Amos RexAmos Rex

”Nyt jos koskaan on aika, jolloin tarvitsemme keskustelua” – maailmaa kiertänyt Muse Conversations saapuu Suomeen

Amos Rex ja Stina Krookin säätiö kutsuvat osallistujia ennakkoluulottomaan ja rohkeaan vuoropuheluun. Ensimmäistä kertaa Suomessa järjestettävä Muse Conversations tuo erilaisia ihmisiä yhteen uuden keskustelutavan avulla. Konseptin perustaja Theodore Zeldinin puheenvuoro on perjantaina 13.9. klo 13. Maanantaina 16.9. on luvassa yksi koululaisten keskustelu ja kaksi kaikille avointa maksutonta keskustelutapahtumaa. Ilmoittautuminen on auki 14.8.–1.9. Amos Rexin nettisivuilla.

Salvo Toscano, courtesy  of "Reading on Thames Festival, 2018”
Salvo Toscano, courtesy of "Reading on Thames Festival, 2018”

Oxfordin yliopiston maineikkaan filosofin, historiantutkijan ja kirjailijan Theodore Zeldinin kehittämä keskustelukonsepti tuo saman pöydän ääreen eri sukupuolien, -polvien ja maailmankatsomuksen edustajia. Syntyy kiehtova kohtaaminen ja mieleenpainuva elämys, joka mullistaa keskusteluun osallistuneiden maailman – ainakin hetkellisesti.

Jo yli 12 000 henkilöä 20 maassa eri puolilla maailmaa on osallistunut Muse Conversations -konseptin keskustelutilaisuuksiin. Osallistujille annetaan illallisen kulkua mukaileva keskustelun menu, joka ohjaa pareittain käytävää keskustelua. Listalla olevat kysymykset johdattelevat osapuolet pohtimaan omaa elämäntapaansa ja tekemään uusia johtopäätöksiä omista kokemuksistaan. Samalla keskustelijoiden ymmärrys toisistaan lisääntyy.

”Keskustelu on kohtaaminen, jossa erilaisten muistojen ja tapojen muovaamat mielet ovat vuorovaikutuksessa. Mielipiteiden vaihto muokkaa tosiasioita ja ajatuksia. Keskustelu sekoittaa pakan ja antaa käyttöön uusia kortteja. Nyt jos koskaan on aika, jolloin tarvitsemme keskustelua. Se on kriittisen kiireellistä”, Theodore Zeldin toteaa.

”Stina Krookin säätiö haluaa taidetta hyödyntäen tukea ja innostaa ihmisiä rakentamaan keskinäistä luottamusta. Muse Conversations toimii parhaimmillaan voimakkaana ja voimaannuttavana muutoksen liikkeellelaskijana. Tavoitteena on laajentaa ja avartaa osallistujien näkemyksiä sekä lisätä empatian tunnetta toisiamme kohtaan”, säätiön hallituksen puheenjohtaja Susanne Homén-Lindberg sanoo.

”Amos Rex ei ole ainoastaan taidemuseo, vaan myös tapahtumapaikka. Bio Rexin ainutlaatuiset tilat, elokuvasali lämpiöineen muodostavat hyvät puitteet erilaisten ihmisten kohtaamisille. On tärkeää, että ihmiset kokevat asioita yhdessä, oppivat uutta ja saavat unohtumattomia elämyksiä. Muse Conversations on yksi juonne museon moninaisessa ihmisläheisessä toiminnassa”, kertoo ohjelmajohtaja Kaj Martin.

Tapahtuma on osa Stina Krookin säätiön juhlavuotta.

Muse Conversations -tapahtuman yhteistyökumppanit ovat: Theodore Zeldin & Oxford Muse, MiklagardArts, Stina Krookin säätiö ja Amos Rex.

Theodore Zeldin: Muse Conversations -alustus
13.9. klo 13-14
Bio Rex, Amos Rex

”Yksi maailman neljästäkymmenestä henkilöstä, jonka ajatuksilla on pysyvää arvoa uudella vuosituhannella.” (The Independent)

Filosofi ja historioitsija Theodore Zeldin kertoo Muse Conversations -konseptin taustalla olevista ajatuksista sekä miten keskustelu voi muuttaa maailmaa. Yleisölle avoin tapahtuma on maksuton. Lehdistöllä on mahdollisuus tavata ja haastatella Zeldiniä tapahtumassa.

Muse Conversations 16.9.
Bio Rex, Amos Rex

Klo 10–11 koululaistapahtuma, ei avointa ilmoittautumista
Klo 13–15 kaikille avoin, ilmainen tapahtuma, ennakkoilmoittautuminen
Klo 19–21 kaikille avoin, ilmainen tapahtuma, ennakkoilmoittautuminen

Ilmoittautumiset 14.8.–1.9: https://amosrex.fi/tapahtumat/muse-conversations/

Keskusteluihin voi osallistua suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.

Pressikuvat: https://amosrex.fi/lehdisto/

Video: https://www.youtube.com/watch?v=CIDFXwKRctk

Haastattelupyynnöt:

Viestintätoimisto Creatika,
press@creatika.fi, 040 5378407, 044 5661903

Lisätiedot tapahtumasta:

Vastaava tuottaja, Ceyda Berk-Söderblom, MiklagårdArts
info@miklagardarts.com, 050 4002571

Iia Palovaara, tiedottaja, Amos Rex
iia.palovaara@amosrex.fi, +358 (0) 50 544 3331

Salvo Toscano, courtesy  of "Reading on Thames Festival, 2018”
Salvo Toscano, courtesy of "Reading on Thames Festival, 2018”
Theodore Zeldin, the Oxford scholar, historian and academic, at the Edinburgh International Book Festival 2015.Edinburgh. 31st August 2015

