Oikeusministeriössä valmistellaan vanhemmuuslakia, joka ei parantaisi sateenkaariperheiden lasten oikeuksia

Vanhemmuuslain säätäminen on osa hallitusohjelmaa, ja lain valmistelu on käynnistetty oikeusministeriössä. Se otettiin mukaan hallitusohjelmaan sateenkaarijärjestöjen aloitteesta, mutta nyt oikeusministeri Anna-Maja Henriksson on ilmoittanut, että kaikki sateenkaarijärjestöjen tavoitteet lain sisällöstä jätetään valmistelun ulkopuolelle.

Sateenkaarijärjestöt esittivät hallitusohjelmaneuvotteluiden yhteydessä, että luotaisiin vanhemmuuslainsäädäntö, joka turvaisi lapsen oikeuden kaikkiin tosiasiallisiin vanhempiinsa. Tämä edellyttää, että lapsella voi olla useampia kuin kaksi oikeudellista vanhempaa.

Tämän lisäksi esitettiin, että vanhemmuus kirjattaisiin väestökirjanpitoon sukupuolittamatta vanhemmuutena. Vastaavan ratkaisun hallitus otti juuri perhevapaauudistuksen lähtökohdaksi. Sukupuolittamisen lopettaminen tekee lainsäädännön soveltamisesta joustavampaa moninaisten perhetilanteiden huomioimisessa. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä sanoja perheenjäsenet käyttävät toisistaan arjen tilanteissa.

Näiden kahden tavoitteen ratkaisemiseksi sateenkaarijärjestöt esittivät äitiys- ja isyyslait yhdistävän vanhemmuuslain säätämistä. Hallituspuolueet yhdessä tuumin ottivat asian hallitusohjelmaan, ja oikeusministeriö on nyt käynnistänyt lain säätämisen. Valmistelua tehdään kuitenkin virkamiestyönä ja tehtävänanto on hyvin suppea.

Vastauksessaan kansanedustajien kirjalliseen kysymykseen oikeusministeri Anna-Maja Henriksson sanoo, että sateenkaariperheet huomioidaan vanhemmuuslaissa vain siltä osin kuin on ”lain peruslähtökohdat huomioon ottaen mahdollista”. Ministeri määrittelee peruslähtökohdiksi kahden oikeudellisen vanhemman maksimin ja vanhemmuuden kirjaamisen sukupuolitettuna.

Koska sateenkaarijärjestöjen tavoitteet liittyvät nimenomaan näihin kahteen kysymykseen, jäävät kaikki sateenkaariperheiden lasten asemaa koskevat tavoitteet uudistuksen valmistelun ulkopuolelle jo lähtökohtaisesti. Ministeri Henrikssonin ei siis mahdollista edes asian harkitsemista valmistelun yhteydessä.

”Miksi sateenkaarijärjestöjen toivomaa uudistusta edes valmistellaan, jos kaikki meidän tavoitteemme on jo lähtökohtaisesti suljettu uudistuksen ulkopuolelle”, ihmettelee Sateenkaariperheet ry:n toiminnanjohtaja Juha Jämsä. ”En ole vakuuttunut, että muu hallitus on edes tietoinen, mitä miltä pohjalta valmistelua oikeusministeriössä tehdään. Toiveemme tämän hallituksen suhteen olivat suuret, mutta kovin vähän tuntuu tapahtuvan sateenkaari-ihmisten oikeuksien osalta.”

Ministeri Henriksson nostaa vastauksessaan esiin, että uudistuksen yhteydessä on tarkoitus mahdollistaa, että naisparin hedelmöityshoidoissa voitaisiin käyttää myös sellaisia siittiöitä, joiden luovuttaja voidaan vahvistaa lapsen isäksi. Tämä mahdollisuus oli ollut koko ajan olemassa, kunnes äitiyslain sivuvaikutuksena mahdollisuus poistui 1.4.2019 alkaen.

Äitiyslain valiokuntakäsittelyn aikana sateenkaarijärjestöt pyrkivät kaikin tavoin argumentoimaan, miksi tämän mahdollisuuden säilyttäminen olisi tärkeää. Oikeusministeriö kuitenkin vastusti näkemystä ja mahdollisuus poistui äitiyslain voimaanastumisen yhteydessä.

”Toisin kuin ministeri antaa ymmärtää, tässä ei ole kyse sateenkaariperheiden aseman parantamisesta, vaan oikeusministeriön itsensä aiheuttaman ongelman korjaamisesta”, toteaa Sateenkaariperheet ry:n toiminnanjohtaja Juha Jämsä. ”Jos tämä ’uudistus’ jää vanhemmuuslain ainoaksi sisällöksi sateenkaariperheiden lasten aseman osalta, koko lainsäädäntöhanke on lähinnä pelkkää näytöstä.”

