Oma Säästöpankin tuloksentekokyky on ennätysvauhdissa

Oma Säästöpankki on käynnistänyt viikon tiedottamalla kolmannen vuosineljänneksen tuloksestaan.

”Liiketoimintamme kehitys on jatkunut vahvana ja vuosineljännes oli pankin historian paras. Syyskuussa annoimme positiivisen tulosvaroituksen toimintaympäristön yleisestä epävarmuudesta huolimatta. Tuloksentekokykymme on ylittänyt koronakriisiä edeltäneen edellisen huipputason ja pankin liiketoiminnan kannattavuus on parantunut jopa odotettua enemmän. Pankkitoiminnan tehokkuutta kuvaavan kulu-tuottosuhteen osalta olemme saavuttaneet erinomaisen 43,2 % tason.

Asunto- ja yritysluottojen kysyntä on jatkunut erinomaisena koko vuoden ja luottokannan laatu on hyvällä tasolla. Päätulonlähteemme ovat jatkaneet vahvaa kasvua. Korkokate nousi huikeat 18 % ja palkkiotuotot kasvoivat 11,2 % verrattuna vuoden takaiseen.

Kolmannen vuosineljänneksen tulos ennen veroja oli 13,5 miljoonaa euroa, kasvua 62 % vertailukauteen. Myös vertailukelpoinen tulos ennen veroja kehittyi erinomaisesti ja oli lähes 11 miljoonaa euroa, 2,2 miljoonaa euroa parempi kuin vertailukautena.

Tukena asiakkaidemme menestyksessä

Finanssialan rooli suomalaisen hyvinvoinnin rakentamisessa on merkittävä. Erityisesti nyt, Suomi tarvitsee menestyviä yrityksiä ja toimivaa kansantaloutta. Vakavaraisena pankkina kykenemme tukemaan asiakkaitamme kaikissa olosuhteissa. Pankkimme kilpailukyky perustuu erinomaiseen asiakaskokemukseen, jonka kulmakivinä ovat helppo saavutettavuus, tapaamisten toteutuminen lyhyellä aikataululla ja nopeat päätökset. Poikkeusaikana myös etätapaamiset ja sähköinen allekirjoitus ovat nousseet entistä tärkeämpään rooliin. Kehitämme toimintaamme jatkuvasti asiakkaitamme kuunnellen.

Suotuisat osinkonäkymät

OmaSp:n vahvan taloudellisen tilanteen myötä meillä on halua ja kykyä maksaa yhtiökokouksen linjauksen mukainen osinko heti, kun viranomaiset poistavat koko toimialaa koskevat osingonmaksurajoitukset. Jatkamme panostuksia kannattavaan kasvuun ja odotamme tuloksentekokykymme paranevan entisestään”, kertoo toimitusjohtaja Pasi Sydänlammi.

Tammi-syyskuu 2020

• Korkokate kasvoi heinä-syyskuussa 18,0 % ja tammi-syyskuussa 15,1 % verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

• Asuntoluottokanta on kasvanut kolmannen neljänneksen aikana yhteensä 4,9 %. Edellisen 12 kuukauden ajanjakson aikana asuntoluottokanta kasvoi 17,0 %. Yritysasiakkaiden lainakanta kasvoi 3,6 % kolmannen neljänneksen aikana ja edellisten 12 kuukauden kasvu oli yhteensä 11,2 %.

• Talletuskanta kasvoi kolmannen neljänneksen aikana 4,5 %, ja edellisten 12 kuukauden kasvu oli 12,4 %.

• Liiketoiminnan tuotot yhteensä kasvoivat 24,6 % kolmannella kvartaalilla ja olivat yhteensä 26,4 (21,2) milj. euroa. Koko alkuvuoden aikana liiketoiminnan tuotot kasvoivat 14,9 % ollen 80,0 (69,6) milj. euroa.

• Rahoitusvarojen arvonalentumistappiot olivat heinä-syyskuussa 1,5 (2,4) milj. euroa ja koko alkuvuoden osalta 14,0 (5,9) milj. euroa.

• Kolmannen kvartaalin kulu-tuottosuhde oli 43,2 (49,4) % ja koko alkuvuoden kulu-tuottosuhde oli 48,6 (52,7) %. Koko alkuvuoden vertailukelpoinen kulu-tuottosuhde parani ollen 53,1 (57,7) %.

