ELY-keskuksetELY-keskuksetELY-keskuksetELY-keskuksetELY-keskuksetELY-keskuksetELY-keskukset

Oikeudenmukaisen siirtymän rahasto JTF vahvistaa alueiden elinvoimaa sekä edistää vihreää siirtymää (Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa, Keski-Suomi, Pirkanmaa, Pohjanmaa, Satakunta)

Länsi-Suomen maakuntiin kohdistuu yhteensä 137,9 milj. € uutta EU-rahoitusta ohjelmakaudella 2021–2027. Rahoitus on peräisin EU:n uudesta oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta, joka tunnetaan myös lyhyesti nimellä JTF (Just Transition Fund). Koko Suomen alueelle rahasto tuo 465 miljoonaa euroa. Rahoituksella tuetaan vihreän talouden työpaikkoja ja liiketoimintamahdollisuuksia, sekä vihreän teknologian ratkaisujen kehittämistä.

Euroopan komissio teki joulukuussa 2022 päätöksen JTF-rahaston toimenpiteiden sisällyttämisestä alue- ja rakennepolitiikan ohjelmaan Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027. JTF on osa kokonaisuutta, jonka tavoitteena on saavuttaa Euroopan unionin hiilineutraalius vuoteen 2050 mennessä. Suomessa rahoitusta voidaan hyödyntää 14 maakunnassa, joissa vähennetään turpeen energiakäyttöä ja edistetään vihreää siirtymää. Rahastosta tuetaan niitä maakuntia, joihin turpeen käytöstä luopumisen taloudelliset ja sosiaaliset vaikutukset kohdistuvat selvimmin. Näitä alueita ovat Etelä-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Etelä-Savon, Kainuun, Keski-Pohjanmaan, Keski-Suomen, Kymenlaakson, Lapin, Pohjanmaan, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Pohjanmaan, Pohjois-Savon ja Satakunnan maakunnat sekä Pirkanmaan maakunnasta Punkalaitumen, Virtain, Parkanon ja Kihniön kunnat.

Tavoitteena turvetuotannon vähentämisestä aiheutuvien vaikutusten helpottaminen

Oikeudenmukaisen siirtymän rahaston tavoitteena on helpottaa ja hallita turvetuotannon vähentämisestä aiheutuvia aluetaloudellisia, sosiaalisia ja ympäristöllisiä vaikutuksia. JTF-rahoituksella tuetaan siis alueiden elinkeinorakenteen monipuolistamista sekä uusien liiketoimintamahdollisuuksien kehittämistä. Toimenpiteillä edistetään vihreää siirtymää tukemalla liiketoiminnan uudistamista sekä elinkeinoelämälähtöistä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa.

Oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta tuetaan vihreän talouden työpaikkoja ja liiketoimintamahdollisuuksia sekä vihreän teknologian ratkaisujen kehittämistä. Rahoituksen suuntaamisessa huomioidaan EU:n hiilineutraaliustavoite sekä maakuntien alueelliset suunnitelmat.

– Tavoitteena on monipuolistaa maakuntien elinkeinoja sekä vahvistaa aluetaloutta ja elinvoimaa. Osaamisen kehittämisen ja työllistämisen osalta rahoituksen painopisteinä ovat turvetoimialalta työttömäksi jääneet ja työttömyysuhanalaiset henkilöt sekä nuoret, summaa Länsi-Suomen maakuntaliittojen ohjelmapäällikkö Katja Laitinen Satakuntaliitosta.

JTF-rahaston varat tulevat alueiden käyttöön keväällä 2023

Länsi-Suomessa JTF-rahoitusta myöntävät maakuntien liitot ja Keski-Suomen ELY-keskus. Rahoitusta voivat hakea esimerkiksi pk-yritykset, kunnat ja muut julkiset organisaatiot, tutkimuslaitokset, korkeakoulut, oppilaitokset, säätiöt ja yhdistykset. Haut avautuvat tämänhetkisen tiedon mukaan alkuvuoden 2023 aikana. Rahoitushauista tiedotetaan sekä rakennerahastot.fi-verkkosivustolla että viranomaisten omilla verkkosivuilla.

