Nyt on kasvun paikka

Hämeen kauppakamarin alueella yritysten tulevaisuudenodotuksissa on näkyvissä orastavaa kasvua koronapandemian vallitsevassa tilanteessa. Tieto selviää kauppakamareiden viimeisimmästä pikakyselystä, joka tehtiin ennen vappua. ”Konkurssiriski on laskenut, mutta vielä yrityksissä on varovaista henkilöstöpolitiikkaa. Hämeessä toimivien yritysten maksuvalmiustilanne on positiivinen uutinen, koska vain noin 10 prosenttia kertoo maksuvalmiuden olevan välttävä tai heikko. Nyt viimeistään yrityksillä pitäisi olla korona-exit-suunnitelma, jotta ne eivät menetä markkinaosuuksiaan”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva: Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Hämeessä kyselyyn vastanneista selkeästi suurin osa on teollisuusyrityksiä ja viidennes yrityksiä, joiden vuosiliikevaihto on yli 11 miljoonaa euroa.

Vastanneista yrityksistä 72 prosenttia arvioi henkilöstömäärän pysyvän ennallaan tai kasvavan seuraavan kahden kuukauden aikana, kun edellisessä maaliskuussa tehdyssä kyselyssä osuus oli 62 prosenttia. ”Nyt huhtikuussa 41 prosenttia yrityksistä on vähentänyt henkilöstön määrää koronan aikana ja 28 prosenttia ennakoi edelleen vähentävän henkilöstöä seuraavan kahden kuukauden aikana, kun maaliskuussa vähennystarvetta ennakoi 38 prosenttia vastaajista”, Eerikäinen sanoo.

Alueen yritysten konkurssiriski on laskenut 22 prosenttiin vastaajista, kun maaliskuussa osuus oli 28 prosenttia. Vastanneista 73 prosenttia kertoo koronaepidemian vaikuttaneen liikevaihtoon edelleen negatiivisesti.

”Orastavaa kasvua on näkyvissä, kun seuraavan kahden kuukauden aikana 49 prosenttia vastanneista arvioi liikevaihtonsa pysyvän ennallaan tai kasvavan, kun maaliskuussa osuus oli 35 prosenttia. Alueemme yritykset näkevät tulevaisuuden kuitenkin keskimäärin pessimistisemmin kuin muualla Suomessa”, toteaa Eerikäinen.

Kyselyssä selvitettiin myös, mitä pysyviä muutoksia yritykset näkevät toiminnassaan ja työskentelemisessä koronapandemian jälkeen. Odotetusti yritykset nostivat merkittävimmiksi muutoksiksi etätyön lisääntymisen ja digitalisaation vauhdittumisen.

”Onneksi jo neljännes Hämeessä toimivista yrityksistä on havainnut markkinaosuuksien muutoksen toimijoiden kesken. Viimeistään nyt alueemme yritysten pitäisi herätä toimenpiteisiin, joilla pääsee hyötymään markkinoiden avautumisesta ja valtavista elvytyshankkeista globaalisti”, korostaa Eerikäinen.

Katso kyselyn tulokset liitteenä.

Kauppakamarien pikakysely tehtiin 27.4.2021. Kyselyyn vastasi 2338 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoiltaympäri Suomen kaiken kokoisista yrityksistäAiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu viime vuonna 16.–17.3., 30.3., 21.4., 4.5., 18.5., 1.6., 23.6., 2.9., 8.10. ja 1.12.2020 sekä tänä vuonna 2.2. ja 16.3. Hämeen kauppakamarin alueella vastanneita yrityksiä oli 184, joista teollisuusyritysten osuus on 26 prosenttia ja kaupan alan yritysten 14 prosenttia. Kyselyyn vastanneet kattavat laajasti koko Hämeen kauppakamarin alueen toimialat. Vastanneista yrityksistä 80 prosenttia on alle 50 henkilöä työllistäviä yrityksiä, joiden liikevaihto on alle 10 miljoonaa euroa.

Puh:040 739 9303

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen.

