Nyt nautitaan rapeista blineistä. Talven sesonkiherkku on täällä!

Odotettu blinisesonki käynnistyy helsinkiläisravintoloissa tammikuun 7. päivä. Blinejä tarjoilevat ravintolat Bistro Manu, Bistro Gimis, Frans & Amelie, Grill it!, Jyvänen Myllypuro, Kaarna, Kappeli, Salve, Loiste, Papa Albert, Plaza Restaurant, Raffaello, Salve, Vltava ja Zetor.

Blinit paistuvat nyt S-ryhmän ravintoloissa.

Lisukelistalta löytyy niin perinteistä siianmätiä kuin yllätyksellisempiä elementtejä linssikaviaarista paistettuun osterivinokkaaseen. Monipuolinen maistelija tilaa blinipaletin.

Blinien suosio kasvaa vuosi vuodelta. Talven aikana S-ryhmän pääkaupungin ravintoloissa arvioidaan paistuvan yli 30 000 bliniä.

Kappelin blinit valmistetaan perinteisen reseptin mukaan

Esplanadin Ravintola Kappelissa blinikauteen on valmistauduttu kaivamalla esiin kymmenet valurautapannut ja talon klassinen taikinaresepti. ”Tattari- ja vehnäjauhoista valmistetun taikinan annetaan käydä yön yli, jonka jälkeen blinit paistetaan kirkastetussa voissa kuumalla pannulla. Herkku tarjoillaan asiakkaalle vastapaistettuna”, kertoo Kappelin keittiömestari Jussi Kuuluvainen.

”Suosikkiannokseksi noussee jälleen blinipalettimme, johon kuuluu rapean blinin lisäksi smetanaa, sipulia, siianmätiä, poromoussea, sillikaviaaria, kylmäsavulohitartaria, sienisalaattia ja suolakurkkua.”

Mikä selittää blinien suuren suosion, Jussi Kuuluvainen? ”Bliniateriasta on tullut monelle meistä jokatalvinen perinne. Pimeänä ja kylmänä vuodenaikana kaivataan paitsi sosiaalisia kokoontumisia myös tuhteja herkkuja.”, Kuuluvainen pohtii.

Blinilisukkeita joka makuun

Tuhdin luonteensa vuoksi blinit vaativat seurakseen voimakkaita makuja. S-ryhmän ravintoloissa lisukevalikoima on varsin monipuolinen, perinteisestä siianmädistä lihaisiin ja kasvispohjaisiin vaihtoehtoihin. Blinipaletit ja -menut tarjoavat monta makua yhdellä kertaa.

”Kiinnostavimmat lisukkeet löytyvät ehkä Mikonkadun Plaza Restaurantista, jossa tarjolla on siianmädin lisäksi muun muassa paistettua osterivinokasta ja jaloviina-graavattua lohta”, kertoo S-ryhmän ravintoloiden markkinointipäällikkö Susanna Hagelstam. ”Näköalaravintola Loisteen blinilistalta löytyy myös kasvisblinipaletteja. Kaivopihan Ravintola Zetorissa nautitaan jälkiruoaksi makeita blinejä marjahillokkeella ja tuorejuustomoussella.”

Bliniperinne saapui Suomeen jo 1800-luvulla venäläisten ruhtinaiden matkassa. Hoveissa blinien kanssa siemailtiin samppanjaa. ”Meidän tämän kauden juomasuosituksemme on laadukas ja puhdas suomalainen olut, William K. Craft Pils. Sen raikkaus täydentää juuri sopivasti blinin rasvaisuutta. Toki hyvä samppanja, kuten sitruksinen Nicolas Feuillatte Selection Brut, sopii aina”, Hagelstam suosittelee.

Blini siianmädillä alkaen 12 euroa, blinipaletti eri lisukkein alkaen 29 euroa.

