Olli Rehnin uusi kirja pohtii Suomea tasavaltana ja osana Eurooppaa

Tasavallassa kaikki hyvin. Vai onko? Olli Rehn heijastelee kirjassaan idealismia ilman illuusioita ja realismia ilman kyynisyyttä.

Onnellisten tasavalta julkistetaan torstaina 31. maaliskuuta. Kuva: Veikko Somerpuro

Kun pandemia peruutti Suomen Pankin pääjohtajan Olli Rehnin menot, avautui aikaa ja energiaa pohdiskella, millainen on suomalainen yhteiskunta ja Suomen asema maailmassa. Inspiraation lähde oli Suomen kansa, maailman onnellisin.

Elämmekö illuusioiden vallassa – vai olemmeko vain kovin vähään tyytyväisiä? Leipäjonot, verrattain korkea työttömyys, toistuvat työmarkkinariidat ja pitkään väännetty sote-uudistus saa kysymään, olemmeko maailman onnellisin kansa vain siksi, ettei paremmasta väliä? Rehn pohtii näitä kysymyksiä eri näkökulmista: talouden ja muuttuvan työelämän, oikeusvaltion ja demokratian, historian ja kansallisen turvallisuuden.

Lisää painoa ja pakkoakin pohdintoihin on aiheuttanut Venäjän laiton, häikäilemätön hyökkäys Ukrainan tasavaltaan. Jo 15 vuotta sitten alkanut Venäjän käänne kovaan voimapolitiikkaan toi 24. helmikuuta täysimittaisen sodan painajaismaiset kauhut takaisin Eurooppaan, kahdeksan vuotta Krimin niemimaan valtauksen jälkeen. Elämme nyt saman luokan historiallista käännettä kuin Berliinin muurin murtuessa, mutta peruutusvaihteella. Euroopan turvallisuuden perusta on järkkynyt, minkä johdosta suomalaisetkin joutuvat käymään läpi oman turvallisuuspolitiikkansa vaihtoehdot. Niitä Rehn punnitsee Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan pitkän linjan valossa.

Kirjaa kannattelee perin juurin tasavaltalainen ajatus kansallisesta eheydestä ja yhteiskunnallisesta oikeudenmukaisuudesta. Venäjän rujo voimapolitiikka vain korostaa Suomen uudistamisen ja Euroopan yhtenäisyyden merkitystä.

FT Olli Rehn on Suomen Pankin pääjohtaja vuodesta 2018. Rehn on työskennellyt neljä vuosikymmentä Suomen tasavallan ja Euroopan unionin tehtävissä. Hän on toiminut mm. kansanedustajana, ministerinä ja Euroopan komission varapuheenjohtajana.

Olli Rehn: Onnellisten tasavalta (Docendo 2022), sidottu, 384 sivua.

Onnellisten tasavalta julkistetaan torstaina 31. maaliskuuta 2022 klo 11 Suomen Pankin rahamuseossa, Snellmaninkatu 2, Helsinki. Tervetuloa julkistamiseen.

Ennakkoilmoittautumiset julkistukseen 23.3.2022 mennessä:

Toimittaja, pyydä mediavedos ennakkoon:

Koirankäsittelytaitoa maailmanmestarin opein – Mia Skogsterin kirja avaa tunneviestinnän merkitystä koirankoulutuksessa7.4.2022 02:00:00 EEST | Tiedote

Kaksinkertaisen palveluskoirakokeiden maailmanmestarin ja moninkertaisen arvokisamitalistin Mia Skogsterin Puhutaanko koiraa – tunneviestintä koiran koulutuksessa ei ole todellakaan mikään tavallinen koiranomistajan koulutuskirja. Tämän kirjan avulla opit puhumaan koiraa ja teet itsestäsi oman elämäsi koirakuiskaajan. Samalla sinulle selviää myös se, miksi sinun pitää osata eläytyä ja näytellä koirasi edessä ja mihin tarvitset kuutta erilaista kehuääntä kouluttaessasi koiraa.