Odas matbutik utökar leveransområdena och inleder hemleveranser samma dag

Tiotusentals kunder har redan beställt sina matinköp hem till dörren från Oda. I fortsättningen kommer Oda att leverera även till Kyrkslätt, Klövskog, Nurmijärvi och Sibbo. Från och med maj erbjuds dessutom leveranser samma dag i flera av Odas leveransområden.

Oda, som öppnade en ny matbutik i södra Finland i början av året, fortsätter att expandera. Från och med 26 april kan matinköp beställas från Oda hem till dörren i Kyrkslätt, Klövskog, Nurmijärvi och Sibbo*. Detaljerade leveransområden listas i slutet av pressmeddelandet.

Oda har inga fysiska butiker utan levererar matinköp som görs i mobilappen hem till beställaren sju dagar i veckan från sitt moderna distributionscenter i Vanda. Det går nu att få veckans livsmedel hemkörda så enkelt och billigt att hemleverans inte längre är en lyx för några få, utan en tjänst som är tillgänglig för alla. Oda erbjuder alla nya kunder gratis hemleverans i tre månader för inköp över 40 euro. Även efter tre månaders perioden finns det gratis hemleveranstider tillgängliga varje dag.

"Tiotusentals finländare har redan blivit kunder hos Oda på bara några månader. Kunderna har varit så nöjda med vår service att vi med nöje kan fortsätta vår expansion. Vi har fått många förfrågningar om att komma till Kyrkslätt, Klövskog, Nurmijärvi och Sibbo och vi svarar nu på denna begäran. Invånarna i området behöver prisvärda och punktliga leveranser just när det passar dem. Oda har branschens största utbud av leveranstider från måndag till söndag från tidig morgon till sen kväll och satsar på precisa leveranser. Det går alltid att få leverans nästa dag och från och med maj erbjuder vi även leveranser samma dag", säger Tobias Niemi, vd för Oda Finland.

Vinnare i prisjämförelse

Oda har redan vunnit båda de prisjämförelser mellan livsmedelsbutiker på nätet där Oda varit med (IL och HS).

”Vi erbjuder inte bara billiga hemleveranser. Vi har även förmånliga priser på våra produkter i matbutiken. Vi satsar på varukorgens totala pris, som består av förmånliga produktpriser och branschens billigaste hemleveransavgifter. När du räknar på vad det kostar att handla på nätet bör du titta på kostnaden för hela tjänsten – produkterna och hemtransporten – och inte på priset på de enskilda produkterna. Efter den räkneprocessen ser du lätt att det är smart att låta Oda leverera varorna hem till dörren. Trots att vår butik bara har varit öppen en kort tid är jag glad över att vi redan har vunnit två prisjämförelser mellan matbutiker på nätet", säger Anne Terimo, Odas kommersiella chef.

Odas leveranstider och leveransavgifter

Odas butik öppnar för beställningar tisdagen den 26 april i Kyrkslätt, Klövskog, Nurmijärvi och Sibbo* och de första beställningarna levereras onsdagen den 27 april.

• Oda har branschens största utbud av leveranstider och företaget levererar beställningar alla dagar från måndag till söndag. Måndag till fredag gör Oda hemleveranser i de nya områdena kl. 7–21 och lördagar och söndagar kl. 9–16.
  • Under de första tre månaderna erbjuder Oda alla nya kunder gratis hemleverans för inköp över 40 euro. För inköp under 40 euro tillkommer en småleveransavgift på 2,90 euro. Även efter de tre månaderna finns det gratis hemleveranstider tillgängliga varje dag.
  • Skulle något gå fel försöker Oda på eget initiativ att rätta till situationen. Ett exempel: Precisa leveranser är viktiga för Oda. Om transporten försenas över en kvart får kunden automatiskt ersättning för detta.

80 % av produkterna i Odas sortiment är inhemska

Det är enkelt att göra hela veckans inköp från Odas sortiment. Odas omfattande sortiment har planerats noggrant och det är lätt att välja de produkter man vill ha. Odas sortiment baseras på kända finska varumärken som kompletteras med internationella favoriter. Av maten och bruksvarorna som säljs är över 80 % inhemska, dvs. antingen härstammar de från Finland eller är tillverkade i Finland.

Oda satsar på kända varumärken och högklassiga färskvaror som grönsaker och frukt samt kött- och växtproteinprodukter och delikat färdigmat. Oda har även de vanligaste bruksvarorna för vardagen, till exempel blöjor och rengöringsprodukter. Dessutom kan man beställa färska bageriprodukter från Oda. Till Odas ugnsfärska produkter hör bland annat delikata bröd och bakelser från Fazer och Åbobageriet MBakery.

"Vi vill inte att kunden ska behöva välja mellan många alternativ som alla liknar varandra. Därför har vi valt ut ett antal lämpliga produkter bland de bästa på marknaden för att göra det lättare för kunderna att välja. Oda levererar både de stående vardagsfavoriterna och de intressantaste nyheterna hem till dörren. Dessutom tar vi gärna emot önskemål från kunderna", berättar Terimo. Beställningar från Oda görs med Oda-appen. Appen kan laddas ner från Google Play eller Apple Store. www.oda.com/fi

Tidigare pressmeddelanden: https://www.sttinfo.fi/uutishuone/oda-finland-oy?publisherId=69818596

*Detaljerade leveransområden
Kyrkslätt: 02450 Sundsberg, 02430 Masaby, 02440 Bobäck, 02410 Kyrkslätt, Jorvas, Smedsby, Svartvik, Jungfruberget, Ravals, Bredberg, Tolls, Kolsarby, Kantvik, Sarvvik, Kyrkslätts centrum
Klövskog och Nurmijärvi: 01800 - 01840 Klövskog, Ilvesvuori, Granbacka, Nurmijärvi centrum
Sibbo: Eriksnäs, Kallbäck, Söderkulla, Stenkulla, Tasby Gård, Nickby, Nickby Gård

Odan omat kuljettajat tuovat ostokset asiakkaille Oda-autoissa, jotka pitävät kylmäketjun katkeamattomana./ Odas egna förare hämtar inköpen till kunderna i Oda-bilar som ser till att kallkedjan hålls obruten.
Oda-auto/Oda bilen

Oda är Finlands nyaste matbutik. Oda levererar beställningar som görs i mobilappen till hemmen sju dagar i veckan i flera städer i storstadsområdet och senare även på andra håll i Finland. Det norska teknologi- och logistikföretaget Oda är en föregångare inom online-matbutiker. I Norge är Oda marknadsledande i branschen med en andel på över 70 %.

Oda grundades av tio vänner 2013. Företaget växer snabbt internationellt i Europa och öppnar matbutiker i både Finland och Tyskland under 2022. 2021 omsatte företaget 243 miljoner euro. www.oda.com