• Kolmannen kvartaalin tulos ennen veroja oli 13,5 (8,3) milj. euroa. Tulos ennen veroja koko alkuvuodelta oli 27,2 (27,0) milj. euroa.

• Vertailukelpoinen tulos ennen veroja heinä-syyskuulta oli 10,9 (8,6) milj. euroa ja koko alkuvuodelta 19,8 (21,0) milj. euroa.

Näkymät 2020 (ennallaan)

Yhtiön liiketoimintavolyymit jatkavat vahvaa kasvua tilikaudella 2020 poikkeuksellisen epävarmasta taloudellisesta ympäristöstä huolimatta. Yhtiön kannattavaa kasvua vauhdittavat viime vuosien panostukset asiakaskokemukseen ja asiakaspalvelun saavutettavuuteen uusien digitaalisten palvelukanavien ja uusien yksiköiden avaamisen myötä.

Oma Säästöpankki Oyj antaa tulosohjeistuksen tuloksen ennen veroja osalta. Kehitystä arvioidaan sanallisena kuvauksena vertailukauteen verrattuna. Tulosohjeistus perustuu koko vuoden ennusteeseen, jossa on otettu huomioon vallitseva markkina- ja liiketoimintatilanne. Arviot perustuvat johdon näkemykseen konsernin liiketoiminnan kehityksestä.

Yhtiö arvioi, että kannattava kasvu jatkuu vahvana yleisestä talouden epävarmuudesta huolimatta ja konsernin vuoden 2020 tulos ennen veroja tulee ylittämään edellisen tilikauden tason (32,7 milj. euroa).

Pasi Sydänlammi, toimitusjohtaja, puh +358 45 657 5506, pasi.sydanlammi@omasp.fi
Sarianna Liiri, talousjohtaja, puh. +358 40 835 6712, sarianna.liiri@omasp.fi

Oma Säästöpankki Oyj on suomalainen Suomen suurin säästöpankki. Palvelemme ympäri maan 32 konttorissa ja digitaalisten kanavien kautta 140 000 henkilö- ja yritysasiakasta noin 300 asiantuntijan voimin. Vakavaraisen pankin kannattavuus on koko toimialan parhaimmistoa. Taseemme on yli 3,9 miljardia euroa. Oma Säästöpankki on listattu Nasdaq Helsingissä. Merkittävä osa henkilöstöä omistaa yhtiön osakkeita. Lupaamme tarjota paikkakunnan parasta pankkipalvelua kaikissa arjen raha-asioissa sekä konttoreissa että digitaalisissa palvelukanavissa. Lähellä ja läsnä omasp.fi

Kuortaneen, Parkanon ja Töysän Säästöpankkisäätiöiltä 112 500 euroa avustuksia 207 joukkueelle30.10.2020 08:35:08 EETTiedote

Kolme OmaSp Säätiötä päättivät yhdistää voimansa ja jakaa avustuksia toimialueidensa nuorten ja lasten urheiluseurojen joukkueille. Tempauksella haluttiin tehdä hyvää ja tukea talkootyöllä toimivia urheiluseurojen joukkueita sekä edistää lasten ja nuorten hyvinvointia ja terveellisiä elämäntapoja mahdollistamalla heille liikunnallisen lapsuuden ja nuoruuden. Avustuksia joukkueilla oli mahdollisuus hakea esimerkiksi kisamatkoihin, peliasuihin ja varusteisiin.

Jaossa 100 000 euroa nuorten ja lasten joukkueurheiluun Kuortaneen, Parkanon ja Töysän Säästöpankkisäätiöiltä2.9.2020 09:26:22 EESTTiedote

Kolme OmaSp Säätiötä yhdistävät voimansa ja jakavat yhteensä 100 000 euroa avustusta toimialueidensa nuorten ja lasten urheiluseurojen joukkueille. Kuortaneen, Parkanon ja Töysän Säästöpankkisäätiöt haluavat tehdä hyvää ja edistävät muun muassa lasten ja nuorten hyvinvointia mahdollistamalla heille liikunnallisen lapsuuden ja nuoruuden. Avustusta joukkueet voivat hakea esimerkiksi kisamatkoihin, peliasuihin ja varusteisiin.