -konseptin taustalla olevista ajatuksista sekä miten keskustelu voi muuttaa maailmaa. Yleisölle avoin tapahtuma on maksuton. Lehdistöllä on mahdollisuus tavata ja haastatella Zeldiniä tapahtumassa.

Muse Conversations 16.9.
Bio Rex, Amos Rex

Klo 10–11 koululaistapahtuma, ei avointa ilmoittautumista
Klo 13–15 kaikille avoin, ilmainen tapahtuma, ennakkoilmoittautuminen
Klo 19–21 kaikille avoin, ilmainen tapahtuma, ennakkoilmoittautuminen

Ilmoittautumiset 14.8.–1.9: https://amosrex.fi/tapahtumat/muse-conversations/

Keskusteluihin voi osallistua suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.

Pressikuvat: https://amosrex.fi/lehdisto/

Video: https://www.youtube.com/watch?v=CIDFXwKRctk

Haastattelupyynnöt:

Viestintätoimisto Creatika,
press@creatika.fi, 040 5378407, 044 5661903

Lisätiedot tapahtumasta:

Vastaava tuottaja, Ceyda Berk-Söderblom, MiklagårdArts
info@miklagardarts.com, 050 4002571

Iia Palovaara, tiedottaja, Amos Rex
iia.palovaara@amosrex.fi, +358 (0) 50 544 3331

Salvo Toscano, courtesy  of "Reading on Thames Festival, 2018”
Salvo Toscano, courtesy of "Reading on Thames Festival, 2018”
Theodore Zeldin, the Oxford scholar, historian and academic, at the Edinburgh International Book Festival 2015.Edinburgh. 31st August 2015

Historioitsija ja ajattelija Theodore Zeldin on Oxfordin yliopiston kasvatti. Historian tutkijana hän on uraa uurtavalla tavalla selvittänyt, kuinka suhteet ja tunteet, kuten rakkaus, pelko, yksinäisyys, ystävyys ja kunnianhimo, ovat kehittyneet eri sivilisaatioissa aikojen saatossa. Erityisesti hän on pohtinut, miten näihin tekijöihin voidaan tänä päivänä vaikuttaa käyttämällä uudenlaista keskustelukulttuuria, joka synnyttää luottamusta muukalaisten kesken Viimeisten 30 vuoden aikana Theodore Zeldin on kehittänyt empiirisesti keskustelukonseptia, jonka avulla ihmiset voivat vaihtaa kokemuksiaan ja käsitellä omia pyrkimyksiään ja siten lisätä keskinäistä ymmärrystä ja luottamusta. Konsepti tunnetaan nimellä Muse Conversations. Zeldin on toiminut Ranskan presidentin neuvonantajana, ja hänelle on myönnetty Ranskan kunnialegioonan komentajan arvonimi. Hän on myös saanut brittiläisen Wolfsonin historiapalkinnon teoksestaan, joka käsittelee Ranskan historiaa.
www.oxfordmuse.com

Stina Krookin säätiö tukee ja edistää kuva- ja näyttämötaidetta vuosittaisilla stipendeillä, huomioiden erityisesti Suomen ruotsinkielisen väestön. Stipendeillä halutaan tukea nuoria, uransa alkuvaiheessa olevia taiteilijoita sekä edesauttaa jo asemansa vakiintuneiden taiteilijoiden pitkäjänteistä työskentelyä. Stina Nicolaisen (o.s. Krook) perusti säätiön joulukuussa 1976 ja ensimmäiset stipendit jaettiin 1978. Vuoteen 2019 mennessä on jaettu yli 500 stipendiä ja palkintoa yli kahden miljoonan euron arvosta. Stipendejä ei voi hakea, vaan säätiö myöntää palkinnot kuvataiteen ja esittävän taiteen edustajista koostuvan asiantuntijaraadin lausuntojen perusteella.
www.stinakrook.fi

Amos Rex on taidemuseo, jossa menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus kohtaavat. Funkkishelmi Lasipalatsi ja sen kumpuilevan aukion alla sijaitsevat taidemuseotilat tarjoavat 10 000 neliötä ainutkertaisille elämyksille maan alla, päällä ja Bio Rexin valkokankaalla. Amos Rexin näyttelyohjelma koostuu uusimmasta, usein teknisesti kokeilevasta nykytaiteesta, 1900-luvun modernismista ja muinaisista kulttuureista.

