Nyt viimein katse identiteettivarkauksien kriminalisointiin - Finanssiala ajoi jo lainsäädäntövaiheessa tiukempaa linjaa

Kun Vastaamo-tietomurron tekijä vuotaa tietonsa nettiin, niitä saattaa hyödyntää kuka vain. Finanssiala ry:n edeltäjä Finanssialan Keskusliitto oli vuonna 2014 mukana ajamassa identiteettivarkautta rikoslakiin, mutta valitettavasti lisäys jäi torsoksi. Rikoksesta ei ole olemassa törkeää tekomuotoa ja mahdollisena rangaistustyyppinä on nykyisin vain sakkoa.

Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurron yhteydessä arviolta jopa kymmeniätuhansia henkilötietoja saattaa päätyä rikollisille. Arkaluontoisten potilastietojen lisäksi nettiin on ilmeisesti vuodettu uhrien nimet, osoitteet, henkilötunnukset, puhelinnumerot ja sähköpostiosoitteet. Rikoslain identiteettivarkautta koskeva pykälä kaipaisi siis vahvaa viilausta.

Pankkilainaa ei varastetuilla tiedoilla heru, mutta niillä saa aikaan paljon muuta vahinkoa. Henkilötunnuksella ja osoitetiedoilla pystyy joissakin tapauksissa esimerkiksi tilaamaan osamaksulla tavaraa verkkokaupoista.

Pikavipin ottamiseen tarvitaan lain mukaan vahva tunnistautuminen esimerkiksi pankkitunnuksilla, mutta Finanssiala ry ei voi puhua pikavippiyritysten puolesta eikä taata, että pikavippejä tarjoavat yritykset noudattavat tätä lakia. Pikavippejä tarjoavat yritykset eivät ole Finanssiala ry:n jäseniä.

Kun rikoslain kohtaa identiteettivarkaudesta valmisteltiin, Finanssiala kannatti lisäystä, mutta ehdotti siihen huomattavia kiristyksiä. Ala esitti, että tekotapoja olisivat myös muun muassa identiteettitietojen oikeudeton kerääminen ja hallussapito. Lisäksi ala esitti vankeusrangaistuksen mahdollisuutta, törkeän tekomuodon säätämistä sekä telepakkokeinojen käytön mahdollistamista esitutkinnassa. Nämä lisäykset eivät päätyneet lopulliseen lakiin.

Viime vuonna tehdyn selvityksen mukaan vuonna 2018 Suomessa tehtiin 138 000 identiteettivarkautta. Vahinkojen yhteissumma oli noin 140 miljoonaa euroa.

Ilman Elinkeinoelämän Keskusliiton ja Finanssialan taivuttelua oikeusministeriö tuskin olisi taipunut antamaan identiteettivarkautta koskevaa lakiesitystä. Nyt voisi olla oikea paikka tarkastella lainsäädäntöä uudelleen.

Finanssiala ja sen palvelut ovat osa suomalaisen yhteiskunnan elintärkeitä toimintoja. Ala ja sen palveluihin liittyvät asiakkaiden henkilö- ja tunnistautumistiedot ovat siten houkutteleva kohde tietoverkkojen kautta tapahtuville hyökkäyksille. Tästä syystä finanssiala suhtautuu erittäin vakavasti kyberturvallisuuteen. Huoltovarmuuskeskuksen lokakuussa julkaisemassa kyberturvallisuusselvityksessä finanssiala sai parhaat pisteet, eli kyberturvallisuus on finanssialalla johdonmukaisesti toteutettu.

Vakuutuksella turvaa identiteettivarkauden uhrille

Identiteettivarkaudelta on mahdollista suojautua jossakin määrin myös vakuutuksilla. Useimmiten kotivakuutukseen sisältyy turvaa identiteettivarkauden varalle – vähintään vakuutuksesta voi hakea korvauksia oikeudenkäyntikuluihin ja toisinaan saada neuvoja ja ohjeita. Käytännöt riippuvat yhtiöstä ja vakuutuksen laajuudesta. Myös yritysasiakkaille on tarjolla kyberturvaa ainakin osalla yhtiöistä.

Parhaimmillaan vakuutusyhtiö hoitaa valtakirjalla käytännön toimet uhrin puolesta, eli on yhteydessä verkkokauppoihin ja vaatii valheellisten laskujen mitätöintiä.

