Nyt on aika vahvistaa kestävää kasvua ja turvata sosiaali- ja terveydenhuollon resurssit

Marinin hallitus kokoontuu huhtikuun 21.–22.päivä hallituskauden puoliväliriiheen, jossa linjataan hallituksen loppukauden keskeisiä talouspoliittisia päätöksiä. Koronaviruspandemia on vaikuttanut ennennäkemättömällä tavalla yhteiskuntaamme ja sen vaikutukset ovat moninaisia. Siksi on tärkeää, että pandemian jälkihoito toteutetaan huolellisesti ja inhimillisyys edellä. Jälleenrakennus vaatii vahvoja investointeja ja tukea julkiselle sektorille.

”Emme voi laiminlyödä leikkauksilla sosiaali- ja terveyspalveluiden kasvavaa hoitovelkaa. Olemme esimerkiksi saaneet hälyttäviä viestejä sosiaalityön puolelta siitä, miten ennaltaehkäisy on vaihtunut korjaustyöhön. Resursseja tarvitaan etenkin mielenterveyspalveluihin. Nyt tarvitaan vastuullista ja elvyttävää talouspolitiikkaa”, Demarinaisten puheenjohtaja, ministeri Tytti Tuppurainen täsmentää.

Jo nyt poikkeusajalla on ollut suuria vaikutuksia lapsien ja nuorten elämään. Nyt ei ole leikkauksien aika, nyt on aika vahvistaa kestävää kasvua. Mikäli talouden sopeuttaminen aloitetaan liian aikaisin, leikkaamme paitsi siivet kasvulta, myös tulevaisuuden toivon monelta nuorelta. YK varoitti jo keväällä 2020 pandemian varjosta uhkaavasta mielenterveyskriisistä.  Tämä riski ei saa muuttua todeksi.

”Olemme onnistuneet kansakuntana hyvin koronakriisin hoidossa. Seuraavaksi on jälleenrakentamisen aika, se on vähintäänkin yhtä kriittinen onnistumisen paikka. Tarvitsemme uskoa tulevaisuuteen ja toimia ihmisten arjen ja tulevaisuuden turvaamiseksi. Tämä on yhteistä vastuunkantoa ja tulevaisuuteen katsovaa politiikkaa” Tuppurainen päättää.

Demarinaiset: Tyttöjen hyvinvointiin on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota20.9.2021 16:17:43 EEST | Tiedote

Viime perjantaina julkaistun THL:n kouluterveyskyselyn mukaan nuorten ja etenkin tyttöjen hyvinvointi on heikentynyt huomattavasti kuluneen kahden vuoden aikana. Kysely teetettiin peruskoulun yläluokilla ja toisen asteen opinnoissa opiskeleville nuorille kevään 2021 aikana. Vastauksista kävi ilmi että 30 prosenttia tytöistä kokee ahdistuneisuutta elämässään, tämä on kymmenen prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2019. Tämän lisäksi joka neljäs tytöistä kokee itsensä melko usein tai jatkuvasti yksinäiseksi.

Demarinaiset: Hoitovelka on maksettava takaisin - budjettiriihessä on löydettävä ratkaisuja sosiaali- ja terveydenhuollon tukemiseen6.9.2021 10:29:36 EEST | Tiedote

Marinin hallitus kokoontuu tällä viikolla budjettiriiheen neuvottelemaan vuoden 2022 budjetista. On keskeistä, että sosiaali- ja terveydenhuollon resurssit turvataan, jotta koronan aiheuttama hoitovelka pystytään maksamaan takaisin. Hyvinvointivaltion on turvattava ihmisille hoitoon pääsy ja laadukkaat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut poikkeusajasta huolimatta.

Translain uudistuksessa ei tule unohtaa nuoria17.5.2021 10:26:10 EEST | Tiedote

Kouluterveyskyselyssä on selvitetty nuorten sukupuolen kokemuksia, ja ne kertovat huolestuttavia tuloksia trans- ja muunsukupuolisten nuorten pahoinvoinnista. Transnuoret voivat psyykkisesti heikommin kuin enemmistöön kuuluvat. He ovat myös yksi haavoittuvimmista ryhmistä, johon kohdistuu vihamielistä suhtautumista. Sukupuolen vahvistaminen tukee nuorten hyvinvointia, se helpottaa transnuorten elämää ja vähentää syrjintää.

Neuvolapalvelut ovat keskeisiä perhepalveluita15.5.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Marinin hallituksen esitys perhevapaauudistuksesta on askel kohti tasa-arvoista vanhemmuutta ja se edistää huomattavasti erilaisten perheiden yhdenvertaisuutta. Uudistuksessa on otettu aiempaa paremmin huomioon myös isien asema ja isän mahdollisuus hoitaa lasta kotona. Tämä vahvistaa myös lapsen etua. On myös kiitettävää, miten uudistuksessa on nostettu esille perheiden monimuotoisuus, sekä erilaiset vanhemmaksi tulemisen muodot.