Oma tapa liikkua oppilaiden suosikki etäliikunnanopetuksen aikana

Koronapandemian aiheuttama etäopetukseen siirtyminen haastoi myös liikunnanopettajat uuden äärelle. Opettajat kokivat onnistuneensa liikunnan etäopetuksen järjestämisessä, vaikka kokivatkin etäopetuksen kontaktiopetusta kuormittavampana. Etäopetusjaksolla liikunnanopettajat panostivat erityisesti ulkona liikkumiseen, pääperiaatteena opetuksessa oli saada oppilaat irti koneiden ääreltä liikkumaan. Liikunnanopettajat käyttivät myös liikuntaohjelmia, kuten Sports Tracker, Sportyplanner, Seppo tai Just Dance Now ja valmista videomateriaalia esimerkiksi YouTubesta tai Sporttipankista liikuntatuntien tueksi.
Tohtorikoulutettava Mari Kääpä on selvittänyt liikunnallisten kotitehtävien eli liikuntaläksyjen merkitystä fyysisen aktiivisuuden lisääjinä oppilaiden arjessa väitöstutkimuksessaan Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa. Tämän kevään aikana hän selvitti, miten opettajat muuttivat liikunnanopetuksensa etäopetukseksi. Liikunnanopettajien Facebook-ryhmässä toteutettuun kyselyyn vastasi 53 opettajaa, joista 15 osallistui myös haastatteluun.
- Tutkimuksen mukaan etäopetukseen siirtyminen muutti liikunnanopetusta huomattavasti. Oppilaat tekivät liikunnanopettajien antamia liikunnallisia kotitehtäviä pääosin mielellään, Kääpä kertoo tuloksista.
Suosituimpia liikkumismuotoja olivat useasta vaihtoehdosta itse valitut liikuntamuodot sekä luontoliikunta, esim. metsäjooga, Mobo-suunnistus ja karttamerkkien valokuvaus maastossa.
- Perheen kanssa yhdessä liikkuminen oli koettu kivaksi, samoin oman aikataulun mukaisesti liikkumista pidettiin hyvänä. Digitaitojen lisäksi oppilaat oppivat vastuun ottamista sekä ymmärrystä itsestään liikkujana. Etäopetus toi myös positiivisia yllätyksiä, Kääpä kertoo.
Opetussuunnitelman toteuttaminen onnistui olosuhteisiin nähden hyvin. Liikunnan valtakunnallisen opetussuunnitelman tavoitteena on tukea oppilaiden fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehittymistä. Fyysisiä tavoitteita opettajat kokivat oppilaiden saavuttaneen hyvin. Esimerkiksi fyysinen aktiivisuus pystyttiin todentamaan Sports Tracker -sovelluksen avulla. Sen sijaan liikuntataitoja oli vaikeampi opettaa ja oppia, koska palautteenanto oli haasteellisempaa. Sosiaalisten taitojen tavoitteisiin etäopetuksella ei voitu vastata kontaktiopetuksen tavoin. Psyykkisesti etäopetus sopi osalle paremmin kuin toisille. Oppilaat myös huomasivat liikunnan merkityksen koneella työskentelyn tauottamisessa sekä etäarjen jaksamisessa.
- Osa oppilaista piti itsenäisestä liikkumisesta erityisen paljon, koska itsenäinen työskentely antoi mahdollisuuden liikkua ilman sosiaalista painetta, omat heikkoudet eivät olleet kaikkien nähtävissä. Suuri osa oppilaista kaipasi kuitenkin yhteispelejä ja kavereitaan. Etäopetuksen haasteiksi opettajat kokivat myös vuorovaikutuksen vähyyden, arvioinnin haasteet sekä tukea tarvitsevien oppilaiden auttamisen, Kääpä sanoo.
Etäopetuksessa käytettyjä materiaaleja ja vinkkejä voi hyödyntää myös jatkossa.
- Lähiopetukseen palattua kokemuksia voi hyödyntää esimerkiksi liikunnallisina kotiläksyinä, oppituntien lisähöysteenä, lähiopetukseen syystä tai toisesta osallistumattomien oppilaiden aktivoimiseen, tukea tarvitsevien oppilaiden avuksi tai jopa verkkokurssin järjestämisessä, kertoo Kääpä.
