Odotus on palkittu: Hoiva-avustajakoulutus tulee

Hyvinvointiala HALI ry ja yksityiset sote-palveluntuottajat ovat pitkään odottaneet hoiva-avustajakoulutuksen vakinaistamista. Koulutuksen osalta sisällöillä on suuri merkitys sekä koulutuksen mielekkyydelle että asiakaslähtöisten palvelujen toteuttamiselle. HALI kiittää sekä opetushallitusta että sosiaali- ja terveysministeriötä tämän kaiken mahdollistamisesta. STM tiedotti torstaina 8.10.2020, että se on antanut suosituksen hoiva-avustajan tehtävänkuvasta, osaamisvaatimuksista ja niihin vastaavasta koulutuksesta iäkkäiden palveluissa.

- OPH:n päätös poistaa sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon osaamisalojen muodostumissäännön 1.11.2020 alkaen ja mahdollistaa näin laadukkaan ja tarkoituksenmukaisen hoiva-avustajakoulutuksen. Suosituksen mukainen koulutus koostuu jatkossa kahdesta sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon osasta. Tätä koulutussisältöä tuettiin laajasti lupa- ja valvontaviranomaisten, koulutuksen järjestäjien, JHL:n ja HALIn toimesta, kertoo HALIn hoivasta ja osaamisesta vastaava johtaja Arja Laitinen

Hoiva-avustajia tarvitaan kipeästi tehostetun palveluasumisen yksiköissä. Hoiva-avustajien työtehtävät liittyvät asiakkaiden perustarpeista huolehtimiseen ja niissä avustamiseen, kuten peseytymiseen, pukeutumiseen, ruokailuun, liikkumiseen, ulkoiluun ja toimintakyvyn ylläpitämiseen. Näiden tehtävien osalta hoiva-avustajien tekemä työ voidaan laskea hoivatyön välittömän työn mitoitukseen.

Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnolle on ollut tyypillistä, että aiemmin koko tutkinnon suorittaneet lähihoitajat ovat hakeutuneet myöhemmin suorittamaan ns. toisen osaamisalan.

- Muodostumissäännön purkaminen mahdollistaa myös sen, että lähihoitajatutkinnon suorittaneiden ammattihenkilöiden on entistä joustavampaa päivittää tai täydentää osaamistaan työelämän muuttuvia tarpeita vastaavaksi. Nyt tehdyllä päätöksellä vahvistetaan osaamista ja ammatissa kehittymistä, jatkaa Laitinen.

Arja Laitinen, johtaja, Hyvinvointiala HALI ry, p. 040 868 0980, arja.laitinen@hyvinvointiala.fi

Yksityiset palveluntuottajat nopeasti valmiita tekemään 25 000 koronatestiä päivässä23.10.2020 14:25:12 EESTTiedote

Sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen kertoi tänään Kansan Uutisissa, että valmistelu COVID-19-virusosoitustestien sairausvakuutuskorvauksen nostamisesta 150 euroon käynnistyy. Ministeri Pekosen mukaan korvaus tulee käyttöön sekä yksityisasiakkaiden Kela-korvauksissa että työterveyshuollossa. Tämä tarkoittaisi sitä, että testien kustannuksia ei sisällytettäisi työterveyshuollon korvausten enimmäismäärään, jolloin korvaus työterveyshuollon järjestävälle työnantajalle on aina 150 euroa.

Elinkeinoelämän järjestöt: Suojautumisen kustannukset korvattava myös yksityisille toimijoille16.10.2020 13:00:00 EESTTiedote

Suojamateriaalien kulutus hyvinvointipalveluissa on moninkertaistunut koronapandemian aikana. Normaaliolosuhteista poikkeava suojautuminen jatkunee vielä ensi kesään, mahdollisesti kauemminkin. Suojautumisesta on aiheutunut jo nyt kymmenien miljoonien eurojen lisäkustannukset yksityisen sektorin palveluntuottajille. Valtio on luvannut korvata täysimääräisesti kunnille ja kuntayhtymille koronapandemiasta aiheutuneet lisäkustannukset. Kustannusten korvaamisesta myös yksityisen sektorin palveluntuottajille tarvitaan pikaisesti kansallinen päätös.