Oma verkkokauppa hukkasijoitus, Amazon vie asiakkaat - Suomalaisbrändit vietävä 300 miljoonan ostajan ulottuville

Suomessa on satoja yrityksiä, jotka voisivat kasvattaa liiketoimintaansa kansainvälisesti hyödyntämällä verkkojätti Amazonia. Nyt moni yritys satsaa suuresti oman kansainvälisen verkkokaupan rakentamiseen, mutta jättää sen markkinoinnin retuperälle. Vaarana on, että verkkokaupasta tulee hukkainvestointi. - Yrityksen kannattaa myydä tuotteitaan Amazonissa. Sieltä saa varastoinnin, logistiikan ja asiakaspalvelun. Kaiken kukkuraksi markkinapaikassa liikkuu vuositasolla 300 miljoonaa ostajaa. Mahdollisuudet ovat kertaluokkaa suuremmat, toteaa liiketoimintajohtaja Pasi Bruun Retimestä. Amazonin markkinapaikkaan erikoistunut yritys on ollut rakentamassa suomalaisen kosmetiikkabrändin menestystä Pohjois-Amerikassa.

- On vain ajan kysymys, että Amazon vie asiakkaat suomalaisilta verkkokaupoilta ja kivijalasta. Spekulaatio siitä, miten markkinat ja markkinointi tulevaisuudessa jakaantuvat, on vahingollista. Yritykset jatkavat väärässä illuusiossa elämistä, Bruun lataa.

Toistaiseksi Amazonissa on vain kourallinen suomalaisbrändejä pääasiassa jälleenmyyjien kautta. Suuntaus on muuttumassa. Periaatteessa kaikkia suomalaistuotteet sopivat sinne.

- Amazon on avaruudellisen suuri tavaratalo, jonka sisällä on järjettömän suuret mahdollisuudet kasvattaa myyntiä. Yritykset ovat heränneet siihen, Bruun kertoo.

Amazonilla on 11 markkinapaikkaa ja 120 palvelukeskusta ympäri maailman. Asiakkaita on 180 eri maasta ja työntekijöitä 300 000. Päivittäin Amazonista lähtee päivittäin 1,6 miljoonaa pakettia.

Retimen ainutkertainen osaaminen on noteerattu. Parhaillaan se neuvottelee rantautumisesta Ruotsiin ja Baltiaan. Se on myös Business Finlandin Amazon-asiantuntijana kansainvälistä läpimurtoa tavoitteleville yrityksille.

Myynnin kasvu sadoista tuhansista miljooniin

Amazonissa on 300 miljoonaa ostajaa. On kuitenkin harhaluulo, että pelkkä oleminen siellä riittäisi ja kauppa kävisi kuin siima. Tuotteita ja tuotesivuja on optimoitava ja markkinoitava.

- Tiedämme, miten ja mihin raha kannattaa sijoittaa, jotta panostus näkyy myynnin kasvuna. Amazonissa asiakasvirta on valtava, mutta silti potentiaalinen asiakaskunta on saatava haaviin. On oltava koko ajan kuumimman tiedon päällä ja markkinointia kohdennettava sen mukaan, Bruun summaa.

- Riippuen tuotteesta liikevaihdon kasvu voi vuositasolla olla sadoista tuhansista jopa muutamiin miljooniin euroihin, Bruun tietää.

Periaatteessa kuka tahansa voi avata tilin Amazoniin ja aloittaa myynnin. Haasteita on kaksi: myyntitilin luonti ja markkinointi. Molempiin liittyy sudenkuoppia, jotka käyvät osaamattomalle kalliiksi.

- Tilin luonti on monipolvinen prosessi ja vaatii ymmärrystä miksi mitäkin tehdään. Oman tilin voi luoda väärin ja tulla kokonaan Amazonin estämäksi. Meillä on kokemusta, mitä kannattaa ja mitä todellakaan ei kannata yksittäisten tuotteiden kanssa tehdä, Bruun toteaa.

Lisätiedot:

Pasi Bruun
Liiketoimintajohtaja, Retime Oy
+ 358 40 5152626
pasi.bruun@retimeadvertising.com
www.retimeadvertising.com

Jani Ovaska
Digitaalinen johtaja, Retime Oy
+ 358 40 7156922
jani.ovaska@retimeadvertising.com
www.retimeadvertising.com

Retime Oy
Salomonkatu 17 A

Retime Oy on vuonna 2016 perustettu data-, markkinointi- ja tutkimuspalveluja tarjoava markkinointitoimisto. Yhtiön liikevaihto vuonna 2017 oli noin 1 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa työskentelee 6 henkilöä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Retime Oy