Nyt nautitaan rapeista blineistä. Talven sesonkiherkku on täällä!

Odotettu blinisesonki käynnistyy helsinkiläisravintoloissa tammikuun 7. päivä. Blinejä tarjoilevat ravintolat Bistro Manu, Bistro Gimis, Frans & Amelie, Grill it!, Jyvänen Myllypuro, Kaarna, Kappeli, Salve, Loiste, Papa Albert, Plaza Restaurant, Raffaello, Salve, Vltava ja Zetor.
Blinit paistuvat nyt S-ryhmän ravintoloissa.

Lisukelistalta löytyy niin perinteistä siianmätiä kuin yllätyksellisempiä elementtejä linssikaviaarista paistettuun osterivinokkaaseen. Monipuolinen maistelija tilaa blinipaletin.

Blinien suosio kasvaa vuosi vuodelta. Talven aikana S-ryhmän pääkaupungin ravintoloissa arvioidaan paistuvan yli 30 000 bliniä.

Kappelin blinit valmistetaan perinteisen reseptin mukaan

Esplanadin Ravintola Kappelissa blinikauteen on valmistauduttu kaivamalla esiin kymmenet valurautapannut ja talon klassinen taikinaresepti. ”Tattari- ja vehnäjauhoista valmistetun taikinan annetaan käydä yön yli, jonka jälkeen blinit paistetaan kirkastetussa voissa kuumalla pannulla. Herkku tarjoillaan asiakkaalle vastapaistettuna”, kertoo Kappelin keittiömestari Jussi Kuuluvainen.

”Suosikkiannokseksi noussee jälleen blinipalettimme, johon kuuluu rapean blinin lisäksi smetanaa, sipulia, siianmätiä, poromoussea, sillikaviaaria, kylmäsavulohitartaria, sienisalaattia ja suolakurkkua.”

Mikä selittää blinien suuren suosion, Jussi Kuuluvainen? ”Bliniateriasta on tullut monelle meistä jokatalvinen perinne. Pimeänä ja kylmänä vuodenaikana kaivataan paitsi sosiaalisia kokoontumisia myös tuhteja herkkuja.”, Kuuluvainen pohtii.

Blinilisukkeita joka makuun

Tuhdin luonteensa vuoksi blinit vaativat seurakseen voimakkaita makuja. S-ryhmän ravintoloissa lisukevalikoima on varsin monipuolinen, perinteisestä siianmädistä lihaisiin ja kasvispohjaisiin vaihtoehtoihin. Blinipaletit ja -menut tarjoavat monta makua yhdellä kertaa.

”Kiinnostavimmat lisukkeet löytyvät ehkä Mikonkadun Plaza Restaurantista, jossa tarjolla on siianmädin lisäksi muun muassa paistettua osterivinokasta ja jaloviina-graavattua lohta”, kertoo S-ryhmän ravintoloiden markkinointipäällikkö Susanna Hagelstam. ”Näköalaravintola Loisteen blinilistalta löytyy myös kasvisblinipaletteja. Kaivopihan Ravintola Zetorissa nautitaan jälkiruoaksi makeita blinejä marjahillokkeella ja tuorejuustomoussella.”

Bliniperinne saapui Suomeen jo 1800-luvulla venäläisten ruhtinaiden matkassa. Hoveissa blinien kanssa siemailtiin samppanjaa. ”Meidän tämän kauden juomasuosituksemme on laadukas ja puhdas suomalainen olut, William K. Craft Pils. Sen raikkaus täydentää juuri sopivasti blinin rasvaisuutta. Toki hyvä samppanja, kuten sitruksinen Nicolas Feuillatte Selection Brut, sopii aina”, Hagelstam suosittelee.

Blini siianmädillä alkaen 12 euroa, blinipaletti eri lisukkein alkaen 29 euroa.