Jos epäilee henkilötietojensa joutuneen vääriin käsiin, kannattaa olla yhteydessä omaan vakuutusyhtiöön ja tiedustella, mitä apua voisi saada.

Finanssialan lausunto vuodelta 2014

Kauppi: Euroryhmän päätös yhteisvastuun aikaistamisesta uhka suomalaispankeille ja niiden asiakkaille1.12.2020 11:37:29 EETTiedote

Suomalainen finanssiala on pettynyt euroryhmän maanantaina 30.11. tekemään päätökseen, jolla pankeilta perittävät ylimääräiset vakausmaksut tuodaan yhteisvastuun piiriin etuajassa. Päätös kytkeytyy pankkiunionin yhteisen kriisirahaston vararahoitusjärjestelmän käyttöönoton aikaistamiseen kahdella vuodella eli vuoteen 2022. "Pankkien yhteisvastuun laajentaminen keskellä pahenevaa talouskriisiä ei ole viisasta suomalaispankkien ja niiden asiakkaiden kannalta. Yhteisvastuun laajentamisen aika olisi ollut vasta sitten, kun pankkiunioniin kuuluvien pankkien riskit ovat merkittävästi vähentyneet”, toteaa Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

Pankkien yhteisvastuuta ei pidä laajentaa keskellä talouskriisiä30.11.2020 11:21:37 EETTiedote

Euroryhmään kuuluvat valtiovarainministerit kokoontuvat laajennetussa kokoonpanossa maanantaina 30. marraskuuta päättämään pankkiunionin kriisinratkaisurahaston vararahoitusjärjestelyn aikaistetusta käyttöönotosta. Samalla pankeilta perittävät ylimääräiset vakausmaksut tuotaisiin nopeutetussa tahdissa yhteisen taakanjaon piiriin. Suomen hallitus on valmis hyväksymään aikaistamisen. Finanssiala ry (FA) vastustaa pankkien yhteisvastuun laajentamista keskellä talouskriisiä ja katsoo, että alkuperäistä aikataulua ei tule muuttaa ennen kuin pankkiunioniin kuuluvien pankkien riskit ovat merkittävästi vähentyneet.

Pankkitunnukset mukaan – pienikin verkko-ostos saattaa ensi vuonna vaatia vahvan tunnistautumisen26.11.2020 06:30:00 EETTiedote

Vuodenvaihteen jälkeen kannattaa vahvaa tunnistusvälinettä, käytännössä pankkitunnuksia, pitää aina mukanaan. Tammikuun alussa 2021 päättyy toisen maksupalveludirektiivin (PSD2) siirtymäaika, ja vahvan tunnistamisen vaatimus koskee sen jälkeen kaikkea sähköisesti tapahtuvaa maksamista. Esimerkiksi pienikin mobiilikauppaosto tai vaikkapa polttoaineen maksaminen tankkaussovelluksella saattaa vaatia vahvan tunnistautumisen. Vahvan tunnistautumisen tarkoitus on lisätä maksamisen turvallisuutta ja kuluttajan suojaa.

Toisen työpaikalla ei voi käyttäytyä miten huvittaa – työnantajalle esitetään mahdollisuutta ilmoittaa laittomasta uhkauksesta21.11.2020 07:00:00 EETTiedote

Pankkien ja vakuutusyhtiöiden työntekijät kohtaavat päivittäin uhkailua, maalittamista ja jopa vainoamista sekä kasvotusten että puhelimessa tai sähköpostissa. Hallituksen esitys laittoman uhkauksen siirtymisestä virallisen syytteen alaiseksi on erittäin kannatettava: se antaa työnantajalle paremmat mahdollisuudet tukea ja auttaa työntekijöitään.

Työelämähankkeella vahvistetaan rahoitusalan uudistumiskykyä ja muutosvalmiutta11.11.2020 09:00:00 EETTiedote

Rahoitusalalla on käynnistetty yhteinen kehittämishanke, jolla pyritään vahvistamaan rahoitusalan yritysten ja niiden henkilöstön edellytyksiä uudistaa toiminta- ja työskentelytapojaan. Tarkoituksena on kerätä tietoa rahoitusalalla käyttöön otetuista uusista toimintatavoista ja työpaikkainnovaatioista erityisesti korona-aikana ja levittää näitä hyviä käytäntöjä sekä alan sisällä että vertaisaloille