Oda startade starkt och inför nu nätbutik, flaskretur, recepttjänst och fler leveransområden

“Det ser ut som om vi har gjort en av de mest framgångsrika lanseringarna av livsmedelsbutiker på nätet i Europa.”

Oda, den nyaste nätbutiken för livsmedel i Finland, öppnade officiellt sina dörrar i huvudstadsregionen 31.1.2022. Oda har alltså gjort hemleveranser av livsmedelsinköp i över ett halvt år i huvudstadsregionen.

”Det är inte riktigt varje dag som man får införa en ny matbutik i Finland. Före Oda fick vi vänta i tjugo år på en ny betydelsefull aktör inom livsmedelshandeln i Finland och marknaden har skötts av några få aktörer. Väntan belönades, eftersom väldigt många finländare har börjat använda vår tjänst. Starten har varit fartfylld och fin start,  stort tack till våra kunder för det varma mottagandet!” säger Tobias Niemi, vd för Oda Finland.

Odas app har laddats ner från appbutikerna över 150 000 gånger och Oda har redan fler än 40 000 kunder.

”Det ser ut som om vi har gjort en av de mest framgångsrika lanseringarna av livsmedelsbutiker på nätet i Europa. Vi nådde tusen dagsbeställningar, en mätare som används i branschen, redan under vår andra verksamhetsvecka, medan det enligt offentliga uppgifter till exempel i Tyskland har tagit flera månader för de stora europeiska nätbutikerna att nå samma resultat. Vi är särskilt nöjda över att de mångsidiga leveranstiderna och förarnas vänliga och punktliga service har tilltalat våra kunder. Av Odas leveranser har 99 procent levererats i tid under de senaste månaderna och kunderna har recenserat förarna med nästintill fulla 5 poäng. Det samma gäller recensionerna av vår lättanvända app i appbutikerna”, tillägger Niemi.

Nyheter är Odas motsvarighet till måltidskassar, flaskretur, nätbutik – och nya leveransområden såsom Hyvinge och Borgå

Oda öppnade sin butik med en app och nu kan man också göra sina livsmedelsinköp med webbläsare i Odas nätbutik på www.oda.com. Alla nya kunder får gratis hemtransport under tre månaders tid för inköp som överskrider 40 euro.

”Oda har utökat tjänsten med över 150 enkla och läckra vardagsrecept, som är Odas alternativ till måltidskassar. Med ett klick kan kunden fylla sin kundvagn med önskade recept och ingredienser för precis så många personer som kunden vill. Dessutom kan kunden samtidigt göra alla övriga livsmedelsinköp utan att behöva skaffa dem någon annanstans. Vi har även för avsikt att börja erbjuda flaskretur i samband med hemleveranser, vilket för sin del ytterligare minskar behovet av att åka till butiken. Produktsortimentet har utökats enligt kundernas önskemål och också i fortsättningen kan kunderna lita på Odas förmånliga priser”, säger Anne Terimo, kommersiell direktör på Oda.

Oda startade med hemleveranser av matinköp i Helsingfors, Esbo, Vanda och Grankulla. Därefter har Oda vuxit i Nyland till bland annat Kervo, Träskända och Sibbo.Från och med 21.9 expanderar Oda till Hyvinge och Borgå. Dessutom kommer Oda i fortsättningen att leverera till Kellokoski och Jokela i Tusby samt till Rajamäki i Nurmijärvi och till Veikkola i Kyrkslätt.

Mer information om leveransområden https://oda.com/fi/about/toimitusalue, priser https://oda.com/fi/about/hinnat och leveranstider https://oda.com/fi/about/kotiinkuljetukset

Mer information och intervjuförfrågningar: Päivi Vuolle, paivi.vuolle@oda.com, tfn 0505354899

Tidigare pressmeddelanden: https://www.sttinfo.fi/uutishuone/oda-finland-oy?publisherId=69818596

Oda är Finlands nyaste matbutik. Oda levererar beställningar som görs i mobilappen och nätbutiken till hemmen sju dagar i veckan i flera städer i storstadsområdet och senare även på andra håll i Finland.

Det norska teknologi- och logistikföretaget Oda är en föregångare inom online matbutiker. I Norge är Oda marknadsledande i branschen med en andel på över 70 %. Oda grundades av tio vänner 2013. Företaget växer snabbt internationellt i Europa och öppnar matbutiker i både Finland och Tyskland under 2022. År 2021 omsatte företaget 243 miljoner euro. www.oda.com