Katso kaikki blinimenut ja tee pöytävaraus osoitteessa: www.raflaamo.fi/fi/blinit

Lisätietoja: Susanna Hagelstam, markkinointipäällikkö, S-ryhmän ravintolat, puh. 050 388 4532, s-posti susanna.hagelstam@sok.fi

Valmista blinit Ravintola Kappelin keittiömestarin Jussi Kuuluvaisen reseptillä kotona:

KAPPELIN BLINIT

Taikinapohja:

0,5                l                     maitoa

6                   g                   kuivahiivaa

15                 g                   suola

10                 g                   sokeri

310               g                   tattarijauho

Liuota hiiva kädenlämpöiseen maitoon. Lisää muuta aineet. Anna taikinapohjan käydä huoneenlämmössä yön yli

Taikina:

4                   dl                  olut

150               g                   vehnäjauho

1                   kpl                muna

1,2                dl                  valkuaista, vaahtona

Lisää ainekset taikinapohjaan, valkuaisvaahto viimeisenä nostellen.

Paista runsaassa kirkastetussa voissa blinipannulla.

Reseptistä tulee n. 10 isoa bliniä.

Kaada valmiin blinin päälle voisulaa, ja laita tarjolle suosikkilisukkeesi kanssa.

Susanna Hagelstam, markkinointipäällikkö, S-ryhmän ravintolat, puh. 050 388 4532, susanna.hagelstam@sok.fi

Blinit paistuvat nyt S-ryhmän ravintoloissa.
Bliniviikot käynnistyivät helsinkiläisravintoloissa.

Raflaamosta löydät lähes 500 S-ryhmän ravintolaa ympäri vuoden sekä tietoa erilaisista teemaviikoista.

S-ryhmän päivittäistavarakauppa vastasi asiakkaiden tarpeisiin ja kasvatti edelleen markkinaosuuttaan27.3.2024 09:01:00 EET | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin viime vuonna niin hyvin, että S-ryhmä kasvatti ainoana kaupparyhmänä markkinaosuuttaan vuonna 2023. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 8,9 prosenttia vuonna 2023. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,3 prosenttia (+1,3 %-yks.). S-ryhmä on myös ruoan verkkokaupan markkinajohtaja.

S-ryhmän ravintoloiden asiakkaiden suositteluhalukkuus paras 10 vuoteen – ravintoloiden ja henkilöstön vuoden 2023 parhaat onnistujat palkittiin27.3.2024 08:48:26 EET | Tiedote

Asiakkaiden aito kohtaaminen ja henkilökohtainen huomioiminen ovat merkittävä osa asiakaskokemusta. S-ryhmän ravintoloissa asiakaspalvelu on yksi systemaattisen kehitystyön painopisteistä. Ryhmän ravintoloiden asiakastyytyväisyys ja suositteluhalukkuus nousivat kymmenettä vuotta perättäin ja ovat kiitettävällä tasolla. Ravintola-alan ammattilaisia palkittiin hienosta vuodesta ja erityisen hienoista onnistumisista ravintoloiden vetovoiman ja asiakaskokemuksen edistämiseksi valtakunnallisessa tapahtumassa 26. maaliskuuta 2024 Original Sokos Hotel Triplassa.

Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2023 – ”Entistä tiiviimpää yhdessä tekemistä arvoketjussa”26.3.2024 15:07:33 EET | Tiedote

Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu. Vastuullisuuden saralla S-ryhmässä ollaan ylpeitä muun muassa siitä, että tavoite omien päästöjen vähentämiseen täyttyy etuajassa. Ilmastotyössä sitouduttiin asettamaan kunnianhimoinen Net Zero 2050 -tavoite ja luontotyötä edistettiin yhteistyössä kumppaneiden kanssa.

Uusi jätelaki sai suomalaiset ryntäämään kauppaan – kompostoreiden myynti tuplaantunut lyhyessä ajassa26.3.2024 08:25:00 EET | Tiedote

Viime vuodesta alkaen asteittain Suomessa voimaan tuleva jätelain muutos on saanut suomalaiset suuntaamaan kiihtyvällä tahdilla kaupoille. Prisman myyntidatan mukaan muun muassa kompostoreiden ja kodin jätelajittelujärjestelmien myynti on noussut jopa kaksinkertaiseksi viimeisen kolmen kuukauden aikana. Kysyntä on ollut viime vuodesta lähtien niin suurta, että lämpökompostorit jopa hetkeksi loppuivat kaupoista.