Keski-Suomen ELY-keskuksen rahoitusyksikön päällikkö Jaakko Ryymin rohkaisee yrityksiä ja hanketoimijoita tutustumaan alueidensa siirtymäsuunnitelmiin ja olemaan yhteydessä rahoittajiin JTF-rahoituksen tarjoamista mahdollisuuksista.

– Rahoitusta suunnataan monipuolisesti eri toimialoille pk yritysten kehittämiseen ja investointeihin. Keskeisiä toimia ovat muun muassa uusiutuvan energian ja energiatehokkuuden uudet ratkaisut sekä turvetuotantoalueiden ennallistaminen ja jatkokäyttöön kytkeytyvät toimenpiteet.

Lisätietoja:

Rahoitusyksikön päällikkö Jaakko Ryymin, Keski-Suomen ELY-keskus @ely-keskus.fi
Aluekehitysjohtaja Timo Vesiluoma, Satakuntaliitto @satakunta.fi
Aluekehitysjohtaja Heli Rintala, Etelä-Pohjanmaan liitto @etela-pohjanmaa.fi
Aluekehitysjohtaja Pirjo Peräaho, Keski-Suomen liitto @keskisuomi.fi
Aluekehitysjohtaja Matti Lipsanen, Pirkanmaan liitto @pirkanmaa.fi
Kehittämis- ja elinkeinopäällikkö Niklas Ulfvens, Pohjanmaan liitto @obotnia.fi (Aluekehitysjohtaja Varpu Rajaniemi, Pohjanmaan liitto @obotnia.fi)

Kierrätyslannoitteiden saatavuuden ja käytön lisääminen on huoltovarmuuskysymys30.1.2023 11:52:38 EET | Tiedote

Kierrätyslannoitteiden saatavuuden ja käytön lisääminen on tärkeä huoltovarmuuskysymys. Äkillisesti muuttuneessa maailmantilanteessa on ollut vaikeaa olla huomaamatta fossiilisten lannoitteiden suurta hinnanvaihtelua ja saatavuuden vaikeutumista. Elintarvikehuollon perustana on toimintavarma alkutuotanto, johon fossiilisten lannoitteiden markkinamuutokset ovat kovasti vaikuttaneet.

Helpotusta teknologiateollisuuden ja sosiaali- ja terveysalan osaajapulaan: Uusia valtakunnallisia palveluita työperäiseen maahanmuuttoon25.1.2023 11:01:15 EET | Tiedote

Uusien palvelupakettien tavoitteena on, että työnantajat saavat valmiita ammatti- ja erityisosaajia töihin Suomeen. Tarvittava osaaminen on tunnistettu ja testattu sekä työssä tarvittava suomen kieli on koulutettu jo lähtömaassa. Työnantajille tarjotaan räätälöityä palvelua, jossa työnantajan maksuosuus on puolet.

Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon Sun 2 Oy:n Huittisten aurinkovoimalahankkeen YVA-ohjelmasta (Varsinais-Suomi, Satakunta)25.1.2023 09:40:51 EET | Tiedote

Sun 2 Oy on toimittanut 20.10.2022 Varsinais-Suomen ELY-keskukselle ympäristövaikutusten arviointiohjelman, joka koskee teollisen mittaluokan aurinkovoimalan toteuttamista Huittisiin. Hankealue sijaitsee lähimmillään noin 3 kilometriä lounaaseen Lauttakylän taajamasta ja rajautuu länsilaidaltaan Säkylän kunnan rajaan.

Fonden för en rättvis omställning FRO stärker regionernas livskraft och främjar den gröna omställningen (Södra Österbotten, Mellersta Österbotten, Mellersta Finland, Birkaland, Österbotten, Satakunta)18.1.2023 09:18:42 EET | Tiedote

Landskapen i Västra Finland får tillgång till sammanlagt 137,9 milj. € ny EU-finansiering under programperioden 2021–2027. Finansieringen kommer från EU:s nya fond för rättvis omställning, även känd under förkortningarna FRO eller JTF (Just Transition Fund). Hela Finland får 465 miljoner euro. Avsikten är att finansiera arbetsplatser och möjligheter till affärsverksamhet inom den gröna ekonomin samt att utveckla grön teknologi.