Omenakausi on meneillään – lahjoita ylimääräiset, kierrätä syömäkelvottomat

Omenasato kypsyy parhaillaan. Kaikilla ei ole omia omenapuita, joten ylimääräiset omenat kannattaa jakaa lähiseudun asukkaille. Käyttökelvottomat omenat tulee laittaa omaan kompostoriin, biojätteen keräykseen tai viedä HSY:n Sortti-asemalle. Asemalle tuotuna yksi omenakuorma maksaa viisi euroa.

Ylimääräiset omenat kannattaa jakaa halukkaille, vaikkapa somen välityksellä.

Omenat ja muut hedelmät kypsyvät parhaillaan puutarhoissa. Jos sinulla on ylimääräisiä hedelmiä pihapuissasi, laita ne ensisijaisesti jakoon. Moni ottaa niitä mielellään vastaan.

– Helppo tapa on laittaa omenoita pihakatusi varteen tarjolle ohikulkijoita varten valmiiksi pusseissa. Hedelmiä voi tarjota myös lähiseudun asukkaille esimerkiksi Facebookissa. Pääkaupunkiseudulla toimii ainakin kaksi ryhmää, joita voit hyödyntää: Facebookissa Stadin Omenapörssi sekä vastuullista työllistymistä tukeva Omenasieppari, vinkkaa Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen.

Kompostointi on paras vaihtoehto syömäkelvottomille omenoille

Syömäkelvottomat omenat kannattaa laittaa oman pihan lämpöeristettyyn kompostoriin, jos sellaisen omistaa. Hyvin toimivassa kompostorissa nouseva lämpö tappaa myös muumiotaudin, jota hedelmissä saattaa esiintyä.

Myös Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY valmistaa omenoista kompostia, kun laitat ne biojäteastiaan. Arvokkaat ravinteet saadaan takaisin luonnon kiertokulkuun, kun komposti käytetään puutarhamullan tuotantoon. Biojätteen käsittelylaitoksessa syntyy samalla biokaasua, jota hyödynnetään sähkön ja lämmön tuotannossa.

Omenat voi viedä mille tahansa HSY:n viidestä Sortti-asemasta. Vastaanoton hinta on viisi euroa kuormalta. Samassa kuormassa voi tuoda myös risuja ja pihan viherjätettä, mutta asemalla omenat, risut ja muu puutarhajäte tulee lajitella omiin keräysastioihinsa. Lisäksi mahdolliset muovipussit pitää poistaa. Sortti-asemien aukioloajat ja sijainnit löytyvät osoitteesta hsy.fi/sorttiasemat.

Ethän tee jäteastiasta liian painavaa kuljettajalle

Jos laitat omenoita kodin biojäteastiaan, laitathan niitä vain pienen erän kerrallaan. Jäteastian suosituspaino on enintään 60 kiloa, jotta jätekuljettaja saa sen siirrettyä käsivoimin. Ämpärillinen omenoita painaa noin viisi kiloa, joten runsas omenamäärä tekee jäteastiasta liian painavan. Painava kuorma voi myös rikkoa jäteastian.

Ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen, hanna.tukiainen@hsy.fi, puh. 045 139 4035
Sortti-asemista: toimintovastaava Eetu Keinänen, eetu.keinanen@hsy.fi, puh. 050 383 2646
Jätekuljetuksista: käyttöpäällikkö Juho Nuutinen, juho.nuutinen@hsy.fi, puh. 045 657 9310

Ylimääräiset omenat kannattaa jakaa halukkaille, vaikkapa somen välityksellä.

Häiriöttömämpää viemäröintiä pumppaamosaneerauksilla/korjattu kustannus 2,6 Milj.€18.9.2020 12:39:46 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n jätevedenpumppaamo Vantaan Ylästöntiellä uusitaan. Pumppaamon kapasiteetti nousee ja samalla se uudistuu teknisesti. Pumppaamojen ja viemäreiden saneerauksella parannetaan toimintavarmuutta ja vähennetään häiriöitä, joista pahimmillaan voi syntyä jäteveden ylivuoto maastoon tai vesistöön./Korjattu tiedote, kustannusarvio 2,6 Milj. € ei 1,6 Milj. €

HSY:n hallituksen päätökset 18.8.202018.9.2020 12:00:39 EESTTiedote

HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Ylästöntien pumppaamon uudelleenrakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankinnat: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajiksi valittiin Kemira Oyj ja Voda Nordic Oy - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra - betoniset monitoimikaivot tilataan Rudus Oy:lta ja muoviset monitoimikaivot sekä tarvikkeet Pipelife Finland Oy:lta - urakoitsijaksi tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella valittiin Urbaser Oy - vartiointipalveluiden tarjoajaksi valittiin AVA

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.9.202016.9.2020 07:43:33 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.9.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames HSY:n hallitus päättää muun muassa seuraavien hankesuunnitelmien hyväksymisestä: - Ylästöntien pumppaamon uudelleen rakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajat - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsija - monitoimikaivojen hankinta - urakoitsijan valinta tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella - vartiointipalveluiden tarjoajan valinta. Hallitus saa tiedoksi yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2021-2023 sekä vesihuollon ja jätehuollon inve

Sortti-asemille tuotu poistotekstiiliä lähes 120 000 kiloa – tuo ainoastaan kuivia, hajuttomia ja homeettomia vaatteita14.9.2020 08:46:00 EESTTiedote

HSY:n Sortti-asemille on tuotu lähes 120 000 kiloa poistotekstiiliä 10 kuukauden aikana. Keräykseen kelpaavat rikkinäiset ja loppuun kuluneet vaatteet ja kodintekstiilit. Keräykseen tuodusta tekstiilistä suurin osa kelpaa kierrätykseen. Noin 30 prosenttia tekstiilistä on sellaista, jota ei voi jatkojalostaa uusien tuotteiden raaka-aineeksi.