Nyt nautitaan rapeista blineistä. Talven sesonkiherkku on täällä!

Lisukelistalta löytyy niin perinteistä siianmätiä kuin yllätyksellisempiä elementtejä linssikaviaarista paistettuun osterivinokkaaseen. Monipuolinen maistelija tilaa blinipaletin.
Blinien suosio kasvaa vuosi vuodelta. Talven aikana S-ryhmän pääkaupungin ravintoloissa arvioidaan paistuvan yli 30 000 bliniä.
Kappelin blinit valmistetaan perinteisen reseptin mukaan
Esplanadin Ravintola Kappelissa blinikauteen on valmistauduttu kaivamalla esiin kymmenet valurautapannut ja talon klassinen taikinaresepti. ”Tattari- ja vehnäjauhoista valmistetun taikinan annetaan käydä yön yli, jonka jälkeen blinit paistetaan kirkastetussa voissa kuumalla pannulla. Herkku tarjoillaan asiakkaalle vastapaistettuna”, kertoo Kappelin keittiömestari Jussi Kuuluvainen.
”Suosikkiannokseksi noussee jälleen blinipalettimme, johon kuuluu rapean blinin lisäksi smetanaa, sipulia, siianmätiä, poromoussea, sillikaviaaria, kylmäsavulohitartaria, sienisalaattia ja suolakurkkua.”
Mikä selittää blinien suuren suosion, Jussi Kuuluvainen? ”Bliniateriasta on tullut monelle meistä jokatalvinen perinne. Pimeänä ja kylmänä vuodenaikana kaivataan paitsi sosiaalisia kokoontumisia myös tuhteja herkkuja.”, Kuuluvainen pohtii.
Blinilisukkeita joka makuun
Tuhdin luonteensa vuoksi blinit vaativat seurakseen voimakkaita makuja. S-ryhmän ravintoloissa lisukevalikoima on varsin monipuolinen, perinteisestä siianmädistä lihaisiin ja kasvispohjaisiin vaihtoehtoihin. Blinipaletit ja -menut tarjoavat monta makua yhdellä kertaa.
”Kiinnostavimmat lisukkeet löytyvät ehkä Mikonkadun Plaza Restaurantista, jossa tarjolla on siianmädin lisäksi muun muassa paistettua osterivinokasta ja jaloviina-graavattua lohta”, kertoo S-ryhmän ravintoloiden markkinointipäällikkö Susanna Hagelstam. ”Näköalaravintola Loisteen blinilistalta löytyy myös kasvisblinipaletteja. Kaivopihan Ravintola Zetorissa nautitaan jälkiruoaksi makeita blinejä marjahillokkeella ja tuorejuustomoussella.”
Bliniperinne saapui Suomeen jo 1800-luvulla venäläisten ruhtinaiden matkassa. Hoveissa blinien kanssa siemailtiin samppanjaa. ”Meidän tämän kauden juomasuosituksemme on laadukas ja puhdas suomalainen olut, William K. Craft Pils. Sen raikkaus täydentää juuri sopivasti blinin rasvaisuutta. Toki hyvä samppanja, kuten sitruksinen Nicolas Feuillatte Selection Brut, sopii aina”, Hagelstam suosittelee.
Blini siianmädillä alkaen 12 euroa, blinipaletti eri lisukkein alkaen 29 euroa.
Katso kaikki blinimenut ja tee pöytävaraus osoitteessa: www.raflaamo.fi/fi/blinit
Lisätietoja: Susanna Hagelstam, markkinointipäällikkö, S-ryhmän ravintolat, puh. 050 388 4532, s-posti susanna.hagelstam@sok.fi
Valmista blinit Ravintola Kappelin keittiömestarin Jussi Kuuluvaisen reseptillä kotona:
KAPPELIN BLINIT
Taikinapohja:
0,5 l maitoa
6 g kuivahiivaa
15 g suola
10 g sokeri
310 g tattarijauho
Liuota hiiva kädenlämpöiseen maitoon. Lisää muuta aineet. Anna taikinapohjan käydä huoneenlämmössä yön yli
Taikina:
4 dl olut
150 g vehnäjauho
1 kpl muna
1,2 dl valkuaista, vaahtona
Lisää ainekset taikinapohjaan, valkuaisvaahto viimeisenä nostellen.
Paista runsaassa kirkastetussa voissa blinipannulla.
Reseptistä tulee n. 10 isoa bliniä.
Kaada valmiin blinin päälle voisulaa, ja laita tarjolle suosikkilisukkeesi kanssa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Susanna Hagelstam, markkinointipäällikkö, S-ryhmän ravintolat, puh. 050 388 4532, susanna.hagelstam@sok.fi
Outi Hohtiviestintäjohtaja
Puh:+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Raflaamosta löydät lähes 500 S-ryhmän ravintolaa ympäri vuoden sekä tietoa erilaisista teemaviikoista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Kosmetiikan kemikaalikuorma huolettaa monia – 54 % suomalaisista valitsee yhä useammin luonnonkosmetiikan tuotteita28.8.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Statistan tilastojen mukaan luonnonmukaisen kosmetiikan markkinoiden ennustetaan kasvavan koko markkinaa nopeammin. Tämä näkyy yhä konkreettisemmin myös suomalaisten kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteiden hankinnoissa, joissa luonnonkosmetiikka on jatkuvasti vahvistanut asemaansa. Peräti 54 prosenttia Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen vastaajista toteaa kasvattaneensa luonnonkosmetiikan käyttöä viime vuosina. Tärkeimmät syyt valita luonnonmukaisempia tuotteita perinteisempien kosmetiikkatuotteiden sijaan ovat kemikaalien välttäminen ja tuotteiden turvallisuus.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme