Oda aloittaa vuoden 2023 alussa ruoan kotiinkuljetukset Turussa ja Tampereella

Maailman tehokkain ruoan verkkokauppa Oda on saanut 145 miljoonan euron rahoituksen kasvun ja laajentumisen tueksi.

Suomen uusin ruokakauppa Oda aloittaa ruoan kotiinkuljetukset ensi vuoden alussa Turussa ja Tampereella. Tarkemmat kaupunkikohtaiset aloituspäivät julkistetaan myöhemmin.

“Oda kasvaa Suomessa ruoan verkkokaupan markkinaa nopeammin ja olemme vasta muutaman kuukauden täällä toimittuamme saaneet jo noin neljänneksen ruoan kotiinkuljetuksen markkinasta Uudellamaalla. Tämä on varsin hyvä aloitus ottaen huomioon, että Suomen ruokakauppa on Euroopan keskittynein ja tänne on uusien toimijoiden ollut vaikea tulla. Tavoitteenamme on alusta lähtien ollut laajentua pääkaupunkiseudun ulkopuolelle, sillä Vantaan tehokkaasta keräilykeskuksestamme pystymme palvelemaan jopa yli 2 miljoonaa asiakasta. Laajentumisemme ottaa nyt aimo harppauksen eteenpäin, sillä aloitamme vuoden 2023 alussa kotiinkuljetukset Turun ja Tampereen alueella”, sanoo Odan Suomen-toimitusjohtaja Tobias Niemi.

Ilmaisia kotiinkuljetuksia tehokkaan toimintamallin ansiosta

Odalla ei ole fyysisiä kivijalkakauppoja, vaan yritys toimittaa ruokaostokset koteihin Vantaalle rakennetusta modernista keräilykeskuksestaan. Odan kotiinkuljetukset ovat markkinoiden edullisimmat ja joka päivä on tarjolla ilmaisia kotiinkuljetusaikoja. Oda on jo tunnettu siitä, että toimitusaikoja on runsaasti aamusta iltaan 7 päivänä viikossa ja toimitusten täsmällisyyteen voi luottaa, sillä toimituksista 99 % on viime kuukausina toimitettu ajallaan.

Odalta voi tilata ruokaostokset sovelluskaupoista ladattavalla helppokäyttöisellä Oda-sovelluksella tai selaimella toimivan nettikaupan kautta osoitteessa www.oda.com/fi

“Suomessa ruoan kotiinkuljetuksella on kallis maine. Kotiinkuljetuksesta on joutunut maksamaan tuntuvaa lisämaksua, usein jopa yli 10 euroa. Asiakkaan ei pitäisi joutua maksamaan siitä, että myymälän ylläpito, tuotteiden tehoton keräily ja toimitus aiheuttavat kaupalle kuluja. Suomessa on ollut selkeä markkinarako ruokakaupalle kuten Oda, jonka koko toimintamalli on ajateltu uudelleen. Kun myymälöitä ei tarvita, tuotteet kulkevat automatisoidun keräilykeskuksen kautta ja asiakkaita palvellaan kotiovelle asti. Tehokkaasta toimintamallista tulevat kustannushyödyt siirrämme asiakkaille jopa ilmaisina kotiinkuljetuksina”, sanoo Tobias Niemi.

Kukkarolle sopiva, pääasiassa kotimainen valikoima

Odan kattava tuhansien tuotteiden valikoima on suunniteltu tarkkaan. Odan valikoima luottaa tuttuihin suomalaisiin brändeihin höystettynä kansainvälisillä suosikeilla. Myytävästä ruoasta ja käyttötavarasta yli 80 % on kotimaisia eli niiden alkuperä- tai valmistusmaa on Suomi. Odan valikoima on kaikille sama, mikä tarkoittaa, että turkulaisia tai tamperelaisia paikallisherkkuja voi ostaa niin Turussa, Tampereella kuin Helsingissä.

“Näinä aikoina moni seuraa silmä tarkkana ruokaostostensa hintaa. Edullisten kotiinkuljetustemme lisäksi myös Odan tuotehinnat ovat kukkarolle sopivat. Tästä osoituksena Oda on voittanut jo kaksi median tekemää ruoan verkkokauppojen hintavertailua. Edullisen hinnan lisäksi ruoan verkkokaupassa ostokokemus on elinehto: jokaikisen kotiin kuljetettavan kalafileen, avokadon ja kurkun laatu pitää olla korkea. Kun ei itse ole valitsemassa tuotteita, pitää voida luottaa siihen, että saa parasta. Siksi Odalla on laatu- ja tuoreustakuu. Jos ei ole tyytyväinen tuotteiden laatuun, rahat niistä saa takaisin”, sanoo Odan kaupallinen johtaja Anne Terimo.

