OAJ: Kouvolan lomautussuunnitelmat vastuuttomia – ”pilaisi koko lukuvuoden työn”

Kouvolan kaupunki suunnittelee ensi vuodeksi kolmen viikon lomautusta, joka koskisi myös opettajia. OAJ pitää suunnitelmaa täysin vastuuttomana eikä aio seurata vierestä, jos kaupunki toteuttaa suunnittelemansa lomautukset.

OAJ:n kehittämispäällikkö Niku Tuomisto huomauttaa, että Kouvolan suunnittelemat lomautukset pilaisivat koulujen koko lukuvuoden koulutyön, estäisivät oppimisen tuen ja vaarantaisivat opetuksen turvallisuuden.

Kouvolan kaupunki suunnittelee ensi vuodeksi kolmen viikon lomautuksia, jotka koskisivat koko henkilöstöä.

OAJ pitää Kouvolan lomautussuunnitelmia vastuuttomina. Haitta kohdistuisi oman kunnan lapsiin ja nuoriin ja heikentäisi heidän tulevaisuudennäkymiään. Pahiten lomautuksista kärsisivät tuen tarpeessa olevat oppilaat.

– Lomautukset pilaisivat koulujen koko lukuvuoden koulutyön, estäisivät oppimisen tuen ja vaarantaisivat opetuksen turvallisuuden. Opetussuunnitelman tavoitteet jäisivät toteutumatta, ja koulujen työrauha heikkenisi, OAJ:n kehittämispäällikkö Niku Tuomisto sanoo.

Lomautukset johtaisivat laittomiin tilanteisiin

Kolmen viikon lomautus johtaisi OAJ:n mukaan kouluissa, päiväkodeissa ja oppilaitoksissa myös laittomiin tilanteisiin, huomauttaa OAJ:n Kouvolan paikallisyhdistyksen puheenjohtaja Olli-Pekka Hakkarainen.

– Esimerkiksi perusopetuksessa laki turvaa oppilaille oikeuden opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen kaikkina koulupäivinä. Lisäksi laki velvoittaa kuntaa huolehtimaan oppimisympäristön turvallisuudesta. Kumpikaan näistä oikeuksista ei toteudu lomautuksen aikana, Hakkarainen sanoo.

Lomautusten vaikutukset näkyisivät hänen mukaansa pitkään.

– Opetussuunnitelman toteuttaminen käy mahdottomaksi ja oppilaiden turvallisuus vaarantuu, jos puolet opettajista on poissa. Lomautusten aiheuttama haitta kestäisi kouluissa kuukausia, koska kaikki opettajat eivät voi olla poissa yhtä aikaa työpaikaltaan.

Hakkarainen huomauttaa lisäksi, että Kouvola on saanut valtionosuutta opetuksen järjestämiseen.

– Kaupunki ei voi jättää huolehtimatta lakisääteisiä velvoitteitaan.

OAJ vaatii päättäjiä perääntymään

OAJ vaatii Kouvolan päättäjiä luopumaan kouluja, oppilaitoksia ja päiväkoteja koskevista lomautusaikeista.

– Kouvolan ensi vuoden talousarvio on jäämässä viisi miljoonaa ylijäämäiseksi, joten mitään perustetta tällaiselle lomautukselle ei ole. Nyt on myös kouvolalaisten vanhempien korkea aika herätä puolustamaan heidän lastensa oikeutta häiriöttömään opetukseen ja oppimisen turvallisuuteen, Hakkarainen toteaa.

OAJ ei aio seurata vierestä, jos kaupunki toteuttaa suunnittelemansa lomautukset.

– Tämä on niin vakava asia, että emme aio vain seurata vierestä, jos päättäjät toteuttavat lasten, nuorten ja koko kaupungin mainetta haittaavan suunnitelmansa, Niku Tuomisto sanoo.

Jos lomautukset toteutuvat, OAJ puuttuu niiden seurauksiin ja selvityttää laillisuuden.

–Työnantaja voidaan esimerkiksi velvoittaa jälkikäteen järjestämään lomautusten vuoksi antamatta jäänyt opetus, Tuomisto sanoo.

Ilmoittaudu mediatapaamiseen 5.12. klo 8.15!

• OAJ:n Kouvolan paikallisyhdistys järjestää lomautusuhasta mediatapaamisen torstaina 5.12.2019 klo 8.15.
  • Tilaisuus järjestetään Kouvolassa osoitteessa Salpausselänkatu 29 (toimisto 12).
  • Ilmoittaudu mukaan ke 4.12. klo 18 mennessä Tuomas Riikoselle osoitteeseen alueasiamies@oajkymenlaakso.net

Tästä lomautusuhassa on kyse

• Kouvola käynnisti yhteistoimintaneuvottelut 18. lokakuuta. Kaupunki tavoittelee vuodelle 2020 5,5 miljoonan euron kertaluonteista säästöä henkilöstömenoista. Tämä tarkoittaisi koko henkilöstön lomauttamista kolmeksi viikoksi. Lomauttamisella tarkoitetaan työnteon ja palkanmaksun keskeyttämistä.
  • Maanantaina 9. joulukuuta kaupunginvaltuusto päättää ensi vuoden budjetista, johon tuo summa on jo sisällytetty.