Verk av den banbrytande videokonstnären Bill Viola visas på Amos Rex år23.9.2020 10:55:59 EESTTiedote

Amos Rex program för nästa år består av inhemsk samtidskonst och en omfattande utställning över videokonstnären Bill Violas verk. Separatutställningen är Violas första i Finland. Karoliina Hellbergs, Tero Kuitunens och Raimo Saarinens utställning Between us och bildkonstnären Raija Malkas och kompositören Kaija Saariahos utställning Blick skulle egentligen ordnas år 2020, men på grund av coronaviruset flyttas utställningarna till våren och sommaren 2021.

Amos Rex brings pioneering video artist Bill Viola to Finland in 202123.9.2020 10:52:10 EESTPress release

Amos Rex’s offerings next year include Finnish contemporary art and an extensive exhibition featuring video artist Bill Viola – his first solo show in Finland. Two exhibitions planned for 2020 have been rescheduled to the spring and summer of 2021 due to the Covid-19 pandemic: Between us by Karoliina Hellberg, Tero Kuitunen and Raimo Saarinen, as well as Blick by visual artist Raija Malka and composer Kaija Saariaho.

Amos Rex tuo 2021 Suomeen videotaiteen uranuurtajan Bill Violan23.9.2020 10:50:00 EESTTiedote

Amos Rexin ensi vuoden ohjelmisto koostuu kotimaisesta nykytaiteesta ja videotaiteilija Bill Violan laajasta näyttelystä. Kyseessä on Violan ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa. Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilan johdosta vuodelle 2020 suunnitellut Karoliina Hellbergin, Tero Kuitusen ja Raimo Saarisen näyttely Between us sekä kuvataiteilija Raija Malkan ja säveltäjä Kaija Saariahon näyttely Blick siirtyvät kevääseen ja kesään 2021.

Egypt of Glory: Amos Rex and Kumu’s joint exhibition brings ancient treasures to Helsinki and Tallinn9.9.2020 09:27:20 EESTPress Invitation

What does ancient Egypt bring to mind today? Pyramids, sphinxes and the mum-my’s curse? In October 2020, Helsinki’s Amos Rex and Tallinn’s Kumu Art Muse-um unveil an unparalleled dual exhibition on the history of ancient Egypt. The Museo Egizio in Turin, Italy, has loaned the material on display and provided the story that accompanies it. The Museo Egizio has one of the world’s most important collections of ancient Egyptian art and culture outside of Egypt. The Amos Rex exhibition is open 9 Oct. 2020–21 Mar. 2021.

Egyptin loisto: Amos Rexin ja Kumun yhteisnäyttely tuo muinaisaarteet Helsinkiin ja Tallinnaan9.9.2020 09:27:01 EESTKutsu

Mitä nykyihmiselle tulee mieleen muinaisesta Egyptistä? Pyramidit, sfinksit ja muumioiden kirous? Lokakuussa 2020 Amos Rexissä ja Tallinnan Kumu-taidemuseossa avautuu ainutlaatuinen kaksoisnäyttely muinaisen Egyptin historiasta. Näyttelyn tarina on kirjoitettu Italian Torinossa sijaitsevassa Museo Egiziossa, josta myös näyttelyn esineistö on saatu lainaan. Museo Egizion kokoelma on yksi maailman tärkeimmistä muinaisen Egyptin taiteen ja kulttuurin kokoelmista Egyptin ulkopuolella. Amos Rexin näyttely on esillä 9.10.2020–21.3.2021.

Egyptens prakt: Amos Rex och Kumu visar forntida skatter på gemensam utställning i Helsingfors och Tallinn9.9.2020 09:26:35 EESTKutsu

Vilka associationer får dagens människor av uttrycket ”det forna Egypten”? Pyr-amider, sfinxer och mumiernas förbannelser? I oktober 2020 öppnas en unik dub-belutställning om det forna Egyptens historia på Amos Rex och på konstmuseet Kumu i Tallinn. Utställningsberättelsen är skriven i Museo Egizio i Turin i Italien, som också har lånat ut föremålen på utställningen. Museo Egizio har en av de viktigaste samlingarna av forntida egyptisk konst och kultur utanför Egypten. Utställningen på Amos Rex pågår 9.10.2020–21.3.2021.