Kasvun odotetaan käynnistyvän kesällä27.4.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Epidemiatilanne luo edelleen epävarmuutta Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannenäkymiin. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Hämeen vaisut tulevaisuuden näkymät yllättivät. Vaikka yritykset odottavat kasvun alkavan kesällä, niin työllisyystilanne on edelleen heikko ja työikäisten rokotukset ovat lähteneet hitaasti käyntiin erityisesti Päijät-Hämeessä. Toisin kuin muualla Suomessa, yleinen positiivisuus ei näy Hämeessä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Yritysten odotuksissa ei näy kasvun merkkejä18.3.2021 10:43:34 EET | Tiedote

Hämeen kauppakamarin alueella yritysten tulevaisuudenodotukset eivät osoita kasvun merkkejä koronaepidemian vallitsevassa tilanteessa. Tieto selviää kauppakamareiden pikakyselystä, joka tehtiin tiistaina 16.3. ”Konkurssin riski on lähtenyt alueellamme jälleen nousuun ja työllisyystilanne näyttää haastavalta. Tietyillä toimialoilla menee jo paremmin, mutta erityisesti matkailu- ja ravintola-alalla menee erittäin huonosti. Liikevaihdot ovat pudonneet Hämeessä enemmän kuin Suomessa keskimäärin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Yli 200 yritysjohtajaa ja kuntapäättäjää vetoaa nykyisen rata- ja tieverkoston puolesta10.2.2021 14:47:42 EET | Tiedote

Hämeen kauppakamari ja alueen elinkeinoelämän toimijat vaativat nykyisen rata- ja tieverkoston tason ylläpitämistä ja parantamista. ”Keräsimme muutamassa päivässä yli 230 Hämeessä toimivan yritysjohtajan ja kuntapäättäjän nimeä vetoomukseen, jossa ilmaisemme huolemme tulevista infrahankkeista. Vetoomus luovutetaan liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakalle ja vaadimme siinä liikenne- ja viestintäministeriötä panostamaan nykyisen rata- ja tieverkoston tason ylläpitämistä ja parantamista”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Epävarmuus heijastuu yritysten tulevaisuudennäkymiin5.2.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Hämeen kauppakamarin alueella yritysten tulevaisuudennäkymät ovat edelleen epävarmoja koronaepidemian vaikutuksesta. Tieto selviää kauppakamareiden pikakyselystä, joka tehtiin tiistaina 2.2. ”Rokotusohjelman viivästyminen heijastuu yritysten tulevaisuuden odotuksiin. Edelleen henkilöstömäärän uskotaan supistuvan, kasvuodotukset ovat vaisut ja konkurssiriski on pysynyt melko korkeana. Odotamme laajaa rokoteohjelmaa Hämeeseen, jotta yrityksiin saadaan taas kasvuvauhtia ja positiivisemmat tulevaisuudennäkymät”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Rokotustodistus toisi helpotusta vientiyrityksille4.2.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Koronarokotusohjelman viivästyminen heijastuu yritysten tulevaisuuden odotuksiin. Tieto selviää kauppakamareiden pikakyselystä, joka tehtiin tiistaina 2.2. ”Kansallinen rokotustodistus, joka olisi myös kansainvälisesti hyväksytty helpottaisi alueemme vientiyritysten tilannetta. Odotamme laajaa rokoteohjelmaa alueellamme ja olisi hyvä, jos rokotusjärjestystä mietittäisiin myös toimialoittain”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Yritysten näkymät ovat vaisut Hämeessä27.1.2021 08:02:00 EET | Tiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannearviot kohentuivat hieman vuoden 2020 lopussa, mutta suhdannekuva oli yhä selvästi tavanomaista synkempi. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Enemmistö alueemme yrityksistä näkee suhdanteet vaisuina, eivätkä huonot uutiset rokotusten saatavuudesta ja työväestön rokottamisesta ehtineet edes täysin vielä heijastua kyselyn tuloksiin. Kevät on yrityksille edelleenkin haastava”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.