Offentlig tillställning om utarbetandet av vägplanen för gång- och cykelleden mellan Ernholmsvägen och Prostviks färjhamn
Gång- och cykelleden byggs i huvudsak som en tre meter bred separat led. En separat gång- och cykelled är ett säkrare alternativ än till exempel att bredda vägrenarna på den nuvarande vägen. Breddningen av vägrenarna höjer till exempel fordonens hastigheter. Båda alternativen kräver att vägområdet breddas, breddningen av vägrenarna kräver utrymme på båda sidor om vägen.
Planeringsavsnittet omfattar två broar. Inga nya broar eller breddningar av broar görs. Gång- och cykeltrafiken styrs via de nuvarande broarna och hastighetsbegränsningen sänks.
Vägplanen färdigställs under våren 2023. För genomförandet av vägplanen har ett tilläggsanslag på 800 000 euro beviljats under momentet för statens bastrafikledshållning. Med finansieringen genomförs vägplanen för sträckan mellan Prostviks färjfäste och Prostviks by. Sträckan byggs år 2024.
Destia Oy är planerare för projektet.
Presentationen av vägplanen hålls 11.1.2023 kl. 17.00–18.30 i Framnäs ungdomslokal. Tillställningen är öppen för alla invånare, markägare och andra intresserade.
Mer information:
NTM-centralen i Egentliga Finland, projektchef Vesa-Matti Eura, vesa-matti.eura@ntm-centralen.fi, tfn 0295 022 814
Destia Oy, projektchef Ville Suntio, ville.suntio@destia.fi, tfn 040350 2211
Om
Varsinais-Suomen ELY-keskusItsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus
Fertilex Oy:n Laitilassa sijaitsevan munituskanalan laajennushankkeen ympäristövaikutukset on arvioitu11.12.2025 08:30:20 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on antanut yhteysviranomaisen perustellun päätelmän munituskanalan laajennushankkeesta, joka on suunnitteilla Laitilaan. Hankkeesta vastaa Fertilex Oy.
Syksyn ja talven runsaat vesisateet ovat pehmentäneet soratiet Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa10.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Syksyn ja talven runsaat sateet ovat pehmentäneet soratiet joka puolella Varsinais-Suomea ja Satakuntaa. Tienkäyttäjille se tuntuu pinnan epätasaisuutena ja liejuuntumisena. Sorateiden rakenteellinen kunto on monen tekijän summa ja vaikuttaa osaltaan pintakelirikon muodostumiseen. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen maanteiden hoidon projektipäälliköt ja teiden hoitourakoitsijat ovat tietoisia sorateiden huonosta kunnosta. Urakoitsijat levittävät ensiapuna mursketta huonokuntoisimmille tieosuuksille.
Företag på landsbygden i Egentliga Finland har redan beviljats 10 miljoner euro i EU:s landsbygdsfinansiering8.12.2025 13:47:27 EET | Pressmeddelande
Under EU:s landsbygdsfinansieringsperiod 2023–2027 uppgår de totala kostnaderna för projekt som fått företagsfinansiering på landsbygden i Egentliga Finland till hela 42 miljoner euro. I Egentliga Finland har det fattats flest beslut om företagsstöd på riksnivå.
Varsinais-Suomen maaseudun yrityksille on myönnetty EU:n maaseuturahoitusta jo 10 miljoonaa euroa8.12.2025 13:47:27 EET | Tiedote
EU:n maaseuturahoituskaudella 2023–2027 maaseudun yritysrahoitusta saaneiden hankkeiden kokonaiskustannukset Varsinais-Suomessa ovat jopa 42 miljoonaa euroa. Varsinais-Suomessa on tehty yritystukipäätöksiä valtakunnallisesti eniten.
Ilmastonmuutos haastaa teiden talvihoitoa – miten vastaamme haasteisiin?4.12.2025 11:00:00 EET | Tiedote
Ilmastonmuutoksen myötä talviset kelit alkavat myöhemmin, kestävät lyhyemmän aikaa ja leudot talvet voivat olla pääosin lumettomia. Talvisin kelit muuttuvat nopeasti ja rannikkoalueilla säävaihtelut ovat sisämaata suurempia. Leutoina talvina ongelmat siirtyvät päällysteisiin. Ilmastonmuutoksen aiheuttamia haasteita ei taklatakaan yksistään talvihoidon toimenpiteillä, vaan myös panostamalla esimerkiksi päällystevaurioiden ennakoivaan ja kestävään paikkaamiseen. Talviajan tulvat ovat yleistyneet ja niitä ehkäistään tulvaherkillä teillä tien parannustoimilla.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum