Oma aurinkoenergia houkuttelee

Kirkkaalta taivaalta paahtava aurinko saa yhä useamman pohtimaan aurinkopaneeleja omallekin katolle. Aurinkosähkön pientuotannon suosio on viime vuosina ollut räjähdysmäisessä kasvussa. Viime vuonna verkkoon liitettyjen aurinkovoimaloiden määrä kasvoi Vaasan Sähköverkon jakelualueella yli 80 prosentilla. Kuluvalle vuodelle ennakoidaan lähes saman suuruista kasvua.

Vaasan Sähköverkko ennustaa aurinkosähkön pientuotannon lähes kymmenkertaistuvan alueellaan seuraavan viiden vuoden aikana. Kymmenen vuoden päästä määrä voisi arvioiden mukaan olla jo lähes 40-kertainen nykyiseen nähden.

- Näyttää siltä, että vuonna 2030 aurinkosähköä voisi tuottaa jopa joka kymmenes asiakkaistamme, kertoo yleissuunnittelija Ari Salo.

Pientuotannon määrän kasvulla on kuitenkin myös haasteensa jakeluverkossa.

- Aurinkosähkön lisääntyminen aiheuttaa muun muassa haasteita jännitteen laadun ylläpitoon ja suojausten toimintaan.

Ari Salo
yleissuunnittelija

Aurinkosähkön toteuma ja ennuste Vaasan Sähköverkon alueella.
Aurinkosähkön toteuma, ennuste ja arvio Vaasan Sähköverkon alueella.

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö. Konserniin kuuluu tytäryhtiö Vaasan Sähköverkko Oy. Konsernissa työskentelee noin 135 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2021 oli noin 209 milj. euroa. Vuonna 2022 Vaasan Sähkö täyttää 130 vuotta.

Korkea markkinahinta haastaa sekä sähkönkäyttäjiä että energiayhtiötä26.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Tammi–kesäkuussa Vaasan Sähkö -konsernin liikevaihto oli 126,2 miljoonaa euroa (83,3 M€). Haastava tilanne energiamarkkinoilla tuotti kuitenkin viime vuotta heikomman liikevoittoprosentin, joka jäi 5,4:ään (9,5 %). Omavaraisuusaste laski 49,1 prosenttiin (53,6 %). Tuloksen taustalla oli ennen kaikkea sähkön korkeat hankintakustannukset, jotka jouduttavat Vaasan Sähkön siirtymistä uudenlaisiin sähkötuotteisiin. Sähkökauppaa ei vielä ensimmäisen kuuden kuukauden aikana saatu kannattavaksi.