I-Import Oy

”Ohi on!” Joulupukki uuteen vuoteen paljasjalkaillen, jotta kroppa toipuisi kunnolla – jalkaterapeutti suosittelee mahdollisimman keveitä jalkineita

Joulusesonki kallistuu kohti loppuaan ja katseet suuntautuvat taas entistä terveempään elämään. Joulupukki ei ole poikkeus, sillä tuikean työrupeaman jälkeen on palautumisen aika. ”Paljasjalkakengillä liikkuminen sopii kaikille, kunhan aloittaa varovasti omaa kehoa kuunnellen”, neuvoo jalkaterapeutti Veera Keltanen. Kenkien tulisi olla mahdollisimman keveät, joten paljasjalkailun mullistavat Skinnersit ovat erityisen terveellinen vaihtoehto niin jaloille kuin koko kropalle – sekä pukille että meille muille.
Skinners-paljasjalkasukkakengät sopivat kaikille, jotka arvostavat jalkojensa hyvinvointia.

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 2.1.2020 klo 02.00

”Ohi on”, voi pukki iloita joulu-urakoinnin päätteeksi. Uusi vuosi kannattaa aloittaa terveemmissä merkeissä. Jalat ovat hyvä lähtökohta, sillä jos jalat eivät ole kunnossa, kärsii koko kroppa.

”Uusimman tiedon mukaan jalkaa pitää todella käyttää, ihan niin kuin koko muuta kehoakin. Liian tukevat kengät laiskistavat jalan lihaksia, ja silloin koko keho alkaa toimia virheellisesti”, opastaa sertifioitu jalkaterapeutti Veera Keltanen.

Pukin raskaat saappaat saavat siis nyt kyytiä ja väsyneisiin jalkoihin tarvitaan parempi vaihtoehto.

”Kevytjalkineet suojaavat jalkoja, mutta jalat pääsevät silti toimimaan luonnollisesti. Jalan lihakset aktivoituvat kevytjalkineissa aivan samalla tavalla kuin paljain jaloin liikkuessakin”, kertoo Vuosaaren Jalkaterapiakeskusta johtava ja palkintoja työstään saanut Keltanen.

Kevyt kenkä hyvä, paljasjalkakenkä paras

Joulupukilla on saappaansa ja meillä muillakin vaativampia kenkiä, joita toisinaan täytyy käyttää.

”Harvakseltaan voi käyttää kaikenlaisia kenkiä, myös korkkareita. Usein käytettävien kenkien pitää kuitenkin olla jalalle hyvät, ja mieluiten mahdollisimman kevyet”, vinkkaa Keltanen.

Ykkösvaihtoehdon niin pukille kuin muillekin tarjoavat Skinnersin sukkakengät, jotka mullistavat yhä muodikkaammaksi muuttuvan paljasjalkailun.

”Oli sitten kyseessä pukki tai me tavallisemmat tallaajat, Skinnersin sukkakengät ovat keveimmät paljasjalkakengät, mitä jaloilleen voi tarjota – niissä yhdistyvät sukkien tuoma keveys ja kenkien tarjoama suoja”, myhäilee Skinnersejä maahantuovan I-Importin perustaja ja voimahahmo Petteri Erkintalo.

”Ajattele, että Skinnersit ovat kuin jalkojen toinen iho! Skinnersit suojaavat ihon lailla jalkapohjaa ja säilyttävät silti jalan luonnollisen tuntuman maaperään. Näin jalan lihakset vahvistuvat, mikä heijastuu koko kroppaan ja hyvinvointiin”, kuvailee Erkintalo Skinnersien tuntumaa ja vaikutusta.

Sukkamalliset paljasjalkakengät sopivat todella monenlaiseen käyttöön: juoksemiseen, työpaikoille, matkailuun, vaelluksille, kuntosalille, joogaan, uimahalleihin, avantouintiin – miltei mihin vain. Tshekissä käsityönä tehdyt Skinnersit hengittävät hyvin eivätkä hiosta jalkoja.

”Skinnersit ovat antibakteeriset valmistukseen käytetyn hopealangan ansiosta. Koska niiden päälliosa on yhdistelmä luonnonkuituja ja keinokuituja, sukat yhtä aikaa hengittävät hyvin, istuvat hyvin ja pysyvät mukavasti kuivina”, listaa Erkintalo Skinnersien ominaisuuksia. Skinnersejä löytyy niin miehille, naisille kuin tietysti lapsillekin useilla eri värivariaatioilla, pian jo sadalta jälleenmyyjältä.

Joulupukilla on hyvää käyttöä Skinnerseille myös siinä tapauksessa, että ankaran työsesongin jälkeen on tarve tankata energiaa etelän auringossa.

”Ehdottomasti suosittelen pukille Skinnersejä myös kaukomaiden rantakohteisiin. Kivikkoisille merenrannoille ne ovat aivan vertaansa vailla, koska sukkakengät jalassa pukki voi tassutella aurinkotuolilta suoraan mereen viilentymään. Pukin vanhat jalkapohjat säästyvät myös kuumottavan hienon hiekan poltteelta. Sama tietysti pätee meihin muihinkin”, lupaa Erkintalo.

Retkipaikan testi suosittelee Skinnersejä niin paljasjalka-aloittelijoille kuin kokeneemmillekin kulkijoille, edullinen karvan alle viidenkympin hinta ei tuota turhaa kynnystä.

