Omaishoitajien asema paranee vain lakeja muuttamalla

Omaishoitajat tarvitsevat koulutusta ja neuvontaa sekä psykologista ja taloudellista tukea. Lisäksi heidän täytyy saada konkreettista apua, kuten tilapäishoito- ja päiväpaikkoja sekä sijaishoitajia. Suomi ei selviä hoivakriisistä ilman hyvin toimivaa omaishoitoa, arvioi Omaishoitajaliitto ry tänään syyskokouksessaan Hämeenlinnassa.

Omais- ja läheishoitajien aseman todelliseen parantamiseen auttavat Omaishoitajaliiton mielestä vain lainsäädännön muutokset. Pelkät suositukset eivät riitä.

Omaishoitajaliiton mukaan Suomessa tarvitaan EU-linjausten mukaista kansallisen toimintasuunnitelman terävöittämistä. Euroopan komission syyskuussa julkistama hoito- ja hoivastrategia pyrkii vahvistamaan omais- ja läheishoitajien juridista asemaa ja kehittämään heille suunnattuja tukipalveluita.

Sari Raassina jatkaa Omaishoitajaliiton puheenjohtajana

Johtaja Sari Raassina Suomen Kuntaliitto ry:n sosiaali- ja terveysyksiköstä valittiin jatkamaan Omaishoitajaliitto ry:n hallituksen puheenjohtajana seuraavan 2-vuotiskauden.

Hallituksen varsinaisiksi jäseniksi erovuoroisten tilalle valittiin Kristiina Hellsten, Sari Jokinen, Hannu Koivula, Minna Martiskainen ja Mali Soininen.

Sari-Minna Tervonen
sari.tervonen@omaishoitajat.fi