Katso kaikki blinimenut ja tee pöytävaraus osoitteessa: www.raflaamo.fi/fi/blinit

Lisätietoja: Susanna Hagelstam, markkinointipäällikkö, S-ryhmän ravintolat, puh. 050 388 4532, s-posti susanna.hagelstam@sok.fi

Valmista blinit Ravintola Kappelin keittiömestarin Jussi Kuuluvaisen reseptillä kotona:

KAPPELIN BLINIT

Taikinapohja:

0,5                l                     maitoa

6                   g                   kuivahiivaa

15                 g                   suola

10                 g                   sokeri

310               g                   tattarijauho

Liuota hiiva kädenlämpöiseen maitoon. Lisää muuta aineet. Anna taikinapohjan käydä huoneenlämmössä yön yli

Taikina:

4                   dl                  olut

150               g                   vehnäjauho

1                   kpl                muna

1,2                dl                  valkuaista, vaahtona

Lisää ainekset taikinapohjaan, valkuaisvaahto viimeisenä nostellen.

Paista runsaassa kirkastetussa voissa blinipannulla.

Reseptistä tulee n. 10 isoa bliniä.

Kaada valmiin blinin päälle voisulaa, ja laita tarjolle suosikkilisukkeesi kanssa.

Susanna Hagelstam, markkinointipäällikkö, S-ryhmän ravintolat, puh. 050 388 4532, susanna.hagelstam@sok.fi

Blinit paistuvat nyt S-ryhmän ravintoloissa.
Bliniviikot käynnistyivät helsinkiläisravintoloissa.

SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Raflaamosta löydät lähes 500 S-ryhmän ravintolaa ympäri vuoden sekä tietoa erilaisista teemaviikoista.

Lue lisää julkaisijalta SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Nyt kiinnostavat kestohevipussit – Muovikassin vaihtoehdot kasvattavat suosiotaan15.3.2019 09:00:42 EETTiedote

Noin vuosi sitten S-ruokakauppojen hedelmä- ja vihannesosastoille tuotiin asiakkaille pikkupussien ja biohevipussien rinnalle vaihtoehdoksi uudelleenkäytettävät kestohevipussit. Ne ovat edesauttaneet pienten muovipussien käytön vähenemistä. Totuttelemista uudelleenkäytettäviin pusseihin tarvitaan kuitenkin lisää. Myös varsinaisissa kauppakasseissa muovin vaihtoehdot osuvat asiakkaan käteen yhä useammin. Omia kassivalintojaan voi itse seurata Omat ostot -palvelussa.

Kutsu ystävät italialaiseen illallispöytään8.3.2019 07:50:00 EETTiedote

Rosson La Serata Romana tarjoaa monipuolisen makumatkan. Hurmaa ystäväsi italialaisella illallisella. Kutsu ystävät naistenpäivänä pizzan äärelle, kaverit pienille syntymäpäiville tai kokoa koko perhe yhteisen pöydän ääreen. Rosso-ravintoloiden La Serata Romana tarkoittaa iloista puheensorinaa sekä antipastoja ja roomalaista pizzaa niin paljon kuin seurue jaksaa syödä. Illallisen hinta on 25 euroa per henkilö.

Kevään kiinnostavin YouTube-sarja nähdään Janni Hussin kanavalla - Sarjassa hypätään Vällyihin ajankohtaisten vieraiden kanssa6.3.2019 08:00:00 EETTiedote

Uusi YouTube-sarja Vällyissä haluaa nostaa yksilön ja yhteiskunnan hyvinvoinnin puheenai-heeksi positiivisella ja hauskalla tavalla sekä kertoa ajankohtaisista vieraista jotain, mitä ku-kaan ei ole aikaisemmin tiennyt. Sarjan tilaaja on Radisson Blu -hotelliketju, joka haluaa vies-tiä omasta työstään hyvinvoinnin edistäjänä ja näyttää samalla kiinnostavaa esimerkkiä tavas-ta tehdä arvopohjaista vaikuttajamarkkinointia.