Oma tapa liikkua oppilaiden suosikki etäliikunnanopetuksen aikana

Koronapandemian aiheuttama etäopetukseen siirtyminen haastoi myös liikunnanopettajat uuden äärelle. Opettajat kokivat onnistuneensa liikunnan etäopetuksen järjestämisessä, vaikka kokivatkin etäopetuksen kontaktiopetusta kuormittavampana. Etäopetusjaksolla liikunnanopettajat panostivat erityisesti ulkona liikkumiseen, pääperiaatteena opetuksessa oli saada oppilaat irti koneiden ääreltä liikkumaan. Liikunnanopettajat käyttivät myös liikuntaohjelmia, kuten Sports Tracker, Sportyplanner, Seppo tai Just Dance Now ja valmista videomateriaalia esimerkiksi YouTubesta tai Sporttipankista liikuntatuntien tueksi.
Tohtorikoulutettava Mari Kääpä on selvittänyt liikunnallisten kotitehtävien eli liikuntaläksyjen merkitystä fyysisen aktiivisuuden lisääjinä oppilaiden arjessa väitöstutkimuksessaan Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa. Tämän kevään aikana hän selvitti, miten opettajat muuttivat liikunnanopetuksensa etäopetukseksi. Liikunnanopettajien Facebook-ryhmässä toteutettuun kyselyyn vastasi 53 opettajaa, joista 15 osallistui myös haastatteluun.
- Tutkimuksen mukaan etäopetukseen siirtyminen muutti liikunnanopetusta huomattavasti. Oppilaat tekivät liikunnanopettajien antamia liikunnallisia kotitehtäviä pääosin mielellään, Kääpä kertoo tuloksista.
Suosituimpia liikkumismuotoja olivat useasta vaihtoehdosta itse valitut liikuntamuodot sekä luontoliikunta, esim. metsäjooga, Mobo-suunnistus ja karttamerkkien valokuvaus maastossa.
- Perheen kanssa yhdessä liikkuminen oli koettu kivaksi, samoin oman aikataulun mukaisesti liikkumista pidettiin hyvänä. Digitaitojen lisäksi oppilaat oppivat vastuun ottamista sekä ymmärrystä itsestään liikkujana. Etäopetus toi myös positiivisia yllätyksiä, Kääpä kertoo.
Opetussuunnitelman toteuttaminen onnistui olosuhteisiin nähden hyvin. Liikunnan valtakunnallisen opetussuunnitelman tavoitteena on tukea oppilaiden fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehittymistä. Fyysisiä tavoitteita opettajat kokivat oppilaiden saavuttaneen hyvin. Esimerkiksi fyysinen aktiivisuus pystyttiin todentamaan Sports Tracker -sovelluksen avulla. Sen sijaan liikuntataitoja oli vaikeampi opettaa ja oppia, koska palautteenanto oli haasteellisempaa. Sosiaalisten taitojen tavoitteisiin etäopetuksella ei voitu vastata kontaktiopetuksen tavoin. Psyykkisesti etäopetus sopi osalle paremmin kuin toisille. Oppilaat myös huomasivat liikunnan merkityksen koneella työskentelyn tauottamisessa sekä etäarjen jaksamisessa.
- Osa oppilaista piti itsenäisestä liikkumisesta erityisen paljon, koska itsenäinen työskentely antoi mahdollisuuden liikkua ilman sosiaalista painetta, omat heikkoudet eivät olleet kaikkien nähtävissä. Suuri osa oppilaista kaipasi kuitenkin yhteispelejä ja kavereitaan. Etäopetuksen haasteiksi opettajat kokivat myös vuorovaikutuksen vähyyden, arvioinnin haasteet sekä tukea tarvitsevien oppilaiden auttamisen, Kääpä sanoo.
Etäopetuksessa käytettyjä materiaaleja ja vinkkejä voi hyödyntää myös jatkossa.
- Lähiopetukseen palattua kokemuksia voi hyödyntää esimerkiksi liikunnallisina kotiläksyinä, oppituntien lisähöysteenä, lähiopetukseen syystä tai toisesta osallistumattomien oppilaiden aktivoimiseen, tukea tarvitsevien oppilaiden avuksi tai jopa verkkokurssin järjestämisessä, kertoo Kääpä.
