Sateenkaariperheet ry

Oikeusministeriössä valmistellaan vanhemmuuslakia, joka ei parantaisi sateenkaariperheiden lasten oikeuksia

Jaa
Vanhemmuuslain säätäminen on osa hallitusohjelmaa, ja lain valmistelu on käynnistetty oikeusministeriössä. Se otettiin mukaan hallitusohjelmaan sateenkaarijärjestöjen aloitteesta, mutta nyt oikeusministeri Anna-Maja Henriksson on ilmoittanut, että kaikki sateenkaarijärjestöjen tavoitteet lain sisällöstä jätetään valmistelun ulkopuolelle.

Sateenkaarijärjestöt esittivät hallitusohjelmaneuvotteluiden yhteydessä, että luotaisiin vanhemmuuslainsäädäntö, joka turvaisi lapsen oikeuden kaikkiin tosiasiallisiin vanhempiinsa. Tämä edellyttää, että lapsella voi olla useampia kuin kaksi oikeudellista vanhempaa.

Tämän lisäksi esitettiin, että vanhemmuus kirjattaisiin väestökirjanpitoon sukupuolittamatta vanhemmuutena. Vastaavan ratkaisun hallitus otti juuri perhevapaauudistuksen lähtökohdaksi. Sukupuolittamisen lopettaminen tekee lainsäädännön soveltamisesta joustavampaa moninaisten perhetilanteiden huomioimisessa. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä sanoja perheenjäsenet käyttävät toisistaan arjen tilanteissa.

Näiden kahden tavoitteen ratkaisemiseksi sateenkaarijärjestöt esittivät äitiys- ja isyyslait yhdistävän vanhemmuuslain säätämistä. Hallituspuolueet yhdessä tuumin ottivat asian hallitusohjelmaan, ja oikeusministeriö on nyt käynnistänyt lain säätämisen. Valmistelua tehdään kuitenkin virkamiestyönä ja tehtävänanto on hyvin suppea.

Vastauksessaan kansanedustajien kirjalliseen kysymykseen oikeusministeri Anna-Maja Henriksson sanoo, että sateenkaariperheet huomioidaan vanhemmuuslaissa vain siltä osin kuin on ”lain peruslähtökohdat huomioon ottaen mahdollista”. Ministeri määrittelee peruslähtökohdiksi kahden oikeudellisen vanhemman maksimin ja vanhemmuuden kirjaamisen sukupuolitettuna.

Koska sateenkaarijärjestöjen tavoitteet liittyvät nimenomaan näihin kahteen kysymykseen, jäävät kaikki sateenkaariperheiden lasten asemaa koskevat tavoitteet uudistuksen valmistelun ulkopuolelle jo lähtökohtaisesti. Ministeri Henrikssonin ei siis mahdollista edes asian harkitsemista valmistelun yhteydessä.

”Miksi sateenkaarijärjestöjen toivomaa uudistusta edes valmistellaan, jos kaikki meidän tavoitteemme on jo lähtökohtaisesti suljettu uudistuksen ulkopuolelle”, ihmettelee Sateenkaariperheet ry:n toiminnanjohtaja Juha Jämsä. ”En ole vakuuttunut, että muu hallitus on edes tietoinen, mitä miltä pohjalta valmistelua oikeusministeriössä tehdään. Toiveemme tämän hallituksen suhteen olivat suuret, mutta kovin vähän tuntuu tapahtuvan sateenkaari-ihmisten oikeuksien osalta.”

Ministeri Henriksson nostaa vastauksessaan esiin, että uudistuksen yhteydessä on tarkoitus mahdollistaa, että naisparin hedelmöityshoidoissa voitaisiin käyttää myös sellaisia siittiöitä, joiden luovuttaja voidaan vahvistaa lapsen isäksi. Tämä mahdollisuus oli ollut koko ajan olemassa, kunnes äitiyslain sivuvaikutuksena mahdollisuus poistui 1.4.2019 alkaen.

Äitiyslain valiokuntakäsittelyn aikana sateenkaarijärjestöt pyrkivät kaikin tavoin argumentoimaan, miksi tämän mahdollisuuden säilyttäminen olisi tärkeää. Oikeusministeriö kuitenkin vastusti näkemystä ja mahdollisuus poistui äitiyslain voimaanastumisen yhteydessä.