Historioitsija ja ajattelija Theodore Zeldin on Oxfordin yliopiston kasvatti. Historian tutkijana hän on uraa uurtavalla tavalla selvittänyt, kuinka suhteet ja tunteet, kuten rakkaus, pelko, yksinäisyys, ystävyys ja kunnianhimo, ovat kehittyneet eri sivilisaatioissa aikojen saatossa. Erityisesti hän on pohtinut, miten näihin tekijöihin voidaan tänä päivänä vaikuttaa käyttämällä uudenlaista keskustelukulttuuria, joka synnyttää luottamusta muukalaisten kesken Viimeisten 30 vuoden aikana Theodore Zeldin on kehittänyt empiirisesti keskustelukonseptia, jonka avulla ihmiset voivat vaihtaa kokemuksiaan ja käsitellä omia pyrkimyksiään ja siten lisätä keskinäistä ymmärrystä ja luottamusta. Konsepti tunnetaan nimellä Muse Conversations. Zeldin on toiminut Ranskan presidentin neuvonantajana, ja hänelle on myönnetty Ranskan kunnialegioonan komentajan arvonimi. Hän on myös saanut brittiläisen Wolfsonin historiapalkinnon teoksestaan, joka käsittelee Ranskan historiaa.
www.oxfordmuse.com

Stina Krookin säätiö tukee ja edistää kuva- ja näyttämötaidetta vuosittaisilla stipendeillä, huomioiden erityisesti Suomen ruotsinkielisen väestön. Stipendeillä halutaan tukea nuoria, uransa alkuvaiheessa olevia taiteilijoita sekä edesauttaa jo asemansa vakiintuneiden taiteilijoiden pitkäjänteistä työskentelyä. Stina Nicolaisen (o.s. Krook) perusti säätiön joulukuussa 1976 ja ensimmäiset stipendit jaettiin 1978. Vuoteen 2019 mennessä on jaettu yli 500 stipendiä ja palkintoa yli kahden miljoonan euron arvosta. Stipendejä ei voi hakea, vaan säätiö myöntää palkinnot kuvataiteen ja esittävän taiteen edustajista koostuvan asiantuntijaraadin lausuntojen perusteella.
www.stinakrook.fi

Amos Rex on taidemuseo, jossa menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus kohtaavat. Funkkishelmi Lasipalatsi ja sen kumpuilevan aukion alla sijaitsevat taidemuseotilat tarjoavat 10 000 neliötä ainutkertaisille elämyksille maan alla, päällä ja Bio Rexin valkokankaalla. Amos Rexin näyttelyohjelma koostuu uusimmasta, usein teknisesti kokeilevasta nykytaiteesta, 1900-luvun modernismista ja muinaisista kulttuureista.

“We need conversation more than ever before” – the world-renowned Muse Conversations arrive in Finland15.8.2019 15:16:04 EESTPress release

Amos Rex and the Stina Krook Foundation invite you to experience an unconventional culture of dialogue. Muse Conversations, arranged for the first time in Finland, bring together people from different genders, generations and perspectives through a new way of having a conversation. The concept has been developed by Theodore Zeldin, who will be present at Amos Rex on September 13th at 1 pm. A discussion for high school students will be arranged on Monday, September 16th, along with two other free discussion events open for everyone. Registration is open from August 14th to September 1st on the Amos Rex website.

”Nu om än någonsin är en tid, då vi behöver diskussion” – Muse Conversations som rest runt världen kommer nu till Finland14.8.2019 12:26:44 EESTTiedote

Amos Rex och Stina Krooks Stiftelse bjuder in publiken till en fördomsfri och modig dialog. Muse Conversations, som ordnas för första gången i Finland, för samman olika slags människor med hjälp av ett nytt sätt att diskutera. Konceptets grundare Theodore Zeldin talar om det fredagen den 13 september klockan 13. Måndagen den 16 september blir det en diskussion för skolelever och två evenemang som är gratis och öppna för alla. Man kan anmäla sig på Amos Rex webbplats 14.8–1.9.

Generation 2020 -näyttelyn taiteilijat valittu23.7.2019 08:01:00 EESTTiedote

Amos Rexin ensi keväänä avautuvaan mittavaan Generation 2020 -näyttelyyn osallistuu yhteensä 80 taiteilijaa. Avoimeen hakuun tuli 468 hakemusta ja yli 1600 teosehdotusta 15–23-vuotiailta taiteilijoilta. Moni hakija käsitteli töissään ihmisen suhdetta ympäröivään luontoon ja teknologiaan – asioita, jotka määrittävät nousevan sukupolven tulevaisuutta. Näyttelyn teokset levittäytyvät Amos Rexin maanalaisten näyttelytilojen lisäksi Bio Rexin saliin.

Generation 2020: the exhibition's artists have been selected23.7.2019 08:01:00 EESTPress release

Generation 2020, an extensive exhibition including a total of 80 artists, will open at Amos Rex next spring. The open call for the exhibition saw 468 applications and over 1,600 work proposals from artists aged 15–23. In their works, several applicants explored the human relationship with the surrounding nature and technology – themes that define the future of the rising generation. Works of the exhibition will be displayed in Amos Rex’s underground exhibition spaces as well as the Bio Rex cinema.

Generation 2020: utställningens konstnärer har valts23.7.2019 08:01:00 EESTTiedote

Totalt 80 konstnärer deltar i Amos Rex stora utställning Generation 2020 nästa vår. I den öppna utlysningen inlämnades 468 ansökningar och över 1 600 verkförslag av konstnärer i åldern 15–23 år. Många verk behandlade människans förhållande till den omgivande naturen och teknologin – frågor som definierar den unga generationens framtid. Utställningen breder ut sig förutom i Amos Rex underjordiska utställningslokaler också i Bio Rex salong.