• Yt-neuvottelujen odotetaan päättyvän 9. joulukuuta. Kaupunginhallitus tehnee päätöksen lomautuksista 16. joulukuuta.

• OAJ:n Kouvolan paikallisyhdistys ja Kymenlaakson alueyhdistys ovat aktiivisesti pyrkineet vaikuttamaan siihen, että lomautusta ei toteutettaisi. Yhdistystoimijat ovat muun muassa tavanneen kunnallispoliitikkoja ja mediaa sekä järjestäneet aiheesta jäsenillan, jossa on ollut mukana myös OAJ:n kehittämispäällikkö Niku Tuomisto.

Lisätietoa

• Olli-Pekka Hakkarainen, OAJ:n Kouvolan paikallisyhdistyksen puheenjohtaja, 040 186 9164
• Tuomas Riikonen, OAJ:n Kymenlaakson alueyhdistyksen alueasiamies, 044 744 0580
• Niku Tuomisto, OAJ:n kehittämispäällikkö, 044 200 9040

Kuvat

Christer Holmlund från Finland ny generalsekreterare för NLS28.11.2019 16:42:13 EETTiedote

Christer Holmlund har utsetts till generalsekreterare för Nordiska Lärarorganisationers Samråd NLS. Holmlund arbetar nu som ordförande för Finlands Svenska Lärarförbund FSL som hör till OAJ. – Vi på OAJ är väldigt glada över att en finländare valdes bland många goda sökande. Christer Holmlund har utmärkta förutsättningar för att lyckas i uppdraget tack vare en stor erfarenhet av olika uppgifter inom utbildningssektorn. Han har också aktivt deltagit i internationell lärarorganisationsverksamhet. Holmlund tar över efter Anders Rusk och jag tror att en finländare valdes delvis tack vare Rusks mångåriga utmärkta arbete som generalsekreterare, säger OAJ:s ordförande Olli Luukkainen. NLS koordinerar samarbetet mellan lärarorganisationer från alla nordiska länder. Samarbetet är också sektorsspecifikt; till exempel småbarnspedagogiken, den allmänbildande utbildningen och andra stadiets utbildning har egna samarbetsforum, liksom skolledarna och lärarstuderandena. NLS samarbetar också med världs

Christer Holmlund Suomesta NLS:n pääsihteeriksi28.11.2019 16:41:39 EETTiedote

Pohjolan opettajajärjestöjen yhteiselimen Nordiska Lärarorganisationers Samråd NLS:n pääsihteeriksi on valittu suomalainen Christer Holmlund. Hän siirtyy tehtävään OAJ:hin kuuluvan maamme ruotsinkielisen opettajajärjestön Finlands Svenska Lärarförbundetin puheenjohtajan paikalta. – Olemme OAJ:ssa hyvin iloisia siitä, että pääsihteerin tehtävään oli monta tasokasta hakijaa ja että tehtävään tuli valituksi suomalainen osaaja. Christer Holmlundilla on erinomaiset edellytykset onnistua tehtävässään, koska hänellä on laaja kokemus opetusalan eri tehtävistä. Lisäksi hän on aktiivisesti osallistunut kansainväliseen opettajajärjestötoimintaan. Odotamme Holmlundin jatkavan innostuneesti ansioituneen edeltäjänsä Anders Ruskin työtä ja ponnistelevan opettajien ja opetus- ja kasvatusalan hyväksi. Uskon, että suomalaisen hakijan valintaa tuki osaltaan Anders Ruskin pitkäaikainen erinomainen työ NLS:n pääsihteerinä, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen toteaa. NLS koordinoi pohjoismaisten opettajajär

OAJ:n info koulutus- ja työmarkkinanäkymistä 25.9. klo 9.00 Otaniemi, Ravintola Arvo20.9.2019 09:59:43 EESTKutsu

Tervetuloa OAJ:n infoon keskiviikkona 25.9. klo 9.00 Espoon Otaniemeen Ravintola Arvoon, os. Ekonominaukio 1. Aiheina ovat seuraavan neuvottelukierroksen näkymät, opetusalan henkilöstön työhyvinvointi sekä espoolaisten opettajien ja alan esimiesten odotukset. Mikä puhuttaa opettajia, ja mitä alkanut lukuvuosi tuo tullessaan alueen kouluissa, päiväkodeissa ja oppilaitoksissa?