Paljasjalkailu on parasta – mutta maltilla liikkeelle

Paljasjalkailu on ihmisille luonnollinen tapa liikkua. Kannattaako pukin tai muiden siis alkaa kulkea heti pelkissä paljasjalkakengissä? Ei, sillä tottumattomat jalat voivat alkaa väsyä.

”Paljasjalkakengillä liikkuminen sopii kaikille. Siitä huolimatta kannattaa aloittaa varovasti, kuunnella omaa kehoa eli totutella paljasjalkailuun vähitellen”, kehottaa Keltanen.

Esimerkiksi vääränlaisiin mekanismeihin tottuneet jalat tarvitsevat harjoitusta ja aikaa alkaakseen taas toimia oikein.

”Monet jalkaongelmat aiheutuvat juuri kenkien näennäisistä parannuksista kuten tuista, iskunvaimentimista ja korotuksista”, kertoo Keltanen.

Pukille ovat voineet tuottaa jalkaharmeja toisinaan myös turhan ahtaat saapikkaat.

”Jaloilla pitää olla kengissä aina sopivasti liikkumavaraa. Siksi jalat kannattaa mitata ja valita kengät oikeiden mittojen mukaan. Ammattilaisen puoleen on aina hyvä kääntyä”, neuvoo jalkaterapeutti Keltanen.

Lisätietoja:

Petteri Erkintalo, perustaja, I-Import, 040 0674 723, petteri.erkintalo@i-import.fi

Veera Keltanen, jalkaterapeutti, Vuosaaren jalkaterapiakeskus, 050 3055020, info@vuosaarenjalkaterapia.fi

JALKAFAKTAT:

Valitse oikeankokoiset jalkineet!

- Jalan luonnollisen koon selvität seisomalla suorassa, katse eteenpäin esimerkiksi viivottimen tai jos sinulta sellainen löytyy, mittapohjallisen päällä. Mittaa molemmat jalat – jalat ovat vain harvoin samankokoiset.

- Lisää pidemmän jalkasi pituuteen vielä 1-1,5 cm. Kengässä pitää olla hyvin tilaa, koska jalkasi vaatii liikkeessä enemmän tilaa mahtuakseen toimimaan kunnolla.

Valitse kevyet jalkineet, ilman vippaskonsteja!

- Valitse kengät käyttötarkoituksen mukaan. Teoriassa parasta olisi kävellä kokonaan ilman kenkiä! Koska jalat kuitenkin tarvitsevat suojaa teräviltä esineiltä ja kylmältä, se ei Suomessa onnistu.

- Suosi keveitä paljasjalkakenkiä – aloita silti maltilla! Paljasjalkakengät ovat ihanteellinen vaihtoehto: Kuin paljain jaloin, mutta jalat silti suojassa ja lämpiminä.

- Kesällä: Omalla pihalla tai mökillä, et yleensä juuri kenkiä tarvitse. Käytä kevytjalkineita kun jalkineet ovat tarpeen, erityisesti kun jalkasi tarvitsevat suojaa.

- Talvella: Jos sinun on oltava paikallasi kauan, voit valita paksupohjaisemmatkin kengät. Vältä silti liian jäykkäpohjaisia kenkiä. Jos käytät huonoja jalkineita, voit altistaa jalkasi virheasennolle. Kenkien vaihtelu pienentää riskiä ongelmien syntymiseen.

- Jalkaterällä on herkkä rakenne, jossa on 26 luuta, 55 niveltä, 107 nivelsidettä ja 31 lihasta. Jalkaterä kannattelee koko kehon painoa – sen varassa lepää hyvinvointisi!

- Lukuisat lihakset, jänteet ja hermot säätelevät jalkaterän toimintaa ja koko rakennelma muuttuu iän myötä. Siksi jalkaterän oireet ja syyt oireiden takana ovat monenlaiset. Syy kipuihin on useimmiten jalkaterän asennossa ja toiminnassa.

Ammattilainen auttaa tarvittaessa!

- Käytä erilaisilla mekanismeilla kuten vaimennuksilla, jäykistyksillä ja tuilla varustettuja kenkiä mieluiten vain ammattilaisen suosituksesta. Tuet voivat auttaa vaivoihin, mutta myös aiheuttaa niitä.

- Monet jalkavaivat ja jaloista koko kehoon ulottuvat vaikutukset (esim. selkä) johtuvat juuri vääränlaisista jalkineista. Kevytjalkineiden kuten paljasjalkakenkien vaimentamattomuus ja joustavuus saavat maltilla käytettyinä jalkasi ja kehosi toimimaan luonnollisesti ja oikein.

- Vältä ylipainoa ja harrasta jalkateriä vahvistavaa liikuntaa!

- Hakeudu hoitoon, jos jalkaterän kivut eivät hellitä esimerkiksi hieronnalla tai kylmäpakkauksilla, tai kipuihin liittyy tulehduksen merkkejä kuten kuumotusta ja turvotusta.

(Lähteet: Terveyskirjasto, jalkaterapeutti Veera Keltasen ohjeet)

Kuvat

I-Import Oy
Kaurialankatu 21
13130 Hämeenlinna

I-Import Oy on retkeily-, urheilu- ja vapaa-ajan varusteiden maahantuoja, jonka tavoitteena on tuoda suomalaisten retkeilijöiden, eränkävijöiden ja vapaa-ajan harrastajien ulottuville laadukkaita varusteita – järkihintaisia huipputuotteita, joita suomalaiset harrastajat ansaitsevat pohjoisen erämaan olosuhteissa. Toimitamme tuotteita jälleenmyyjille, seuroille, yhdistyksille ja yrityksille työkäyttöön sekä liikelahjoiksi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi