Öljyvahinko Oulangan tutkimusasemalla ei ole aiheuttanut ympäristövahinkoja

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n (SYK) omistamalla Oulangan tutkimusasemalla on sattunut öljyvahinko. Vahinko on rajoittunut tämänhetkisen tiedon mukaan kiinteistön järjestelmään ja jatkotoimet ovat parhaillaan käynnissä.

Öljyvahinko havaittiin aikaisin perjantaiaamuna, jonka jälkeen paikalle hälytettiin pelastuslaitos. Varavoimakoneen öljytäyttö tehtiin eilen torstaina ja sen yhteydessä öljyä oli vuotanut suojakaukaloon sekä siitä edelleen viemäriverkoston kautta jätevedenpuhdistamolle. Öljyn eteneminen oli kuitenkin pysähtynyt puhdistamon selkeytysaltaaseen, eikä päässyt valumaan siitä eteenpäin jokeen. Vuodon tarkempaa syytä selvitetään parhaillaan.

Pelastuslaitoksen toimesta irtoöljy on saatu poistettua jo pääosin pannuhuoneen ja etuselkeytysaltaan väliseltä osuudelta, minkä jälkeen etuselkeytysallas tyhjennetään ja linjat tullaan puhdistamaan. Linjojen puhdistuksen jälkeen jätevedet ohjataan panospuhdistamoon, jonka myötä vettä voidaan taas käyttää normaalisti. Tämä toimenpide saadaan toteutettua perjantai-iltapäivän aikana.

Oulangan tutkimusasema on Oulun yliopiston Infrastruktuuri-yksikön Kuusamossa sijaitseva alueyksikkö. Suomen Yliopistokiinteistöt Oy omistaa kiinteistön, jossa Oulun yliopisto toimii vuokralaisena. ISS palvelut vastaa kiinteistön ylläpitopalveluista.

Yhteyshenkilö / lisätietojen antaja:
Sanna Sianoja SYK, Toimitusjohtaja
Email. sanna.sianoja@sykoy.fi

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy
Korkeakoulunkatu 1
33720 Tampere

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (SYK) on valtakunnallinen kampuskehittäjä, joka omistaa ja kehittää yliopistokiinteistöjä pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Tarjoamme muun muassa korkeakoulujen ja yritysten käyttöön tulevaisuuden tilaratkaisuja sekä asiakkaidemme tarpeita vastaavia, kustannustehokkaita tiloja. SYK:n omistavat Suomen valtio ja yhdeksän yliopistoa. Yhtiön tasearvo on noin 1,4 miljardia euroa, ja se koostuu yliopistojen 210 rakennuksesta. Vuoden 2020 liikevaihto oli 170,5 miljoonaa euroa. www.sykoy.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Yliopistokiinteistöt Oy

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy aloittaa yhdessä osakasyliopistojensa kanssa laajat energiansäästötoimenpiteet kiinteistöissään10.10.2022 10:57:05 EEST | Tiedote

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (SYK) on yhdessä osakasyliopistojensa kanssa sitoutunut sisälämpötilan laskemiseen yhdellä asteella. Lämpötilan lasku toteutetaan niissä kohteissa, joissa se toiminnallisesti on mahdollista. Lämpötilan lasku on osa Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n energiansäästötoimenpiteitä. SYKin kiinteistöomistus käsittää 1,05 miljoonaa neliömetriä, joten toimenpiteellä on merkittävä vaikutus yhteisissä energiansäästötoimenpiteissä. Lämpötilan laskun koordinoi Suomen Yliopistokiinteistöt Oy.