Myös opettajien päivitetyt digivalmiudet antavat uusia mahdollisuuksia opetuksen monipuolistamiseen.
”Painotin toiminnallisuutta eli en halunnut istuttaa oppilaita ruudun äärelle, senkin takia, että halusin antaa oppilaille mahdollisuuden liikkua lukujärjestyksen mukaisten tuntien aikana ja vakuutusten voimassaollessa. Ajattelin, että tärkeintä oli saada oppilaat jollain tavalla liikkeelle, ja tehtävät ja liikuntavinkit olivat mahdollisimman lyhyesti raportoitavia.”
”Yllätyksenä on tullut joidenkin lähiopetuksessa ei niin aktiivisten oppilaiden innostuneisuus ja aktiivisuus.”
”Oppilas rohkaistui kokeilemaan jotain erilaista ja raportoi, että oli virkistynyt, huomannut kehittyvänsä.”
Lainaukset ovat opettajien vastauksia tutkimuksen haastatteluista sekä kyselylomakkeen avoimista vastauksista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
tohtorikoulutettava Mari Kääpä, liikuntatieteellinen tiedekunta, mari.p.kaapa@jyu.fi, 040 805 4881
Liikuntatieteellinen tiedekunta: www.jyu.fi/sport
Twitter: jyu.fi/sport Facebook: @jyusport
Martta Walkertiedottaja
Puh:+358 40 8054717martta.a.walker@jyu.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Syksyn hakujen 2025 tulokset valmistuivat: Onnittelut kaikille valituille!20.11.2025 12:36:04 EET | Tiedote
Syksyn yhteishaku korkeakouluihin päättyi torstaina 11.9.2025. Jyväskylän yliopistossa tänä syksynä viidessä hakukohteessa tarjolla olleisiin opiskelupaikkoihin pyrki 679 hakijaa. Hakijamäärä nousi vuoden takaisesta 16 prosenttia.
Professori Tuuli Lähdesmäen tutkimuksessa taidehistoria kohtaa sosiologian20.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Taidehistorian professori Tuuli Lähdesmäki tutkii millainen rooli taiteen, kulttuurin ja kulttuuriperinnön tutkimuksella on kestävän ja oikeudenmukaisen yhteiskunnan rakentamisessa. Hänen työnsä yhdistää taidehistoriaa ja sosiologian näkökulmia.
Perinnöllinen alttius parempaan lihasvoimaan ennustaa parempaa toimintakykyä ja suojaa sairauksilta ikääntyessä20.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Lihasvoima on keskeinen osa ihmisen fyysistä toimintakykyä ja terveyttä. Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa tehdyssä väitöskirjatutkimuksessa selvitettiin uuden genomityökalun avulla, että parempaa lihasvoimaa tukeva geeniperimä ennustaa parempaa toimintakykyä, pienempää riskiä sairastua tyypillisimpiin kansansairauksiin sekä pidempää elinikää. Lisäksi havaittiin, että vapaa-ajan liikunnan merkitys lihasvoiman ylläpitämisessä on erityisen tärkeää heille, joilla on perinnöllinen alttius heikkoon lihasvoimaan.
Nuorten Kompassi ohjaa kohtaamaan elämän haasteita – nyt myös englanniksi19.11.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yläkouluikäisille ja toisen asteen alussa oleville nuorille suunnattu viisiviikkoinen hyvinvointiohjelma Nuorten Kompassi on nyt vapaasti käytettävissä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palaute kaikilla kolmella kielellä on tervetullutta!
Unifin uusi puheenjohtaja Jari Ojala: Suomi tarvitsee panostuksia tieteeseen ja inhimilliseen pääomaan19.11.2025 13:20:16 EET | Tiedote
Rehtori Jari Ojala Jyväskylän yliopistosta on valittu Unifin hallituksen puheenjohtajaksi kaudelle 1.1.2026 – 31.12.2027.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
