Jyväskylän yliopisto

Oma tapa liikkua oppilaiden suosikki etäliikunnanopetuksen aikana

Jaa

Oppilaat pitivät etäopetusjakson aikana erityisesti siitä, että liikkumiseen annettiin erilaisia vaihtoehtoja, joista oppilas voi valita itselleen sopivan tavan liikkua. Myös mahdollisuutta toteuttaa liikkuminen omaan tahtiin pidettiin hyvänä. Oppilaiden oma osallisuus ja itsemääräämisoikeus olivat liikunnanopettajien mukaan etäopetusjakson parhaat piirteet.

Vapaamuotoinen liikunta oli oppilaiden mielestä parasta etäopetuksen aikana. Kuva Tuukka Luukkonen / Jyväskylän yliopisto.
Vapaamuotoinen liikunta oli oppilaiden mielestä parasta etäopetuksen aikana. Kuva Tuukka Luukkonen / Jyväskylän yliopisto.

Koronapandemian aiheuttama etäopetukseen siirtyminen haastoi myös liikunnanopettajat uuden äärelle. Opettajat kokivat onnistuneensa liikunnan etäopetuksen järjestämisessä, vaikka kokivatkin etäopetuksen kontaktiopetusta kuormittavampana. Etäopetusjaksolla liikunnanopettajat panostivat erityisesti ulkona liikkumiseen, pääperiaatteena opetuksessa oli saada oppilaat irti koneiden ääreltä liikkumaan. Liikunnanopettajat käyttivät myös liikuntaohjelmia, kuten Sports Tracker, Sportyplanner, Seppo tai Just Dance Now ja valmista videomateriaalia esimerkiksi YouTubesta tai Sporttipankista liikuntatuntien tueksi.

Tohtorikoulutettava Mari Kääpä on selvittänyt liikunnallisten kotitehtävien eli liikuntaläksyjen merkitystä fyysisen aktiivisuuden lisääjinä oppilaiden arjessa väitöstutkimuksessaan Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa. Tämän kevään aikana hän selvitti, miten opettajat muuttivat liikunnanopetuksensa etäopetukseksi. Liikunnanopettajien Facebook-ryhmässä toteutettuun kyselyyn vastasi 53 opettajaa, joista 15 osallistui myös haastatteluun.

- Tutkimuksen mukaan etäopetukseen siirtyminen muutti liikunnanopetusta huomattavasti. Oppilaat tekivät liikunnanopettajien antamia liikunnallisia kotitehtäviä pääosin mielellään, Kääpä kertoo tuloksista.

Suosituimpia liikkumismuotoja olivat useasta vaihtoehdosta itse valitut liikuntamuodot sekä luontoliikunta, esim. metsäjooga, Mobo-suunnistus ja karttamerkkien valokuvaus maastossa.

- Perheen kanssa yhdessä liikkuminen oli koettu kivaksi, samoin oman aikataulun mukaisesti liikkumista pidettiin hyvänä. Digitaitojen lisäksi oppilaat oppivat vastuun ottamista sekä ymmärrystä itsestään liikkujana. Etäopetus toi myös positiivisia yllätyksiä, Kääpä kertoo.

Opetussuunnitelman toteuttaminen onnistui olosuhteisiin nähden hyvin. Liikunnan valtakunnallisen opetussuunnitelman tavoitteena on tukea oppilaiden fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehittymistä. Fyysisiä tavoitteita opettajat kokivat oppilaiden saavuttaneen hyvin. Esimerkiksi fyysinen aktiivisuus pystyttiin todentamaan Sports Tracker -sovelluksen avulla. Sen sijaan liikuntataitoja oli vaikeampi opettaa ja oppia, koska palautteenanto oli haasteellisempaa. Sosiaalisten taitojen tavoitteisiin etäopetuksella ei voitu vastata kontaktiopetuksen tavoin. Psyykkisesti etäopetus sopi osalle paremmin kuin toisille. Oppilaat myös huomasivat liikunnan merkityksen koneella työskentelyn tauottamisessa sekä etäarjen jaksamisessa.

- Osa oppilaista piti itsenäisestä liikkumisesta erityisen paljon, koska itsenäinen työskentely antoi mahdollisuuden liikkua ilman sosiaalista painetta, omat heikkoudet eivät olleet kaikkien nähtävissä. Suuri osa oppilaista kaipasi kuitenkin yhteispelejä ja kavereitaan. Etäopetuksen haasteiksi opettajat kokivat myös vuorovaikutuksen vähyyden, arvioinnin haasteet sekä tukea tarvitsevien oppilaiden auttamisen, Kääpä sanoo.

