Olympiastadionille tulkittiin oma kappale - Taito Kawata ohjasi kappaleeseen filmin

Kappale kauneinta Suomea

Monien kansainvälistenkin asiantuntijoiden mielestä Helsingin Olympiastadion on primus inter pares - tai jos ei paras - niin ainakin kaunein vertaistensa joukossa. Nyt Suomen 100-vuotisjuhlavuoden aikaan Olympiastadion syntyy uudestaan tuleville sukupolville.

Olympiastadion on jatkossakin suomalaisen kulttuurin sielu sen kaikissa merkityksissä. Olympiastadionissa kysymys on suomalaisuuden ytimestä. Siitä, miten Suomesta tuli mikä tuli, ja millainen Suomi tulevaisuudessa on. Kappale kauneinta Suomea -filmissä haluttiin tarttua tähän.

Puolitoistaminuuttisella filmillä yhdistetään kauneutta ja rumuutta; maailman kauneimman Olympiastadionin karu rakennusvaihe ja taitavat voimistelijakaunottaret. Filmissä on pääosassa vuonna 1938 valmistunut Olympiastadion ja tulevan stadionsukupolven edustajat, 2000-luvulla syntyneet.

Filmin on ohjannut tuotantoyhtiö Cocoan Taito Kawata. Kawata, joka itse on 1980-luvulla syntynyt - halusi kuvata Olympiastadionia kauniina kesäyönä. Varjojen ja valon avulla Kawata halusi tuoda esiin voimistelijattarien herkkyyden ja rakennustyön karun nykyvaiheen ‘Kaunottaren ja hirviön’ tyyliin.

Kauneuden ja rujouden teemaa pyritään jatkamaan myös filmin musiikissa. Musiikki on helmikuussa kuolleen Martti Pohjalaisen säveltämä herkkä klassikkoiskelmä “Kappale kauneinta Suomea”.

Kappaleen Olympiastadionille on tulkinnut Suomen karheaäänisin laulaja Harri Marstio. Marstiollekin tämä oli ainutlaatuinen case; hän on ensi kertaa tekemisissä tilausmusiikin parissa: “Hyvän asian puolesta hieno biisi”.

Filmin on käsikirjoittanut Intohimotoimisto Cassius. Filmi nostaa esille myös suomalaisten mahdollisuutta olla mukana varustamassa Olympiastadion tuleville yhteisille elämyksille. Filmin eri versiot näkyvät elokuun ajan Olympiastadionin yhteistyökumppanin Nelonen Median eri TV-kanavilla.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.