Oluthuoneet 30 vuotta: Kolmen hanan tarjonnasta satojen oluiden maistattajiksi
Kolme oluthanaa, niillä aloitettiin tarjonta kolmekymmentä vuotta sitten perustetussa HOK-Elannon ensimmäisessä oluthuoneessa, Hyvinkään William K:ssa. Kolmen hanaoluen lisäksi oluthuoneen valikoimaan kuului 12 pullo-olutta.
- Hanasta sai Tuborgia ja A-olutta, mutta kolmas oli sentään aika eksoottinen, sillä siinä oli Guinnessia, hymähtää oluthuoneessa vuonna 1990 aloittanut Petri Loponen, joka nykyään työskentelee Oluthuone Kaislan ravintolapäällikkönä.
Muutos nykyiseen valikoimaan on melkoinen: tänä päivänä Oluthuone Kaislan valikoimissa on viikoittain tarjolla yli 200 eri olutta.
- Siihen aikaan kaikki erikoisoluet tulivat vielä ulkomailta. Emme olisi arvanneet, että tilanne olisi parinkymmenen vuoden kuluttua päinvastainen, kertoo olutkulttuurin muutoksen urallaan nähnyt ravintolapäällikkö Vessu Juvonen Pasilan Oluthuone Ratamosta. Hän alkoi työskennellä oluiden parissa 1990-luvun loppupuolella.
”Desilitroittain tarjoiltavat maisteluoluet kasvattavat suosiota”
Samaan aikaan kun suomalaisten oluthuoneiden valikoima on laajentunut, on myös oluttietous lisääntynyt, tiskin molemmin puolin. Asiakkaat tietävät nykyään hyvinkin paljon oluista. Monella on kokemusta oman oluen valmistuksesta ja he etsivät oluthuoneista uusia makuelämyksiä.
Maistelu kiinnostaa yhä enemmän ja muun muassa desilitroittain ostettava olut on kasvattanut suosiotaan. Sellainen olisi ollut täysin vieras ilmiö vielä parikymmentä vuotta sitten, jolloin mitat olivat iso tai pieni tuoppi.
Käsillä on toinenkin murros: alkoholittomat oluet kasvattavat suosiotaan. Kaislassakin vaihtoehtoja on nykyään yli 10 ja lähiaikoina valikoimaan tulee myös alkoholiton hanaolut.
- Oluesta on tullut Suomessa yhä salonkikelpoisempaa ja arvostetumpaa, ja se on meillä täysin erikoisoluiden ja kotimaisen panimokulttuurin nousun ansiota, Pete Loponen kertoo.
Näin maistat olutta oikeaoppisesti:
- Ensin tarkastellaan väriä ja haistellaan
- Sitten maistetaan ja vedetään samalla suunpielestä vähän happea mukaan, pyöritellään olutta suussa, sillä kieli maistaa eri kohdissa eri asioita
- Lopuksi olut nielaistaan, sillä oluen viimeiset katkerot maistamme vasta kielen takaosassa
Oluttrendit tänään – ”Hapanoluet nousussa, klassikot pitävät pintansa”
- Oluista hapanoluet ovat nyt todella suosittuja. Niiden suosio lähti Suomessa nousuun noin vuosi sitten, eikä laskua näy. Ipat ovat vakiinnuttaneet suosionsa viime vuosina ja niitä osaavat tilata jo niin nuoremmat kuin iäkkäämmätkin asiakkaat.
- Klassikot pitävät pintansa, niin kuin vaikkapa maailman vanhin vaalea lager, tšekkiläinen Pilsner Urquell tai saksalainen Weihenstephaner, maailman vanhimman panimon vehnäolut.
- Kotimaiset pienpanimot ovat mullistaneet oluttarjonnan. Ja myös valinnan määrän, sillä pienissä suomalaispanimoissa valmistuu lähes 4500 erilaista olutta vuosittain. Osa jää hyvin lyhytikäisiksi, osa säilyy tuotannossa.
- Kun tarjonta jatkuvasti kasvaa, painottuu palvelun merkitys. Maistattelu on arkipäivää, samoin oluen valmistuksen salojen avaaminen asiakkaille. Ja muun muassa tuoreena tarjoiltavat real alet vaativat oluthuoneiden henkilökunnalta valveutuneisuutta, sillä niiden säilyvyyttä on jatkuvasti tarkkailtava.
- Olut taipuu nykyään hyvin moneen. Enää ei ole harvinaista, että erilaisia oluita suositellaan juomaksi läpi illallisen.
- Vaikka oluttarjonta muuttuu, oluthuoneiden tunnelma säilyy, samoin leppoisa ympäristö, oluen sosiaalinen ulottuvuus. Biletyksen sijaan oluthuoneiden kestovertoasiakkaat etsivät hetken levähdystaukoa vaikkapa ostosten jälkeen tai tuokiota kaveripiirin kesken.
HOK-Elannon ravintolat täyttävät tänä vuonna 30 vuotta ja juhlavuosi näkyy olutravintoloissa syyskuun loppuun saakka.