”Toisin kuin ministeri antaa ymmärtää, tässä ei ole kyse sateenkaariperheiden aseman parantamisesta, vaan oikeusministeriön itsensä aiheuttaman ongelman korjaamisesta”, toteaa Sateenkaariperheet ry:n toiminnanjohtaja Juha Jämsä. ”Jos tämä ’uudistus’ jää vanhemmuuslain ainoaksi sisällöksi sateenkaariperheiden lasten aseman osalta, koko lainsäädäntöhanke on lähinnä pelkkää näytöstä.”

Sateenkaariperheiden lasten tarpeiden huomiotta jättäminen vanhemmuuslaissa ei vastaa hallitusohjelman henkeä ja kirjauksia. Hallitusohjelmassa todetaan, että ”Suomessa jo noin kolmasosa kaikista perheistä ei ole enää perinteisiä ydinperheitä: esimerkiksi uusperheiden ja sateenkaariperheiden määrä on kasvanut. Nykyiset toimintatavat ja tuen muodot eivät vastaa kaikkien perheiden todellisiin tarpeisiin.”

Vaikka hallitus lupaa, että ”[h]uomioidaan päätöksenteossa perheiden ja elämäntilanteiden moninaisuus”, näyttää siltä, että sateenkaariperheiden lasten vanhemmuussuhteiden turvaaminen ei mahdu tämän moninaisuuden piiriin.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Sateenkaariperheet ry
Sateenkaariperheet ry
Hämeentie 29
00500 HELSINKI

050 525 7999http://www.sateenkaariperheet.fi

Sateenkaariperheet ry on vuonna 1997 perustettu lastensuojelu- ja perhejärjestö. Se toimii Suomen sateenkaariperheiden lasten ja vanhempien sekä perhettä suunnittelevien ja vanhemmuudesta kiinnostuneiden ihmisten kontaktifoorumina, vertaistuen tarjoajana, oikeuksien puolustajana, tiedonvälittäjänä ja edunvalvojana sekä perheiden kanssa työskentelevien ammattilaisten kouluttajana.

Sateenkaariperheet ry hallinnoi kaikkien sateenkaarijärjestöjen yhteistä Perhesuhdekeskusta, joka pyrkii lisäämään hyvinvointia sateenkaarikansan perhesuhteisiin. www.perhesuhdekeskus.fi

Sateenkaariperheet ry haluaa kiinnittää huomiota siihen, että erilaisten perheiden näkökulma tulee lähtökohtaisesti aina huomioida lainsäädäntötyössä, jotta uudistettavat käytännöt huomioivat kaikki lapset ja perheet. Perheiden monimuotoisuutta edustaa yksittäisten perhejärjestöjen lisäksi Monimuotoiset perheet -verkosto, jonka asiantuntemus on lainsäätäjän käytettävissä. www.monimuotoisetperheet.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Sateenkaariperheet ry

Suomi sai YK:n lapsen oikeuksien komitealta huonon arvosanan – jätti sateenkaariperheen lapsen korvauksetta4.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Suomi karkotti venäläisen sateenkaariperheen lapsen vanhempineen, koska katsoi, että lapsi ei tarvinnut kansainvälistä suojelua. YK lapsen oikeuksien komitea totesi ratkaisussaan vuonna 2021, että Suomi oli loukannut YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen kolmea artiklaa. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun komitea antoi Suomelle langettavan ratkaisun. Tänä keväänä komitea päätti asian seurannan ja antoi arvionsa ratkaisun toimeenpanosta. Arvosanaksi annettiin ”B”, mikä tarkoittaa, että ratkaisu on vain osittain toimeenpantu. Suomi ei esimerkiksi ole maksanut lapselle mitään korvausta, vaikka komitea sitä edellyttikin. Sateenkaariperheet ry on järkyttynyt tapauksen puutteellisesta toimeenpanosta.

Laki ei tunnista Otson, 25, neljää vanhempaa: ”Kaikki he ovat minulle yhtä tärkeitä”20.11.2023 08:15:00 EET | Tiedote

Nykylainsäädännössä lapsella voi olla enintään kaksi vanhempaa. Tosiasiallisia vanhempia monissa perheissä on kuitenkin useampi, kuten kumppanuusperheissä. Näissä perheissä voidaan eksyä byrokratiaviidakkoon, kun lapsen tapaamisoikeus ja elatusvelvollisuus eivät tule annettuna. Kysyimme Lapsen oikeuksien viikolla kumppanuusperheen lapselta Otsolta, 25, miten lainsäädännön puutteet ovat hänen perheensä elämässä näkyneet.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye