Nyt startupit ja kaikki muutkin ideoimaan! MPIDEA-kilpailulle Keskuskauppakamarin Romakkaniemen johdolla huipputason tuomarit talouselämän ja teollisuuden kärkipaikoilta: McKinsey, Danske…

Vuoden 2017 MPIDEA-kilpailussa vei voiton SFTecin ModHeat teollinen kuivuri. Voitosta riemuitsee Juha Roininen, Tampere-talon lavalla vauhdissa myös muut finalistit Kaarlo Paakinaho (Adaptos), Joona Heikkinen (M-Files) ja Minna Lappalainen (Fixteri). Kuva: Olli-Pekka Latvala.

Lehdistötiedote 21.12.2018

MPIDEA-kilpailu odottaa ehdotuksia! MPIDEA on Suomen teollisuuden tapa kannustaa ideointiin ja innovointiin – tavoitteena luoda uusia työpaikkoja ja hyvinvointia. Suomalaisen kilpailukyvyn kohentamiseen tarvitaan uusia ja rohkeita ideoita. MPIDEA-kilpailuun voi osallistua 5. huhtikuuta 2019 asti millä tahansa idealla, tuotteella tai palvelulla, joka luo Suomeen uutta työtä.

”Olen supertyytyväinen, millaisen huippuosaajien ja vaikuttajien joukon olemme saaneet kasaan. Teollisuusliiton Riku Aalto tuo syvällisen tuntemuksen teollisen työn todellisuudesta, professori Yrjö Neuvo huikean akateemisen osaamisen. McKinseyn ainutlaatuista osaamista edustaa Jussi Hiltunen. Kaikki tuomarit edustavat huippua omilla tahoillaan”, iloitsee tuomariston puheenjohtaja, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Dansken Suomen maajohtaja Leena Vainiomäki tuo tuomaristoon kovimman luokan rahoitusosaamista. Rasmus Roiha katsoo maailmaa Suomen digitalisoitumisen näköalapaikalta, Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtajana.

”Leenalla ja Rasmuksella on molemmilla lisäksi erittäin vahva ymmärrys startup-kentästä, omista näkökulmistaan. Tämä on tietenkin todella tärkeää, koska odotamme kilpailuun paljon mielenkiintoisia ideoita juuri startupeilta. Olemme myös Keskuskauppakamarissa painottamassa entistä enemmän startupien tukemista, koska sitä kautta syntyy innovaatioita ja kasvua koko talouteemme eikä vähiten teollisuuteen”, painottaa Romakkaniemi startupien merkitystä.

Teollisen innovoinnin ymmärrystä aitiopaikalta tuomaristoon tuo Joonas Lyytinen, Suomen teollisuuden johtavan innovaatioekosysteemin DIMECCin hallituksen jäsen.

Vuoden 2017 MPIDEA-kilpailun voittaja, SFTecin teollinen kuivuri ModHeat on valittu voittonsa jälkeen mm. valtion kärkihankkeeksi ja saanut merkittävää rahoitusta.

”Kuka tahansa voi voittaa, pelko pois ja ideoimaan! ModHeatin hieno menestys MPIDEA-voiton jälkeen on osoitus siitä, että osallistuminen todella kannattaa”, kannustaa Romakkaniemi.

Kilpailun osallistumislomake ja säännöt löytyvät osoitteesta http://mpdays.com/MPIDEA.

Tuomaristo valitsee ensin 10 parasta ehdotusta, jotka esitellään julkisuudessa. Finalistit pääsevät Kolme esittäytymään kesäkuussa 2019 Suomen suurimmassa teollisuustapahtumassa, MPD:ssä, jossa MPIDEA huipentuu voittajan julkistamiseen 5.6.2019 Tampereen Tähtiareenalla.

MPD:n pääteema 2019 on ekosysteemitalous ja tapahtumaan osallistuu arviolta tuhat teollisuuden huippuvaikuttajaa kymmenistä eri maista – yleisö MPIDEA:n finaalissa on ainutlaatuinen.

”Meille on tulossa MPD:hen aivan huikeat maailmanluokan supertähdet puhujiksi ja ekosysteemitalous teemana on todella vetovoimainen. Kun olemme lisäksi saaneet MPIDEA:n tuomareiksi näin poikkeuksellisen joukon Suomen teollisuuden ja talouden huippuosaajia, niin kokonaisuus on oikeastaan täydellinen. Odotan innolla kilpailun tuloksia ja ideoiden myönteisiä vaikutuksia kasvuumme ja uuden työn syntymiseen”, kertoo MPD-järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Tomas Hedenborg.

MPIDEA-kilpailun pian julkistettavan pääpalkinnon tarjoaa maailman arvostetuin konsulttitalo McKinsey. MPIDEA-kilpailun on lanseerannut Suomen teollisuuden tärkein innovaatioalusta DIMECC, yhteistyössä mukana ovat aloitteen tehnyt Siemens sekä Beckhoff, Fastems, McKinsey & Company, Tampereen teknillinen yliopisto, Teknologiateollisuus ry, VTT ja Wapice.

Lisätietoa:

Tomas Hedenborg, MPD-järjestelytoimikunnan pj, +358 50 310 1999 tomas.hedenborg@fastems.com

Reijo Tuokko, MPD-ohjelmavastaava, +358 40 849 0270, reijo.tuokko@dimecc.com

Harri Kulmala, toimitusjohtaja, DIMECC Oy, +358 40 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Global Gurus will be speaking at Finland’s largest industry event, Manufacturing Performance Days, MPD, in Tampere in June 2019 – Superstar Speakers come from Germany and Japan21.12.2018 14:05Tiedote

Globaalit gurut puhujiksi Suomen suurimpaan teollisuustapahtumaan Tampereelle kesäkuussa – MPD:n sähköistävät supertähdet Saksasta ja Japanista19.12.2018 13:00Tiedote