Etäopetuksessa käytettyjä materiaaleja ja vinkkejä voi hyödyntää myös jatkossa.

- Lähiopetukseen palattua kokemuksia voi hyödyntää esimerkiksi liikunnallisina kotiläksyinä, oppituntien lisähöysteenä, lähiopetukseen syystä tai toisesta osallistumattomien oppilaiden aktivoimiseen, tukea tarvitsevien oppilaiden avuksi tai jopa verkkokurssin järjestämisessä, kertoo Kääpä.

Myös opettajien päivitetyt digivalmiudet antavat uusia mahdollisuuksia opetuksen monipuolistamiseen.

”Painotin toiminnallisuutta eli en halunnut istuttaa oppilaita ruudun äärelle, senkin takia, että halusin antaa oppilaille mahdollisuuden liikkua lukujärjestyksen mukaisten tuntien aikana ja vakuutusten voimassaollessa. Ajattelin, että tärkeintä oli saada oppilaat jollain tavalla liikkeelle, ja tehtävät ja liikuntavinkit olivat mahdollisimman lyhyesti raportoitavia.”  

”Yllätyksenä on tullut joidenkin lähiopetuksessa ei niin aktiivisten oppilaiden innostuneisuus ja aktiivisuus.”

”Oppilas rohkaistui kokeilemaan jotain erilaista ja raportoi, että oli virkistynyt, huomannut kehittyvänsä.”

Lainaukset ovat opettajien vastauksia tutkimuksen haastatteluista sekä kyselylomakkeen avoimista vastauksista.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

tohtorikoulutettava Mari Kääpä, liikuntatieteellinen tiedekunta, mari.p.kaapa@jyu.fi, 040 805 4881

Liikuntatieteellinen tiedekunta: www.jyu.fi/sport
Twitter: jyu.fi/sport Facebook: @jyusport

Kuvat

Vapaamuotoinen liikunta oli oppilaiden mielestä parasta etäopetuksen aikana. Kuva Tuukka Luukkonen / Jyväskylän yliopisto.
Vapaamuotoinen liikunta oli oppilaiden mielestä parasta etäopetuksen aikana. Kuva Tuukka Luukkonen / Jyväskylän yliopisto.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitös 17.9.2020: Kun kirjaimet vaihtuvat – Tutkimus lukutaidosta kahdella erilaisella kirjoitusjärjestelmällä konson kielessä Etiopiassa9.7.2020 13:40:25 EESTTiedote

FM Aija Katriina Ahlberg tutkii väitöksessään luku- ja kirjoitustaidon oppimista kahdella erilaisella kirjoitusjärjestelmällä. Tulokset osoittavat kirjainmerkkien tärkeän roolin siinä, miten lukija hahmottaa kielen äännerakenteita. Tutkimus toteutettiin Lounais-Etiopiassa konson kieltä puhuvien aikuisten parissa, mutta tutkimuksen tuloksilla on annettavaa myös maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon opetukseen Suomessa.

Väitös 14.8.2020: Mitä silmämme kokevat? Uusi tulkinta Merleau-Pontyn ruumiinfenomenologiasta (Yli-Tepsa)9.7.2020 11:29:20 EESTTiedote

Kun havaitaan kohde, nähdään vaikkapa sohva, katseen on jo täytynyt tarkentua siihen. Huomion kiinnittämistä on luontevaa kuvailla aivoissa tapahtuvana prosessina, joka säätelee silmien liikettä. Entä jos prosessia pitää kuvailla kokemuksellisesti? Mitä koetaan ennen kuin varsinaisesti havaitaan, vai koetaanko mitään? Onko havaitsemista edeltävä katseen tarkentuminen ja huomion kiinnittyminen luonteeltaan tiedostamatonta, ja tapahtuuko havaitsemisessa siirtymä tiedostumattomasta tietoiseen?

Vertailu osoitti: suomalaisten yksinolo lisääntynyt8.7.2020 10:06:30 EESTTiedote

Koronan aikana on huomattu yksinolon lisääntyminen. Suomalaisten sosiaalinen etäisyys on tutkimusten mukaan muuttunut tosin jo aiemmin. Jyväskylän yliopiston tutkijaryhmä on tarkastellut ajankäyttöaineistojen avulla sosiaalisen vuorovaikutuksen muutosta 1980-luvulta 2010-luvulle. Ryhmä osallistui myös kansainväliseen tutkimukseen, jossa vertailtiin lasten ja nuorten ajankäyttöä Suomessa, Englannissa ja Espanjassa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme