Öljyvahinko Oulangan tutkimusasemalla ei ole aiheuttanut ympäristövahinkoja

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n (SYK) omistamalla Oulangan tutkimusasemalla on sattunut öljyvahinko. Vahinko on rajoittunut tämänhetkisen tiedon mukaan kiinteistön järjestelmään ja jatkotoimet ovat parhaillaan käynnissä.

Öljyvahinko havaittiin aikaisin perjantaiaamuna, jonka jälkeen paikalle hälytettiin pelastuslaitos. Varavoimakoneen öljytäyttö tehtiin eilen torstaina ja sen yhteydessä öljyä oli vuotanut suojakaukaloon sekä siitä edelleen viemäriverkoston kautta jätevedenpuhdistamolle. Öljyn eteneminen oli kuitenkin pysähtynyt puhdistamon selkeytysaltaaseen, eikä päässyt valumaan siitä eteenpäin jokeen. Vuodon tarkempaa syytä selvitetään parhaillaan.

Pelastuslaitoksen toimesta irtoöljy on saatu poistettua jo pääosin pannuhuoneen ja etuselkeytysaltaan väliseltä osuudelta, minkä jälkeen etuselkeytysallas tyhjennetään ja linjat tullaan puhdistamaan. Linjojen puhdistuksen jälkeen jätevedet ohjataan panospuhdistamoon, jonka myötä vettä voidaan taas käyttää normaalisti. Tämä toimenpide saadaan toteutettua perjantai-iltapäivän aikana.

Oulangan tutkimusasema on Oulun yliopiston Infrastruktuuri-yksikön Kuusamossa sijaitseva alueyksikkö. Suomen Yliopistokiinteistöt Oy omistaa kiinteistön, jossa Oulun yliopisto toimii vuokralaisena. ISS palvelut vastaa kiinteistön ylläpitopalveluista.

Yhteyshenkilö / lisätietojen antaja:
Sanna Sianoja SYK, Toimitusjohtaja
Email. sanna.sianoja@sykoy.fi