Juristiliitto - Juristförbundet

Oikeusguru 2020 -finaali siirtyy helmikuuhun – nämä kahdeksan lukiolaista kilpailevat opiskelupaikoista oikiksessa

Joulukuulle suunniteltu Oikeusguru-kilpailun finaali on siirretty alkuvuoteen koronatilanteen vuoksi. Uusi loppukilpailu järjestetään helmikuun 11. päivä, jolloin kahdeksan kilpailun parasta lukiolaista mittelee lakitiedon osaamisessa. Kaksi finaalissa parhaiten menestynyttä saa opiskelupaikan oikeustieteellisestä.

– Haluamme järjestää Oikeusguru-kilpailun turvallisesti ja vastuullisesti, eikä alun perin joulukuulle suunniteltu finaalitilaisuus vallitsevassa koronatilanteessa onnistu. Koko kilpailua ei ole kuitenkaan syytä perua, vaan järjestämme finaalin helmikuussa Helsingin käräjäoikeudessa tai tarvittaessa kokonaan etänä, kertoo Lakimiesliiton toiminnanjohtaja Jore Tilander.

Oikeusguru-kilpailun finalistit valittiin alkukilpailun perusteella, joka järjestettiin sähköisesti yli 80 lukiossa marraskuun alussa. Alkukilpailuun osallistui yhteensä noin 300 lukiolaista. Finaalissa kilpailee lukiolaisia Sodankylästä, Oulusta, Ulvilasta, Kuopiosta, Jyväskylästä ja Helsingistä. Tilander iloitsee, että Oikeusguru-kilpailu kiinnosti tänäkin vuonna ympäri Suomen.

– Oikeusguru-kilpailu järjestetään nyt toista kertaa. On hienoa, että mukaan on lähtenyt myös tänä vuonna suuri joukko lukiolaisia ympäri maata, Tilander sanoo.

Kilpailussa testataan lukiolaisten lakitietoa sekä kykyä oikeudelliseen ajatteluun. Finalistit ottavat mittaa toisistaan niin kirjallisesti esseekysymyksiin vastaamalla kuin väittelemällä juridisista kysymyksistä. Kilpailun pääpalkinnot ovat ainutlaatuisia: kahdelle kilpailussa parhaiten menestyneelle on luvassa opiskelupaikka oikeustieteellisestä joko Lapin yliopistosta tai Itä-Suomen yliopistosta ilman erillistä pääsykoetta.

Kilpailun järjestäjät, Suomen Lakimiesliitto ja Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry, haluavat kilpailulla korostaa oikeudellisiin kysymyksiin liittyvän tiedon merkitystä.

– Kiinnitämme kilpailulla huomiota lakitiedon opetuksen tärkeyteen viimeistään lukiovaiheessa. On tärkeää, että oikeustieteellisen alan valitsevat nuoret todella tietävät, mitä he ovat tulossa opiskelemaan. Oikeustiede on antoisaa, mutta vaativaa. Ennakkokuvaa on vaikea luoda ilman mitään taustatietoa, toteaa Tilander.

Vuoden 2020 Oikeusguru-finalistit ovat:

Johannes Heikkinen, Oulun Suomalaisen yhteiskoulun lukio

Leo Järvelä, Oulunkylän yhteiskoulun lukio, Helsinki

Otto Kanniainen, Jyväskylän normaalikoulun lukio

Oona Löytökorpi, Ressun lukio, Helsinki

Veera Nurmela, Kuopion klassillinen lukio

Pinja Piilola, Sodankylän lukio

Roope Rantala, Ulvilan lukio

Kiisa Uusitalo, Helsingin Suomalaisen yhteiskoulun lukio

Juristiliitto - Juristförbundet

Lue lisää julkaisijalta Juristiliitto - Juristförbundet

Oikeusguru-kilpailun pääpalkinnot Joensuuhun ja Espooseen11.12.2023 17:08:20 EET | Tiedote

Viidettä kertaa lukiolaisille järjestetyn Oikeusguru-kilpailun on voittanut Veikka-Julius Peltonen, joka opiskelee Joensuussa Itä-Suomen Norssissa. Peltonen ja kisassa toiseksi tullut Lauri Manner-Raappana Otaniemen lukiosta palkittiin oikeustieteen opiskelupaikoilla. Juristiliiton sekä Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton HYOL järjestämän kilpailun finaali ratkottiin tänään 11.12.2023 Helsingissä.

Juristiliitto: Alle 15-vuotiaiden värvääminen rikolliseen toimintaan on säädettävä rangaistuksen koventamisperusteeksi13.10.2023 12:45:00 EEST | Tiedote

Juristiliitto vaatii rikoslain muuttamista rangaistusten koventamisperusteiden osalta. Liitto vaatii kovempia rangaistuksia niille, jotka yllyttävät ja värväävät alle 15-vuotiaita lapsia osalliseksi esimerkiksi järjestäytyneeseen rikollisuuteen, katujengien väkivaltaiseen toimintaan ja huumerikoksiin. Liitto vastustaa nuoren rikosvastuun alentamista nykyisestä 15 vuodesta.