Omaishoitajaliitto ja sen paikallisyhdistykset viettävät Pop up -kahvilapäivää kansainvälisenä ravintolapäivänä 18.5.

Pop up -kahviloissa voi käydä tutustumassa omaishoitonukkeihin tai tempaisemassa omaishoidon puolesta. Tapahtumassa tuodaan esille omaishoidon moninaisuutta teemalla #OmaishoitoOnPop.

Omaishoitajaliitto ja sen paikallisyhdistykset järjestävät Pop up -kahvilapäivän lauantaina 18. toukokuuta. Neljättä kertaa järjestettävä tapahtuma toteutetaan 27 paikkakunnalla.

Kahviloissa tuodaan esille omaishoidon moninaisuutta positiivisella tavalla. Tänä vuonna yhdistyksissä on valmistettu kahviloihin omaishoitajanukkeja sekä tempaisutankoja. Lähes ihmisenkokoiset nuket kuvaavat erilaisia omaishoitotilanteita ja pysäyttävät keskustelemaan omaishoidon eri puolista. Kevyiden painotankojen ideana on innostaa kahvilavieraita tempaisemaan omaishoidon puolesta ja antamaan symbolinen tukensa.

”Omaishoito koskettaa meitä kaikkia tavalla tai toisella. Kahviloissa on mahdollisuus tutustua omaishoitoon ja toimintaan, jota paikallisyhdistykset eri puolella Suomea järjestävät. Eikä sovi unohtaa sitä, että yhdessäolon lomassa pääsee myös nauttimaan herkullisista tarjottavista kahvikupin äärellä”, kertoo Omaishoitajaliiton koulutussuunnittelija Matilda Linnavirta.

”Omaishoitoa on tarpeen tuoda esille positiivisella tavalla. Tärkeä osa työtämme on omaishoitajien hyvinvoinnin ja jaksamisen tukeminen. Kahvilat tarjoavat mahdollisuuden kohtaamisille ja hauskalle yhdessäololle, johon kuka tahansa voi tulla mukaan”, Linnavirta jatkaa.

Pop up -kahvilapäivä näkyy myös somessa. Kahvilapäivällä on omat sivut Facebookissa, jonne päivitetään tietoa kahvilapäivästä ja kuulumisia tapahtuman aikana eri puolelta Suomea. Itseään lähinnä olevan Pop up -kahvilan voi käydä katsomassa Omaishoitajaliiton nettisivuilta ja tulla osaksi tapahtumaa, jossa #OmaishoitoOnPop.

Mediat ovat tervetulleita Pop up -kahviloihin.

Pop up -kahvilapäivä Omaishoitajaliiton nettisivuilla

Pop up -kahvilapäivä Facebookissa

Kahvilat kartalla

Omaishoitajaliiton paikallisyhdistysten yhteystiedot