Oma Säästöpankilla vahva tuloskertymä alkuvuodelta

Oma Säästöpankki Oyj (OmaSp) on julkaissut ensimmäisen vuosineljänneksen tuloksensa.

”Pankin alkuvuoden tulos oli erinomainen. Päätulonlähteemme, korkokate ja palkkiotuotot, jatkoivat vauhdikasta kasvua. Alkuvuoden aikana korkokatteemme kasvoi 16 % ja palkkiotuottojen nettoerä 18 % edelliseen vuoteen verrattuna. Samanaikaisesti liiketoiminnan kulut pysyivät hyvin hallinnassa ja kulu-tuottosuhde erinomaisella 49,9 % tasolla.  Oman pääoman tuotto (ROE %) nousi 10,5 %:iin ylittäen tavoitetason.

Luottokannan laatu on hyvällä tasolla. Seuraamme tiiviisti koronapandemian taloudellisia vaikutuksia ja kasvatimme alkuvuonna johdon harkintaan perustuvaa varausta 1,5 miljoonalla eurolla. Varaus on nyt lähes 6 miljoonaa euroa ja se on täysimääräisesti käytettävissä.

Tammi-maaliskuun tulos ennen veroja kasvoi 62 % vertailukauteen nähden ollen 11,7 milj. euroa. Vertailukelpoinen tulos ennen veroja oli 10 milj. euroa.

Osingot ovat kahdeksankertaistuneet kuudessa vuodessa

Liiketoiminnan hieno kehitys ja vahva tuloskasvu heijastuvat suoraan pankin osingonmaksukykyyn. Ensimmäisen kvartaalin aikana maksoimme osingot tilikaudelta 2019 viranomaisten voitonjakorajoitusten puitteissa. Maaliskuussa yhtiökokous päätti maksaa hallituksen esityksen mukaisesti osinkoa ennätykselliset

0,30 €/osake. Maksettava osinko sisältää tilikauden 2020 osingon 0,24 €/osake sekä tilikaudelta 2019 lisäosinkoa 0,06 €/osake. Osinko maksetaan voitonjakorajoituksen päätyttyä.

Tilikausi jatkuu erinomaisista lähtökohdista

Yhdistymisneuvottelut etenevät Eurajoen Säästöpankin kanssa ja päätöksiä pääsemme tekemään molempien pankkien hallintoelimissä toisen kvartaalin aikana.

Pankin taloudellinen asema on vahva ja odotamme liiketoiminnan vauhdikkaan kasvun jatkuvan myös kuluvalla tilikaudella", kertoo toimitusjohtaja Pasi Sydänlammi.

Tammi-maaliskuu 2021

• Korkokate kasvoi edelleen vahvasti, tammi-maaliskuussa 16,1 % verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

• Asuntoluottokanta kasvoi alkuvuoden aikana 4,3 %. Edellisen 12 kuukauden aikana asuntoluottokanta kasvoi 20,0 %. Samaan aikaan yritysluottokanta kasvoi 17,4 %.

• Talletuskanta kasvoi ensimmäisen neljänneksen aikana 1,6 %. Edellisten 12 kuukauden kasvu oli 19,1 %.

• Palkkiotuottojen ja -kulujen nettoerä kasvoi alkuvuoden aikana 17,7 % vertailukauteen nähden.

• Rahoitusvarojen arvonalentumistappiot olivat tammi-maaliskuussa 2,8 (8,5) milj. euroa. Rahoitusvarojen arvonalentumistappioissa korostuvat koronapandemian pitkittymisen vuoksi lisätyt johdon harkinnanvaraiset varaukset. Yhtiö lisäsi ensimmäisen neljänneksen aikana johdon arvioon perustuvaa harkinnanvaraista varausta 1,5 milj. eurolla koronapandemian edelleen pitkittyessä.

• Ensimmäisen kvartaalin kulu-tuottosuhde oli 49,9 (47,5) %. Vertailukelpoinen kulu-tuottosuhde parani ollen 52,4 (58,2) %.

• Ensimmäisen kvartaalin tulos ennen veroja kasvoi merkittävästi edelliseen tilikauteen nähden ja oli 11,7 (7,2) milj. euroa.

• Ensimmäisen kvartaalin vertailukelpoinen tulos ennen veroja kasvoi merkittävästi vertailukauteen nähden ja oli 10,0 (1,7) milj. euroa.

Konsernin tunnusluvut (1 000 euroa)

1-3/2021

-10 %

Vertailukelpoinen oman pääoman tuotto, ROE %

Näkymät 2021 (ennallaan)

Yhtiö arvioi, että kannattava kasvu jatkuu edelleen vahvana yleisestä talouden epävarmuudesta huolimatta ja konsernin vuoden 2021 tulos ennen veroja sekä vertailukelpoinen tulos ennen veroja kasvavat edelliseen tilikauteen verrattuna.

Oma Säästöpankki Oyj on suomalainen Suomen suurin säästöpankki. Palvelemme ympäri maan 32 konttorissa ja digitaalisten kanavien kautta 140 000 henkilö- ja yritysasiakasta noin 300 asiantuntijan voimin. Vakavaraisen pankin kannattavuus on koko toimialan parhaimmistoa. Taseemme on 4,4 miljardia euroa. Oma Säästöpankki on listattu Nasdaq Helsingissä. Merkittävä osa henkilöstöä omistaa yhtiön osakkeita. Lupaamme tarjota paikkakunnan parasta pankkipalvelua kaikissa arjen raha-asioissa sekä konttoreissa että digitaalisissa palvelukanavissa. Lähellä ja läsnä omasp.fi