Finnish Craft Beer Revolution (F.C.B.R.) ja suomalaisten panimoiden oluet, panimoesittelyt ja tastingit valloittavat oluthuoneet 1.-11.10.
Lisätietoja: ryhmäpäällikkö Petri Tuisku, HOK-Elanto ravintolatoimiala, petri.tuisku(at)sok.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Katri Karsiviestintäpäällikkö
Puh:010 76 60591katri.karsi@sok.fiLari Lappalainentiedottaja
Puh:010 76 60592lari.lappalainen@sok.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmän suurin osuuskauppa HOK-Elanto on yli 660 000 asiakasomistajan oma osuuskauppa, jonka liikevaihto vuonna 2022 oli 2,4 miljardia euroa. HOK-Elannossa työskentelee yli 6 700 henkeä, ja osuuskaupan monipuolisia palveluita käyttää vuosittain yli 150 miljoonaa asiakasta Espoossa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Keravalla, Mäntsälässä, Nurmijärvellä, Tuusulassa ja Vantaalla.
Kun kaikki Alepat, S-marketit, Prismat, Food Market Herkut, ravintolat, ABC-asemat ja latauspisteet, Sokokset ja Sokos Emotion -myymälät, Hautaus- ja lakipalvelupisteet sekä Omistajapalvelupisteet lasketaan yhteen, toimipaikkoja HOK-Elannolla on yli 400.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HOK-Elanto
HOK-Elanto Liiketoiminta Oy:n Alepa-ketjun muutosneuvottelut ovat päättyneet27.3.2024 15:00:00 EET | Tiedote
HOK-Elanto Liiketoiminta Oy on saanut päätökseen tammikuussa alkaneet muutosneuvottelut. Muutosneuvottelut koskivat Alepa-ketjun myymäläpäälliköitä. Muutosneuvottelut käytiin toimintojen uudelleenorganisoimistarpeesta johtuvista syistä. Myymäläpäällikkötehtävien alkuperäinen vähennystarve muutosneuvotteluesityksessä oli 65. Neuvottelujen aikana suunnitelma tarkentui henkilöstöltä tulleiden hyvien ratkaisuehdotusten mukaisesti siten, että lopullinen vähennystarve myymäläpäällikkötehtävistä on 52. Kaikille päättyvistä tehtävistä irtisanotuille on tarjottu muita työtehtäviä HOK-Elannon palveluksesta. Muutoksella ei ole vaikutusta Alepa-myymälöiden lukumäärään. Lähikaupan rooli asiakkaiden arjessa on murroksessa. HOK-Elannon tavoitteena on uudistaa Alepa-ketjua strategiansa mukaisesti vastaamaan yhä vahvemmin muuttuvaan kuluttajakäyttäytymiseen, ja varmistaa edellytykset tulevaisuuden menestykselliseen liiketoimintaan. Muutosneuvotteluilla haettiin Alepalle yhtenäisempää ja tehokkaampaa jo
Hyvikkihevi ja hyvikkileipä rantautuvat Prismoihin – HOK-Elanto vauhdittaa taistelua ruokahävikkiä vastaan19.3.2024 06:00:00 EET | Tiedote
HOK-Elannon Prismoissa myydään maaliskuusta alkaen Hyvikkiheviä ja Hyvikkileipää. Syömäkelpoisia, hehkeimmät hetkensä nähneitä hedelmiä, vihanneksia ja leipomotuotteita myydään hyvikkilaatikoissa kahden euron hintaan. Tavoitteena on vähentää ruokahävikkiä yhdessä asiakkaiden kanssa.
Prisma Iso Omenan uudistus päätökseen18.3.2024 08:00:00 EET | Tiedote
Reilun kahden kuukauden mittainen uudistus Prisma Isossa Omenassa on valmistumassa. Myymälän kruununjalokivinä toimivat etenkin upea uudistettu makeisosasto sekä Ruokatorin valmisruokavalikoima, josta jatkossa saa niin valmiiksi pakattuja annoksia kuin kotimaisia wingsejäkin. Uudistunutta myymälää juhlitaan 21.3. alkaen.
Kysely: Suomalaiset haluavat lisätä kierrätysvaatteiden ostamista – Sokos ja Emmy avaavat second hand -osastot Helsinkiin11.3.2024 09:34:26 EET | Tiedote
Tavarataloketju Sokos ja Emmy avaavat yhdessä kierrätysvaateosastot Helsingin Sokokselle 18.3. Sokoksen ja Emmyn yhteistyön tavoitteena on tuoda kestävän kuluttamisen mahdollisuudet lähelle arjen asiointia ja madaltaa kynnystä kestävien kulutusvalintojen tekoon.
Ravintolatasoinen kebab rantautuu S-market Rediin6.3.2024 13:58:29 EET | Tiedote
HOK-Elanto lanseeraa uuden kebabbuffetin, Kebabkioskin, S-market Rediin. Kebabkioskissa on tarjolla ravintolatasoista, valmista kebabia erilaisine lisukkeineen ja kastikkeineen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme