OAJ ja JHL: Helsingin palkattava välittömästi lisää palkanlaskijoita megapalkkasotkun ratkaisemiseksi ja korvattava vahingot

Opetusalan ammattijärjestö OAJ ja ammattiliitto JHL vaativat Helsingin kaupunkia korjaamaan palkkaongelmat ja palkkaamaan välittömästi lisää palkanlaskijoita selvittämään kuukausia kestäneen palkkasotkun. Työntekijöille ja viranhaltijoille on maksettava viivästyskorkojen lisäksi korvaukset aiheutuneista vahingoista.

Helsingin kaupungin palkkasotkut ovat kestäneet jo kuukausia ja koskevat tuhansia työntekijöitä. Osalla työntekijöistä on jäänyt palkkoja kokonaan saamatta, osa saanut tuhansia euroja liikaa, osalla jääneet erilaiset palkanlisät maksamatta ynnä muuta. Osa työntekijäistä on joutunut turvautumaan luottoihin ja pikavippeihin selvitäkseen arjessa. Kaupunki rikkoo lakeja ja virka- ja työehtosopimusta koko ajan pahemmin sotkun kestäessä.

– Palkanmaksusotku ei ole millään tavalla kaupungin palkanlaskijoiden syy. He tekevät erinomaista työtä kovan paineen alla selvittääkseen tilanteen, mutta eivät pysty ihmeisiin järjestelmän toimimattomuuden vuoksi. Helsingin kaupungin on palkattava välittömästi lisää palkanlaskijoita, jotta työntekijöiden palkkasaatavat saadaan ajan tasalle, OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto ja JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine vaativat.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Opetusalan ammattijärjestö OAJ peräävät päättäjien ja järjestelmätoimittaja Sarastian vastuuta sotkussa.

– Kuka tai ketkä päättivät uuden palkanmaksujärjestelmän hankkimisesta ja millä ehdoilla? Miksi vanhaa järjestelmää ei pidetty back-uppina uuden kanssa? Mukana oli myös konsulttina Deloitte, joten miten nykytilanne on mahdollista, Niemi-Laine kysyy.

– Millainen projekti oli uuteen palkanmaksujärjestelmään siirtyminen ja kuka siirtymisestä oli vastuussa: kaupunki vai järjestelmäntoimittaja? Kuka oli projektinvetäjä? Entä oliko projektissa mukana yhtään palkanlaskijaa, sillä heiltä löytyy todellinen osaaminen tässä asiassa, Niemi-Laine kysyy.

Helsingin kaupungin pormestari Juhana Vartiainen on arvellut viime viikolla, että palkanmaksuongelmat kestävät vielä kuukausia.

– Pahoittelut eivät enää auta. Kaupungin vastuulla on maksaa palkat lakien ja sopimusten mukaisesti ajallaan ja oikein. Kaupungin päättäjien on järjestettävä työntekijöiden palkanmaksu kuntoon välittömästi. Rikosilmoituksia on jo tehty, samoin valvontapyyntöjä ja yhä edelleen työntekijät odottavat palkkojaan, puheenjohtajat summaavat.

– Kaupungin on järjestettävä palkanmaksun resurssit kuntoon eikä syytellä palkanlaskijoita, lakkoja, koronaa tai liittoja. Rahan syytäminen konsulteille ei auta, kun pitäisi saada eurot oikein työntekijöiden tileille. Kaupungin on jo korkea aika tehdä päätös siitä, että viivästyskorkojen lisäksi aiheutuneet vahingot korvataan työntekijöille ja viranhaltijoille, Niemi-Laine ja Murto vaativat.

Mikäli palkkoja ei saada korjattua oikeiksi välittömästi, JHL ja OAJ alkavat valmistella kovempia toimenpiteitä.

Lisätietoja:

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772
OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto, 050 568 9188

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 165 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

OAJ och JHL: Helsingfors måste omedelbart anställa fler löneräknare för att lösa den kolossala lönehärvan, och måste också ersätta skadorna1.8.2022 13:47:41 EEST | Tiedote

Undervisningssektorns fackorganisation OAJ och fackförbundet JHL kräver att Helsingfors stad korrigerar problemen med sin lönebetalning och omedelbart anställer fler löneräknare för att utreda lönehärvan som nu har pågått i månader. Utöver dröjsmålsräntorna måste arbetstagare och tjänsteinnehavare även betalas ersättning för de skador som härvan orsakat.

JHL: Tulevaisuuden hoitajat on tehty työhyvinvoinnista, hyvästä johtamisesta ja kannustavasta palkasta14.7.2022 15:00:00 EEST | Tiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine muistuttaa, että Suomessa on hoitajapula. Sosiaali- ja terveysministeriö on vuoden ajan yhdessä julkisen ja yksityisen työnantajan sekä palkansaajajärjestöjen kanssa työstänyt toimenpiteitä hoitajapulan taltuttamiseksi. Mukana on ollut erilaisia asiantuntijayhteisöjä kuten esimerkiksi hoito- ja hoivatyöhön keskittyneitä digiratkaisuasiantuntijoita.