Oikeutta huijatuksi tulleille yrittäjille: Directa-johtajan tuomio koveni

Korkein oikeus on koventanut hovioikeuden ratkaisua ja tuominnut Directan entisen toimitusjohtajan kolmen vuoden liiketoimintakieltoon. - Directan huijaamiksi joutuneet yrittäjät saavat ratkaisun myötä oikeutta, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Antti Neimala toteaa.

Korkein oikeus on koventanut hovioikeuden ratkaisua ja tuominnut Directan entisen toimitusjohtajan kolmen vuoden liiketoimintakieltoon. Asiasta kertoi ensimmäisenä Yle.

Toimitusjohtaja oli hakenut myös valituslupaa korkeimmalta oikeudelta markkinointirikoksesta saamaansa viiden kuukauden ehdolliseen tuomioon, mutta lupaa ei myönnetty.

- Korkeimman oikeuden päätös on erittäin tärkeä myös siksi, että keskeisenä syynä liiketoimintakiellon määräämisessä oli rikollisen teon kohdentuminen tuhansiin pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Perustelu osuu täysin oikeaan tilanteessa, jossa lukuisat yritykset kärsivät taloudellista vahinkoa, Neimala sanoo.

Suomen Yrittäjät sai vuodesta 2008 lähtien tuhansia yhteydenottoja jäseniltään, jotka kokivat tulleensa petetyiksi. Suomen Yrittäjät auttoi jäseniään pääsemään irti epätoivotuista sopimuksista. Lisäksi osa yrittäjistä teki poliisille asiasta rikosilmoituksen. SY jätti menestyksekkäästi Directaa koskevan kieltohakemuksen markkinaoikeuteen harhaanjohtavan markkinoinnin lopettamiseksi vuonna 2009.

-Yrittäjäjärjestöllä on jatkossakin intressi ja resurssit lähteä puolustamaan jäseniään, jos vastaavanlainen toimija tulee häiritsemään pienyrittäjän liiketoimintaa, Neimala sanoo.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, yli 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä puolet on yksinyrittäjiä ja puolet työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät noin 650 000 henkilöä. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 63 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.