OAJ:n info 7.10. klo 11.00, Raahe

Tervetuloa Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n infoon torstaina 7.10. klo 11.00 Langin Kauppahuoneelle Raaheen, os. Kirkkokatu 19.

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen kertoo, mitä koulujen, päiväkotien ja oppilaitosten opetushenkilöstölle kuuluu poikkeusaikojen jäljiltä. Kuinka oppimiskuilua kurotaan kiinni, miksi oppimisen tuki kangertelee ja miten oppivelvollisuusuudistus on lähtenyt liikkeelle? Esillä ovat myös työmarkkinanäkymät, sillä Luukkainen on yksi kunta-alan pääneuvottelijoista. Mukana ovat myös OAJ:n Pohjois-Pohjanmaan alueyhdistyksen puheenjohtaja Ari-Pekka Sirviö, alueasiantuntija Ville Tertsunen ja OAJ Raahen puheenjohtaja Olli Kaisto.

Olli Luukkainen vierailee Raahessa OAJ on the Road -maakuntakierroksella. Kuopiosta Karjaalle ja Raahen kautta Rovaniemelle etenevän kiertueen aikana OAJ:n edustajat tapaavat kaupunkien johtoa ja kuntapäättäjiä sekä opettajia työpaikoillaan. Raahessa yksi vierailukohteista on uusi Saloisten koulu.

OAJ kehottaa kiertueellaan kuntapäättäjiä kiinnittämään enemmän huomiota koulutukseen ja sen resursseihin sekä opettajien ja esihenkilöiden työssä jaksamiseen. OAJ:n tänä syksynä tekemän kyselyn mukaan yli puolet opettajista on korona-aikana pohtinut alanvaihtoa. Luukkainen uskoo sen kertovan työn lisääntyneestä kuormituksesta sekä opetukseen ja ohjaukseen varattujen resurssien riittämättömyydestä. Opetuksesta ja varhaiskasvatuksesta tulee kunnan suurin ja tärkein toimiala, kun sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät kunnilta hyvinvointialueille.

Kiertuepäivän päätteeksi alueen opettajat viettävät yhteistä Opettajien iltaa, johon voi osallistua myös etänä.

Ilmoittaudu infoon viimeistään 6.10.

OAJ:s Olli Luukkainen oroad över undervisningsresurserna för yrkesutbildningen23.9.2021 09:45:00 EEST | Tiedote

OAJ:s ordförande Olli Luukkainen kräver att yrkesutbildningsanordnarna reserverar tillräckliga resurser för undervisning och handledning för att genomföra den utvidgade läroplikten. Läropliktsåldern höjdes i år till 18 år. Sedan i våras har alla som går ut grundskolan skyldighet att fortsätta studera antingen i yrkesläroanstalt eller gymnasium. Ändringen har krävt omställningar och resulterat i extra arbete, särskilt i yrkesläroanstalter.

OAJ:n Luukkainen huolissaan opetusresurssien riittävyydestä ammatillisessa koulutuksessa23.9.2021 09:45:00 EEST | Tiedote

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen vaatii ammatillisen koulutuksen järjestäjiä varaamaan riittävät opetus- ja ohjausresurssit laajennetun oppivelvollisuuden toteutusta varten. Oppivelvollisuusikä nousi tänä vuonna 18 ikävuoteen. Kaikilla peruskoulun päättävillä on ollut viime keväästä lähtien velvollisuus jatkaa opiskelua joko ammatillisessa oppilaitoksessa tai lukiossa. Muutos on vaatinut järjestelyjä ja aiheuttanut lisätyötä erityisesti ammatillisissa oppilaitoksissa.