Terimo jatkaa: “Meillä on jo kymmeniätuhansia asiakkaita, jotka luottavat siihen, että Odalta tilaaminen käy helposti, ostoskorin hinta on kohdillaan ja toimitukset tulevat täsmällisesti. Uskon, että Suomessa monet valitsevat kotiinkuljetuksen itse tekemänsä kauppareissun tai noudon sijaan siinä vaiheessa kun tarjolla on kotiinkuljetus, joka ei maksa maltaita ja mukautuu omaan aikatauluun. Oda pystyy tarjoamaan juuri tämän. Toimituksemme ovat parhaimmillaan ilmaisia ja lyhyiden toimitusaikaikkunoidemme ansiosta kotona ei tarvitse koskaan odotella pitkään.“

Oda on saanut 145 miljoonan euron rahoituksen tulevien vuosien kasvun tueksi

Oda on juuri saanut 145 miljoonan euron rahoituksen kasvun tueksi Suomessa, Norjassa ja Saksassa (lue lisää täältä). Norjassa Odan toiminta oli viime vuonna voitollista ja liikevaihto siellä on kasvanut viime kuukausina noin 20 %. Uuden pääoman avulla Oda voi kasvaa lisää ja saavuttaa kannattavuuden jo lähivuosina myös Suomessa ja Saksassa, jossa Oda lanseeraa tammikuussa 2023.

Oda tarjoaa uusille asiakkaille ensimmäisten 3 kuukauden ajan kotiinkuljetukset ilmaiseksi yli 50 euron ostoksille. 3 kuukauden jälkeenkin tarjolla on joka päivä ilmaisia toimitusaikoja. Yhteystietonsa jättäneille Oda ilmoittaa heti kun he voivat tilata ruokaostoksensa Odalta omaan kotiosoitteeseensa www.oda.com/fi

Aiemmat tiedotteet https://www.sttinfo.fi/uutishuone/oda-finland-oy?publisherId=69818596

Oda on Suomen uusin ruokakauppa. Oda toimittaa mobiilisovelluksella ja nettikaupasta tilatut ruokaostokset koteihin 7 päivänä viikossa useissa kaupungeissa pääkaupunkiseudulla ja myöhemmin myös muualla Suomessa.

Verkkoruokakaupan edelläkävijä ja teknologiayhtiö Oda on kotoisin Norjasta ja on siellä ruoan verkkokaupan markkinajohtaja yli 70 %:n osuudellaan. 10 kaveruksen vuonna 2013 perustama yritys kansainvälistyy kovaa vauhtia Euroopassa ja avaa ruokakauppansa Suomen lisäksi Saksassa vuonna 2022. Yrityksen liikevaihto vuonna 2021 oli 243 miljoonaa euroa. www.oda.com

Oda sulkee ruoan verkkokauppansa27.6.2023 10:00:00 EEST | Tiedote

Oda kertoi 31.5. suunnittelevansa kuluttajille suunnatun verkkokauppansa sulkemista ja siirtymistä tarjoamaan logistiikkaa palveluna muille kaupan alan yrityksille. Tästä syystä Oda aloitti henkilökuntansa kanssa muutosneuvottelut, jotka koskivat kaikkia 165 työntekijää. Muutosneuvottelut on saatu päätökseen ja niiden lopputuloksena Oda päätti sulkea verkkokauppansa Suomessa ja kartoittaa jatkossa mahdollisuuksia tarjota palveluita toisille kaupan alan yrityksille Suomessa. Tämän takia kaupallisesta ja markkinointitiimeistä sekä asiakaspalvelusta vähennetään 20 tehtävää. 145 työntekijää muista tiimeistä lomautetaan enintään 90 päiväksi. Odan verkkokauppa on vielä auki loppuunmyynnin ajan niin kauan kuin tavaraa riittää, ja viimeiset kotiinkuljetukset tehdään asiakkaiden kotioville lähipäivinä. “Kiitos kaikille Odan lyhyeksi jääneellä Suomen-matkalla mukana olleille. Erityisesti kiitos kollegoille, joille joudumme sanomaan hyvästit sekä asiakkaillemme, joita saimme palvella tänä aikana.

Oda suunnittelee ruoan verkkokauppansa sulkemista Suomessa ja siirtymistä tarjoamaan yrityksille logistiikkaa palveluna31.5.2023 12:00:00 EEST | Tiedote

Oda suunnittelee nykyisen, kuluttajille suunnatun ruoan verkkokauppansa sulkemista Suomessa ja kartoittaa mahdollisuuksia jatkaa Suomessa tarjoten logistiikkaa palveluna (Logistics-as-a-Service) muille kaupan alan toimijoille. Tästä syystä Oda aloittaa Suomessa henkilöstönsä kanssa muutosneuvottelut yrityksen tulevaisuudesta Suomessa. Oda aloitti toiminnan Suomessa hieman yli vuosi sitten. Lyhyessä ajassa Odasta tuli Suomen suurin yksinomaan ruoan kotiinkuljetuksia tekevä yritys. Onnistumisista huolimatta pääomamarkkinat muuttuivat dramaattisesti Odan tultua Suomeen. Rahoituksen hinta on noussut, minkä vuoksi aiemmin rahoitettavissa ollut liiketoimintamalli ei ole sitä enää tänä päivänä. Oda sai Suomessa aikaan yhden Euroopan nopeimmin kasvaneista ruoan verkkokaupoista. Liikevaihto oli ensimmäisenä vajaana vuonna (11 k) yli 22 miljoonaa euroa ja tänä vuonna kasvu on jatkunut 34 miljoonan vuosittaista myyntivauhtia. Saavutettu kannattavuustaso ei kuitenkaan nykyisessä poikkeuksellisessa