Myös opettajien päivitetyt digivalmiudet antavat uusia mahdollisuuksia opetuksen monipuolistamiseen.
”Painotin toiminnallisuutta eli en halunnut istuttaa oppilaita ruudun äärelle, senkin takia, että halusin antaa oppilaille mahdollisuuden liikkua lukujärjestyksen mukaisten tuntien aikana ja vakuutusten voimassaollessa. Ajattelin, että tärkeintä oli saada oppilaat jollain tavalla liikkeelle, ja tehtävät ja liikuntavinkit olivat mahdollisimman lyhyesti raportoitavia.”
”Yllätyksenä on tullut joidenkin lähiopetuksessa ei niin aktiivisten oppilaiden innostuneisuus ja aktiivisuus.”
”Oppilas rohkaistui kokeilemaan jotain erilaista ja raportoi, että oli virkistynyt, huomannut kehittyvänsä.”
Lainaukset ovat opettajien vastauksia tutkimuksen haastatteluista sekä kyselylomakkeen avoimista vastauksista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
tohtorikoulutettava Mari Kääpä, liikuntatieteellinen tiedekunta, mari.p.kaapa@jyu.fi, 040 805 4881
Liikuntatieteellinen tiedekunta: www.jyu.fi/sport
Twitter: jyu.fi/sport Facebook: @jyusport
Martta Walkertiedottaja
Puh:+358 40 8054717martta.a.walker@jyu.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopiston Konneveden tutkimusaseman ja LIFE Revives -hankkeen Luontoilta keräsi ennätysyleisön4.7.2025 14:34:18 EEST | Tiedote
Järjestyksessään 17. ”Piolookisen Luontoilta” Konneveden tutkimusasemalla keskiviikkona 2.7.2025 veti paikalle ennätysyleisön, yli 200 osallistujaa. Luontoilta on osa Konnevesi-viikkoa ja ilta vietettiin lämpimissä tunnelmissa myös sään osalta.
Jyväskylän yliopistoon valittiin 2755 uutta opiskelijaa3.7.2025 13:33:27 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistoon hyväksyttiin kevään toisessa yhteishaussa ja yliopistojen avoimen väylän erillishaussa yhteensä 2755 uutta opiskelijaa. Lukuvuosi alkaa elokuun lopussa uusien opiskelijoiden orientaation merkeissä. Onnittelemme kaikkia valittuja!
Taiteen ja kulttuurin valtionavustusten leikkaukset uhkaavat toiminnan kehittämistä ja kansainvälistymistä, todetaan tuoreessa tutkimuksessa25.6.2025 12:05:37 EEST | Tiedote
Taiteen ja kulttuurin (harkinnanvaraisten) valtionavustusten leikkaukset koettelevat lähes kaikkia tukea saavia organisaatioita, erityisesti yhdistyksiä. Vaikka leikkaukset heikentävät perustoimintaa, ne rajoittavat ennen kaikkea toiminnan kehittämistä ja kansainvälistymistä, todetaan Jyväskylän yliopiston tuoreessa tutkimuksessa. Selvityksen tilasi opetus- ja kulttuuriministeriö.
Jyväskylän yliopiston uusi diagnostisten terveystieteiden maisteriohjelma tarjoaa jatkotutkintoväylän bioanalyytikoille ja röntgenhoitajille25.6.2025 07:05:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistossa alkaa täysin uusi diagnostisten terveystieteiden maisteriohjelma, joka tarjoaa jatkokoulutusmahdollisuuden erityisesti bioanalyytikoille ja röntgenhoitajille. Vastaavaa tiedeyliopistotasoista koulutusta ei Suomessa ole muualla tarjolla.
Sosiaali- ja terveysministeriöltä 1,1 miljoonaa euroa rahoitusta Jyväskylän yliopiston sosiaalityön tutkimushankkeille24.6.2025 09:24:49 EEST | Tiedote
Sosiaali- ja terveysministeriö on myöntänyt valtionavustusta 18 sosiaalityön yliopistotasoiselle tutkimushankkeelle. Tutkimushankkeiden tavoitteena on vahvistaa sosiaalityön ja sosiaalihuollon vaikuttavuutta, laatua ja asiakasturvallisuutta sekä asiakkaiden osallisuutta ja toimijuutta sosiaalihuollossa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme