OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen: Yleistä palkkalinjaa ei enää ole

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen ennustaa vaikeita sopimusneuvotteluja. Syksyllä vientialat neuvottelevat uusista sopimuksista, ja julkisen sektorin sopimusten voimassaolo päättyy alkuvuodesta 2022.

Opetusalan ja muun julkisen sektorin merkitys on tullut näkyviin erityisesti korona-aikana, jolloin esimerkiksi opettajien työllä on varmistettu yhteiskunnan toiminta sekä lasten ja nuorten hyvinvointi. Koulutus-, kasvatus- ja tutkimustyön merkitys ja vaativuus eivät Luukkaisen mielestä näy tyydyttävästi näiden ryhmien palkkapussissa.

Aiemmin työmarkkinoilla puhuttiin yleisestä linjasta, joka syntyi vientiteollisuuden palkankorotusten tasosta.

– Katsomme, ettei yleistä linjaa ole enää olemassa, kun työnantajat ajavat voimallisesti paikallista sopimista ja teollisuudessa rapautetaan keskitettyä neuvottelutoimintaa.

– Emme tunnusta enää niin sanottua yleistä linjaa, joka ohjaisi palkankorotuksia. Koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan palkkatason jälkeenjääneisyys on niin suurta, että sen korjaaminen kerralla on lähes mahdotonta. Siksi tarvitaan pitkäkestoista palkkaohjelmaa, Luukkainen perustelee.

Talouskasvu ja työllisyyden paraneminen luovat Luukkaisen mukaan palkanmaksukykyä kansantalouteen. Siitä kuuluu korkeasti koulutetuille ja vastuullista työtä tekeville julkisen sektorin työntekijöille oma kohtuullinen osuutensa.

Kuntien varhaiskasvatuksen opettajat opetusalan sopimukseen

Syksy tuo suuren muutoksen opetusalan sopimusneuvottelutoimintaan. Varhaiskasvatuksen opettajat siirtyvät kunnan yleiseltä sopimusalalta (KVTES) kunnan opetusalan sopimukseen (OVTES). Näin varhaiskasvatuksen opetushenkilöstö siirtyy samaan neuvottelupöytään muiden opettajien rinnalle. Siirto koskee 18 000 työntekijää ja se tulee voimaan 1.9.2021.

– Siirtymä on merkittävä ja sen myötä varhaiskasvatuksen opettajien asema osana muuta opetusalan kenttää selkiytyy. Samalla se tuo näkyväksi sen, ettei julkisen sektorin naisvaltaisten alojen palkkaus ole vielä kohdallaan.

– Maisterikoulutuksen saaneen kohtuullisena vähimmäispalkkana voi pitää 3 000 euron kuukausipalkkaa. Esimerkiksi kaikki perusopetuksen opettajat ja etenkin varhaiskasvatuksen opettajat jäävät reilusti sen alle, Luukkainen muistuttaa.

Kunnan palveluksessa työnsä aloittavan varhaiskasvatuksen opettajan palkka on 2 419 euroa ja luokanopettajan 2 745 euroa.

Olli Luukkainen toimii myös Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKOn puheenjohtajana.

OAJ:s Olli Luukkainen oroad över undervisningsresurserna för yrkesutbildningen23.9.2021 09:45:00 EEST | Tiedote

OAJ:s ordförande Olli Luukkainen kräver att yrkesutbildningsanordnarna reserverar tillräckliga resurser för undervisning och handledning för att genomföra den utvidgade läroplikten. Läropliktsåldern höjdes i år till 18 år. Sedan i våras har alla som går ut grundskolan skyldighet att fortsätta studera antingen i yrkesläroanstalt eller gymnasium. Ändringen har krävt omställningar och resulterat i extra arbete, särskilt i yrkesläroanstalter.

OAJ:n Luukkainen huolissaan opetusresurssien riittävyydestä ammatillisessa koulutuksessa23.9.2021 09:45:00 EEST | Tiedote

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen vaatii ammatillisen koulutuksen järjestäjiä varaamaan riittävät opetus- ja ohjausresurssit laajennetun oppivelvollisuuden toteutusta varten. Oppivelvollisuusikä nousi tänä vuonna 18 ikävuoteen. Kaikilla peruskoulun päättävillä on ollut viime keväästä lähtien velvollisuus jatkaa opiskelua joko ammatillisessa oppilaitoksessa tai lukiossa. Muutos on vaatinut järjestelyjä ja aiheuttanut lisätyötä erityisesti ammatillisissa oppilaitoksissa.

OECD:n tuore raportti: Suomen koulurahoitus jää jatkuvasti muun pohjolan tasosta – OAJ vaatii rahoituksen nostamista tavoitteita vastaavaksi16.9.2021 12:00:04 EEST | Tiedote

Juuri julkaistu OECD:n Education at a Glance -raportti vahvistaa, että Suomi on pahasti jäljessä muiden Pohjoismaiden koulutuspanostuksista. Huolestuttavinta on kehityksen trendi. Valtaosa OECD:n jäsenmaista on tarkasteluajanjaksolla 2012–2018 lisännyt suhteellisia koulutuspanostuksiaan, kun taas Suomi kuuluu koulutuksesta leikanneiden harvalukuiseen joukkoon.