Nyt on aika vahvistaa kestävää kasvua ja turvata sosiaali- ja terveydenhuollon resurssit

Marinin hallitus kokoontuu huhtikuun 21.–22.päivä hallituskauden puoliväliriiheen, jossa linjataan hallituksen loppukauden keskeisiä talouspoliittisia päätöksiä. Koronaviruspandemia on vaikuttanut ennennäkemättömällä tavalla yhteiskuntaamme ja sen vaikutukset ovat moninaisia. Siksi on tärkeää, että pandemian jälkihoito toteutetaan huolellisesti ja inhimillisyys edellä. Jälleenrakennus vaatii vahvoja investointeja ja tukea julkiselle sektorille.

”Emme voi laiminlyödä leikkauksilla sosiaali- ja terveyspalveluiden kasvavaa hoitovelkaa. Olemme esimerkiksi saaneet hälyttäviä viestejä sosiaalityön puolelta siitä, miten ennaltaehkäisy on vaihtunut korjaustyöhön. Resursseja tarvitaan etenkin mielenterveyspalveluihin. Nyt tarvitaan vastuullista ja elvyttävää talouspolitiikkaa”, Demarinaisten puheenjohtaja, ministeri Tytti Tuppurainen täsmentää.

Jo nyt poikkeusajalla on ollut suuria vaikutuksia lapsien ja nuorten elämään. Nyt ei ole leikkauksien aika, nyt on aika vahvistaa kestävää kasvua. Mikäli talouden sopeuttaminen aloitetaan liian aikaisin, leikkaamme paitsi siivet kasvulta, myös tulevaisuuden toivon monelta nuorelta. YK varoitti jo keväällä 2020 pandemian varjosta uhkaavasta mielenterveyskriisistä.  Tämä riski ei saa muuttua todeksi.

”Olemme onnistuneet kansakuntana hyvin koronakriisin hoidossa. Seuraavaksi on jälleenrakentamisen aika, se on vähintäänkin yhtä kriittinen onnistumisen paikka. Tarvitsemme uskoa tulevaisuuteen ja toimia ihmisten arjen ja tulevaisuuden turvaamiseksi. Tämä on yhteistä vastuunkantoa ja tulevaisuuteen katsovaa politiikkaa” Tuppurainen päättää.

Neuvolapalvelut ovat keskeisiä perhepalveluita15.5.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Marinin hallituksen esitys perhevapaauudistuksesta on askel kohti tasa-arvoista vanhemmuutta ja se edistää huomattavasti erilaisten perheiden yhdenvertaisuutta. Uudistuksessa on otettu aiempaa paremmin huomioon myös isien asema ja isän mahdollisuus hoitaa lasta kotona. Tämä vahvistaa myös lapsen etua. On myös kiitettävää, miten uudistuksessa on nostettu esille perheiden monimuotoisuus, sekä erilaiset vanhemmaksi tulemisen muodot.

Kuntavaalien merkitys koronapandemian aikana25.4.2021 15:34:47 EEST | Tiedote

Tulevat kuntavaalit määrittelevät osaltaan maamme kunnallisen päätöksenteon yleiskuvaa seuraavan valtuustokauden eli neljän vuoden ajalle. Isot ja merkittävät kunnalliset ratkaisut erilaisine palveluverkkopäätöksineen vaikuttavat kuntalaisten palvelutasoon valtuustokausien ylikin. Yleensä lakkautetut palvelut ovat menetettyjä palveluita, joiden takaisinsaaminen on huomattavasti vaikeampi prosessi kuin palveluiden supistaminen tai kokonaan poistaminen.

Viha ei kuulu vaaleihin12.2.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Vihapuhe kaventaa demokratiaa ja vähentää halukuutta osallistua päätöksentekoon. Oikeusministeriön Tiedolla vihaa -hankkeen mukaan joka kolmannes kuntapäättäjistä on ollut vihapuheen kohteena, ja kaksi kolmesta päättäjästä arvioi vihapuheen kasvaneen viime vuosina. Etenkin vaalien alla poliittisiin toimijoihin kohdistuva vihapuhe lisääntyy. Kevään kuntavaalit käydään poikkeuksellisissa olosuhteissa, kun koronaepidemia vaikuttaa kampanjointiin, äänestämiseen ja itse vaalien ilmapiirin.

Feminismiä kuntiin - Demarinaiset julkaisivat kuntavaaliteesinsä9.2.2021 17:29:13 EET | Tiedote

Huhtikuussa käytävät kuntavaalit määritelevät kuntien suunnan seuraaviksi vuosiksi. Äänestämällä vaaleissa jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa oman kuntansa kehitykseen. Demarinaiset haluaa huolehtia siitä, että jokaisella ihmisellä on toimiva arki, huolenpitoa, työtä ja saavutettavat palvelut. Demarinaisten kuntavaaliteesit kiteytyvät neljän otsikon alle, joita ovat saavutettavat palvelut, yhdenvertainen ja syrjinnästä vapaa kunta, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävä kunta sekä kunta tasa-arvoisen työelämän edelläkävijänä.