Sateenkaariperheiden lasten tarpeiden huomiotta jättäminen vanhemmuuslaissa ei vastaa hallitusohjelman henkeä ja kirjauksia. Hallitusohjelmassa todetaan, että ”Suomessa jo noin kolmasosa kaikista perheistä ei ole enää perinteisiä ydinperheitä: esimerkiksi uusperheiden ja sateenkaariperheiden määrä on kasvanut. Nykyiset toimintatavat ja tuen muodot eivät vastaa kaikkien perheiden todellisiin tarpeisiin.”

Vaikka hallitus lupaa, että ”[h]uomioidaan päätöksenteossa perheiden ja elämäntilanteiden moninaisuus”, näyttää siltä, että sateenkaariperheiden lasten vanhemmuussuhteiden turvaaminen ei mahdu tämän moninaisuuden piiriin.

Eurooppalaiset sateenkaarijärjestöt: vanhemmuuslaki mahdollisuus Suomelle toimia suunnannäyttäjänä Euroopassa6.5.2020 06:45:00 EESTTiedote

Eurooppalaisten sateenkaarijärjestöjen kattojärjestöt lähettivät eilen (5.5.2020) Suomen hallitukselle kirjeen, jossa rohkaisivat Suomea toimimaan suunnannäyttäjänä säätämällä ensimmäisenä Euroopan valtiona vanhemmuuslain tavalla, joka mahdollistaisi useamman kuin kahden oikeudellisen vanhemman vahvistamisen ja vanhemmuuden rekisteröinnin ’vanhempana’ ilman turhaa sukupuolittamista.

Osa vanhemmista ei pääse lainkaan näkemään lastaan synnytyssairaalassa korona-aikana14.4.2020 12:52:54 EESTTiedote

Viime päivät on käyty laajaa julkista keskustelua synnytyssairaaloiden uudesta epidemiaan liittyvästä rajoituksesta, jonka mukaisesti lapsivuodeosastolle pääsevät toistaiseksi vain synnyttäjät. Synnytykseen saa kuitenkin jokainen synnyttäjä ottaa mukaan yhden tukihenkilön. Joissain perheissä lapsella on kuitenkin jo syntymästään lähtien useampia kuin kaksi vanhempaa. Näin on esimerkiksi perheessä, jossa nais- ja miespari ovat yhdessä päättäneet jakaa lapsen vanhemmuuttaan ns. kumppanuusvanhempina. Perhemuoto on yleinen sateenkaariperheiden joukossa ja tuttu myös synnytyssairaaloille. Normaalitilanteessa kaikki vanhemmat ovat voineet osallistua synnytykseen ja/tai nähdä vastasyntynyttä lapsivuodeosastolla, perheiden omien toiveiden mukaan. "Nyt asetetut epidemiarajoitukset osuvat useamman vanhemman perheisiin kohtuuttomasti. Osa perheen vanhemmista ei pääse tapaamaan lastaan lainkaan vastasyntyneenä, koska eivät pääse lapsivuodeosastolle eivätkä synnytyssaliin", kertoo Sateenkaariperhee

Nelosella alkaa tänään Lapsi tuntemattoman kanssa - Sateenkaariperheet ry on kumppanuusvanhemmuuden asiantuntija16.3.2020 06:43:00 EETTiedote

Nelosella alkaa tänään uusi tv-sarja, joka käsittelee kumppanuusvanhemmuutta. Tällä tarkoitetaan perheitä, joissa jaetaan lapsen vanhemmuutta suunnitelmallisesti kahdessa kodissa lapsen syntymästä alkaen. Näissä perheissä lapsella voi olla kaksi tai useampi vanhempaa. Sateenkaariperheet ry on kumppanuusvanhemmuuden asiantuntija Suomessa yli 20 vuoden kokemuksella. Olemme neuvoneet, valmentaneet, tukeneet ja tuoneet yhteen kumppanuusvanhempia ja siitä haaveilevia. Tavoitteenamme on edistää lapsen hyvinvointia tukemalla suunnitelmallista vanhemmuuden jakamista.

Sateenkaari-ihmisten toivottu lapsiluku on kaukana toteutumisesta - yhteiskunnan tuettava myös sateenkaariperheiden lapsiperheellistymistä15.10.2019 13:43:03 EESTTiedote

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista vain vähemmistöllä on lapsia, vaikka tutkimusten mukaan suurin osa sateenkaari-ihmisistä toivoo lapsiperheellistymistä jossain vaiheessa elämäänsä. Erityisen suuri epäsuhta toivotun ja toteutuneen lapsiluvun välillä on miespareilla, itsellisillä miehillä ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvilla. Yhteiskunta voisi halutessaan tukea sateenkaari-ihmisten lapsiperheellistymistä useilla tavoilla. Ajankohtaisia kysymyksiä olisivat translain hedelmättömyysvaatimuksesta luopuminen, lapsettomuushoitojen yhdenvertainen saatavuus, tasa-arvoiset perhevapaat, useamman vanhemman perheet huomioiva vanhemmuuslaki ja sijaissynnytyksen säätely. Myös adoptiota ja perhehoitoa tulee kehittää edelleen.