Omavalvonnan pitäisi koskea myös julkisia varhaiskasvatuspalveluja

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentian mielestä varhaiskasvatuksen omavalvontaa pitäisi vaatia myös julkisilta varhaiskasvatuksen palveluntuottajilta. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira on tehnyt esityksen alan omavalvonnasta, mutta se koskee vain yksityisiä palveluntuottajia.

- Kaikille yhteneväinen määräys omavalvonnasta tarkoittaisi sitä, että palveluntuottajat kiinnittäisivät varhaiskasvatuksen laatuun ja turvallisuuteen entistä enemmän huomiota. Tämä vahvistaisi lapsen edun toteutumista, sanoo Talentian erityisasiantuntija Marjo Katajisto.

Talentian mukaan Valviran esitys omavalvonnasta vastaa hyvin varhaiskasvatuksen lainsäädännön, ohjausasiakirjojen ja terveydensuojelulain mukaisia tavoitteita.

Opetus- ja kulttuuriministeriö valmistelee parhaillaan varhaiskasvatuslain muutosta. Vastaisuudessa varhaiskasvatuksessa työskentelevien pitäisi ilmoittaa lapsen hoitoon liittyvistä epäkohdista tai epäkohdan uhasta. Laki tarkentuisi myös henkilöstömitoituksen osalta.

- Muutokset tulevat koskemaan sekä yksityisiä että julkisia varhaiskasvatuspalveluita. Senkin vuoksi on tärkeää, että omavalvonta velvoittaa tasapuolisesti kaikkia palveluntuottajia, Katajisto sanoo.

Omavalvonta tarjoaa Katajiston mukaan hyvän työkalun keskustella ilmoitusvelvollisuuteen liittyvistä kysymyksistä ja korjata epäkohtia.

Talentia katsoo, että oli kyse sitten julkisesta tai yksityisestä varhaiskasvatuksen palveluntuottajasta, pitää niiden tuottaa kaikki varhaiskasvatuslaissa säädetyt palvelut.

- Palveluiden on vastattava lapsen tuen tarpeisiin, tukitoimiin ja niiden toteuttamiseen. Lapsen tuen tarpeet eivät koskaan saa olla syy siihen, että palveluntuottaja irtisanoo sopimuksen, Katajisto painottaa.

Palveluntuottajille pitää laatia yhtenäiset kriteerit siitä, mistä palveluista kukin henkilöstöryhmä vastaa. Hoito-, opetus- ja kasvatusvastuussa oleva henkilöstö vastaa varhaiskasvatuslain toteuttamisesta. Tukitehtävien kuten puhtaus- ja ruokapalveluita tuottavan henkilöstön osuus työvoimasta on määriteltävä erikseen.

Sosiaalihuollon asiakasmitoitus kohtuullistettava sote-uudistuksessa23.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Sosiaalihuollon laillistetuille ammattihenkilöille tulee antaa mahdollisuudet tehdä eettisesti kestävää sosiaalityötä uusilla hyvinvointialueilla. Tämä varmistetaan sopivalla asiakasmitoituksella ja riittävillä resursseilla, painottaa Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. Se on antanut lausunnon sosiaali- ja terveysvaliokunnalle hallituksen lakiesityksestä, joka koskee sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen uudistusta tulevilla hyvinvointialueilla.

Sosiaalityön päivä: Sosiaalihuollon kriisi vaarantaa yhteiskuntarauhan16.3.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Kansainvälistä sosiaalityön päivää vietetään tänään 16.3. jälleen pahenevan koronakriisin keskellä. Vuoden aikana ihmisten hätä on kasvanut niin Suomessa kuin globaalisti. Päättäjien ja median katseet ovat kuitenkin olleet tiukasti terveydenhuollon kantokyvyssä, vaikka sosiaalihuollon kantokyky on ylittynyt jo ennen pandemiaa. Samaan aikaan koronan ehkäisyä on tehty Suomessa puhtaasti terveyskulmasta, vaikka seuraukset näkyvät raskaasti koko yhteiskunnassa ja voimakkaimmin kaikkein heikoimmassa asemassa olevien elämässä.