Ohisalo: Lapsiperheköyhyyden torjunnasta ei saa tinkiä ensi hallituskaudellakaan

Lapsena koettu köyhyys jättää pitkän jäljen koko elämän ajaksi. Pienituloisia lapsiperheitä on tuettava, eikä siihen riitä vain yhden vuoden väliaikaiset sosiaaliturvan korotukset. Vihreiden puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo esittää blogikirjoituksessaan korotusten muuttamista pysyviksi ja kotipalvelun palauttamista 1990-luvun lamaa edeltäneelle tasolle.

Tällä hallituskaudella tehty perhevapaauudistus helpotti perheiden taloutta jonkun verran, mutta hurja elinkustannusten nousu ja kauppakassin kallistuminen osuu pienituloisiin perheisiin, jotka käyttävät suhteessa suuremman osan tuloistaan ruokaan ja muihin välttämättömiin tarpeisiin.

– Otimme vuodelle 2023 käyttöön useita väliaikaisia parannuksia lapsiperheiden sosiaaliturvaan. Korotimme työttömyysturvan lapsikorotusta, lapsilisän yksinhuoltajakorotusta, opintorahan huoltajakorotusta sekä toimeentulotuen alle 18-vuotiaiden lasten perusosaa. Tuimme siis kaikista heikoimmassa asemassa olevia lapsia. Esitän että nämä tuet muutettaisiin pysyviksi, Ohisalo kirjoittaa.

– Pandemian jälkimainingeissa ja kohoavien elinkustannusten keskellä lapsiperheet tarvitsevat arjessaan entistä enemmän tukea. On aika auttaa ruuhkavuosien väsyttämiä perheitä ja palauttaa kotipalvelu 90-luvun lamaa edeltäneelle tasolle, Ohisalo toteaa.

Kotipalvelu on yhdessä perheen kanssa tehtävää vanhemmuuden ja arjessa selviytymisen tukemista ja perheen omien voimavarojen vahvistamista. Vielä vuonna 1990 8,2 prosenttia lapsiperheistä sai kotipalvelua, kun vastaava luku vuonna 2021 oli vain 2,4 prosenttia. Samalla ajanjaksolla lasten huostaanotot ovat tuplaantuneet. Lapsiperheiden kotipalvelu on tehokas ehkäisevän lastensuojelun muoto.

Parannukset lapsiperheiden sosiaaliturvaan maksaisivat valtiolle 61 miljoonaa euroa. Kotipalvelun nelinkertaistaminen maksaisi valtiolle noin 20 miljoonaa euroa vuodessa. Tämä palauttaisi palvelun saatavuuden 1990-luvun lamaa edeltäneelle tasolle.

Lue Ohisalon blogi osoitteessa: https://www.vihreat.fi/ajankohtaista/blogi-lapsiperhekoyhyyden-torjunnasta-ei-saa-tinkia-ensi-hallituskaudellakaan/

Vihreät: hallituksen luontopolitiikka vaarantaa Suomen ja Euroopan luonnon – välikysymys harkinnassa21.3.2024 18:15:07 EET | Tiedote

Ilmasto- ja ympäristöministeri Kai Mykkänen ilmoitti kyselytunnilla 21.3., että hallitus vastustaa EU:n ennallistamisasetusta. Suomen kanta voi olla ratkaiseva asetuksen hyväksymisen kannalta. Vihreät on tyrmistynyt hallituksen linjasta ja äärimmäisen pettynyt hallituksen luontopolitiikkaan. Siksi vihreät harkitsee välikysymyksen jättämistä luonnon monimuotoisuudesta.