OAJ:n info ja lukuvuoden avaus ke 5.8. klo 9.00, Akavatalo

Tervetuloa Opetusalan Ammattijärjestön uuden lukuvuoden avausinfoon keskiviikkona 5.8. klo 9.00 Akavataloon Valopihalle, os. Kellosilta 7, Itä-Pasila, Helsinki.

Julkistamme opetusalan uuden koronakyselyn tulokset. OAJ selvitti loppukeväästä 2020 peruskoulun ja lukion opettajien kokemuksia opetuksen poikkeusjärjestelyistä ja palaamisesta lähiopetukseen. Verkkokysely oli avoinna 25.5.–7.6., ja siihen vastasi 1 663 opettajaa ja rehtoria.

Puheenjohtaja Olli Luukkainen arvioi, missä merkeissä paluu syksyn koulutyöhön ja opiskeluun tapahtuu varhaiskasvatuksessa ja eri koulutusasteilla, ja mitä opetusjärjestelyissä pitää OAJ:n mielestä ottaa huomioon. Esillä ovat myös koulutuksen rahoitusnäkymät sekä kuntien lomautustilanne.

Työmarkkinaosuudessa Olli Luukkainen analysoi kevään työmarkkinakierrosta ja puntaroi, mitä kunta-alan kevään poikkeuksellisen kimurantti neuvottelukierros jätti jälkeensä. Kerromme myös, mitä muutoksia sopimukset toivat opetusalalle. Luukkainen toimii myös neuvottelujärjestö JUKOn puheenjohtajana.

Julkistamme lisäksi laajan koosteen alkavan koulu- ja opiskeluvuoden tilastoista ja tunnusluvuista.

Tarjolla on aamiaisbrunssi klo 8.30 lähtien. Ilmoittaudu infoon 4.8. mennessä.

Toimittajat voivat osallistua infoon myös Teamsissa. Ilmoittaudu Teams-osallistujaksi 4.8. klo 14 mennessä, niin saat linkin sähköpostiisi. OAJ:n info lähetetään suorana videolähetyksenä myös somessa @oajry-tileiltä.

OAJ:n kysely: Kunnat varautuneet heikosti varhaiskasvatuksen lakimuutoksiin24.6.2020 07:55:00 EESTTiedote

Moni kunta on laiminlyönyt siihen varautumisen, että elokuun alussa jokaisella lapsella on jälleen subjektiivinen oikeus varhaiskasvatukseen ja ryhmäkoot pienenevät. Kuntien pitää ymmärtää, että lakimuutosten seurauksena tarvitaan todennäköisesti lisää henkilökuntaa, uusia lapsiryhmiä ja mahdollisesti jopa uusia päiväkoteja, toteaa OAJ:n erityisasiantuntija Kirsi Sutton.

OAJ: Oppivelvollisuuslaki ei lähellekään valmis9.6.2020 08:00:00 EESTTiedote

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ kannattaa oppivelvollisuuden laajentamista. Järjestö kuitenkin kritisoi lakiluonnosta siitä, että siitä puuttuvat konkreettiset toimenpiteet, joilla saadaan kaikille toisen asteen tutkinto. Jokaisen oppijan pitää saada riittävästi tukea osaamisensa rakentamiseen sekä kiinnostuksensa kohteensa ja omien vahvuuksiensa löytämiseen. Vain siten uudistus vahvistaa työllisyyttä ja osallisuutta.