Olympiastadionin yö 14.10.

Syyslomaviikko polkaistaan käyntiin Olympiastadionilla ja TAHDOSSA Olympiastadionin yö -tapahtumalla perjantaina 14.10.2022. Osallistu opastetuille yökierroksille, ihaile yöllisen Helsingin valoja tornista ja liiku stadionin juoksuradoilla. Sekä TAHTO että stadion ovat avoinna klo 24 saakka.
Olympiastadion.
Kuva: Wellu Hämäläinen
Olympiastadion. Kuva: Wellu Hämäläinen

Olympiastadionin yö -tapahtuma alkaa illan hämärtyessä klo 18 ja palvelut ovat avoinna aina klo 24 asti. Ikimuistoisen illan aikana on mahdollista juosta ja liikkua Olympiastadionin kirkkaissa valoissa tai 400 metrin sisäjuoksuradalla. Opastetuilla stadionkierroksilla vieraillaan mm. stadionin katolla ja maanalaisessa stadionmaailmassa. TAHDON näyttelyihin ja stadionin torniin pääsee alennettuun hintaan.

Yöjuoksu, kävely ja liikkuminen Olympiastadionin ulkoradalla ja sisäjuoksuradalla (Tunneli). Maksuton klo 18-22/24.

Tule liikkumaan stadionin ulkoradan kirkkaisiin valoihin tai 400 metrin sisäjuoksuradalle Tunneliin. Ulkorata maksuttomassa käytössä klo 18-22 ja Tunnelissa liikkuminen jatkuu aina klo 24 asti. Sisäänkäynti tapahtuu Olympiastadionin Vierailijakeskuksesta (tornin sisäänkäynti). Reitti ulkoradalle ja Tunneliin on esteetön. Käytössä on stadionin pukuhuoneet ja wc-tilat.

Opastettu stadionkierros – Olympiastadionin yö

Opastetulla stadionkierroksella vieraillaan stadionin uudessa maanalaisessa stadionmaailmassa, tähtien käytävässä ja eletään uusiksi Helsingin olympialaisten ikimuistoisia hetkiä. Kierroksella tehdään lisäksi erikoiskäynti stadionin A-katsomon katolle. Kierroksen lopuksi on mahdollisuus vierailla myös Urheilumuseossa ja Olympiastadionin tornissa. Aikaa kannattaa varata kierrokseen 1,5 tuntia.

Kierroksia järjestetään seuraavasti:

Klo 19.00, 20.00 ja 21.00 suomenkielinen opastus

Klo 19.30 ruotsinkielinen opastus

Klo 20:30 englanninkielinen opastus

Liput ennakkoon Lippupisteestä www.lippu.fi

Katso myös muut syyslomaviikon opastetut stadionkierrokset: Lapsille Seikkailu Olympiastadionilla ja Helsinki 1952 -juhlavuoden opastetut stadionkierrokset.

Stadionin torni

Ihaile Helsingin valoja 72 metrin korkeudesta. Torniin alennetut hinnat klo 18-24.

Aikuiset vierailevat tornissa viiden ja lapset kahden euron hintaan. Alennusryhmille vierailuhinta on kolme euroa. Alle 7-vuotiaat vierailevat maksutta maksavan aikuisen kanssa.

Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus TAHTO

TAHTO on avoinna klo 24 saakka. Sisäänpääsy TAHTOON alennetuin hinnoin koko tapahtuman ajan.

Opastus TAHDON päänäyttelyyn klo 18. Opastetulla kierroksella tutustutaan urheiluun liittyviin tunteisiin, Helsingin olympialaisten soihtuun, Paavo Nurmen mitaleihin ja 1930-luvun karvapohjasukseen. Opastuksella selviää myös, miten Tapio Rautavaara selätti ala-arvoiseksi moititun keihäänheittopaikan 1948 Lontoossa, ja millaiset olivat Matti Nykäsen ensimmäiset omat mäkisukset. Kierroksen kesto n. 30 minuuttia. Mukaan pääsee pääsylipulla tai Museokortilla. Ei ennakkoilmoittautumista.

Ohjatut juoksunjälkeiset venyttelytuokiot TAHDOSSA. Tuokioita järjestetään illan mittaan. Kesto n. 10 minuuttia. Mukaan pääsee pääsylipulla tai Museokortilla.

Helsinki 1952 -valokuvaesitys TAHDOSSA. Matkaa olympiakesän 1952 tunnelmiin upeiden valokuvien siivittämänä! Nonstop-valokuvaesitys Helsingin olympiakisojen kuvista koko illan ajan Sylvi Saimo -salissa. Mukaan pääsee pääsylipulla tai Museokortilla.

Bistro Stadion

Olympiastadionin ravintola Bistro Stadion palvelee 24.00 asti. Tervetuloa nauttimaan Bistron tunnelmasta kenttänäkymin.

Tapahtuman ohjelmaan ja palveluihin voi tutustua myös www.stadion.fi ja www.tahto.com sivustoilla. Olympiastadionin yö on osa Helsingin olympialaisten 70-vuotisjuhlavuoden ohjelmaa.

Olympiastadion ja Kulttuurikeskus TAHTO - Tapahtumia ja elämyksiä koko perheelle
Olympiastadion on Suomen legendaarisin tapahtuma-areena. Suurtapahtumista tutulla Stadionilla sijaitsee myös Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus TAHTO, joka aikaisemmin tunnettiin Urheilumuseona. TAHDON näyttelyt tarjoavat maailmanlaajuisestikin ainutlaatuisia elämyksiä koko perheelle sekä uusia näkökulmia urheilu- ja liikuntakulttuuriin. Näyttelykokemuksen kruunaa vierailu stadionin tornissa ja Bistro Stadion palvelee asiakkaita Vierailijakeskuksen yhteydessä. Olympiastadionin Vierailijakeskuksessa voi myös istahtaa vapaasti ja nauttia ikonisen stadionin tunnelmasta.

Stadion-säätiö / Olympiastadion
Marju Paju