Omistajat ymmärtävät kissojaan usein väärin: Viisi vinkkiä kissan kehonkielen tulkintaan

Kissa on yksi yleisimmistä lemmikeistä, mutta silti ihmiset ymmärtävät niiden käytöstä usein väärin. Royal Canin antaa vinkkejä, kuinka voit ymmärtää kissoja paremmin tulkitsemalla niiden kehonkieltä.

Kissoista liikkuu virheellisiä myyttejä ja vanhoja käsityksiä.

- Kissat eivät ole yhtä huomionhakuisia kuin koirat ja käyttäytyvät usein itsenäisemmin. Tämän vuoksi ihmiset eivät aina ymmärrä kissojen tarpeita oikein, sanoo Anna-My Olausson, Royal Caninin kissa-asiantuntija.

Ymmärrä kissan tarpeet
Kissan tarpeet saatetaan ohittaa, koska sen käyttäytymisen tulkitseminen on vaikeaa. Tämän vuoksi kissa voi olla liikaa itsekseen, saada liian vähän virikkeitä, päästä liian myöhään eläinlääkäriin tai saada ikään, rotuun tai ravitsemustarpeisiin sopimatonta ruokaa.

- Jos ymmärrät kissasi kehonkieltä, voit lisätä sen hyvinvointia ja samalla parantaa suhdettasi lemmikkiisi, sanoo Olausson.

Kissa-asiantuntijan vinkit kissan kehonkielen lukemiseen:

Tyytyväinen ja onnellinen
Kun kissa voi hyvin, sen korvat osoittavat suoraan ylös- ja eteenpäin. Häntä kääntyy ylöspäin normaalin muotoisena ja on mahdollisesti hieman taittunut päästä. Jos kissa kääntyy itsestään selälleen, se on tyytyväinen. Se vie itsensä haavoittuvaan asentoon pelkäämättä ja saattaa kaivata tällöin huomiota. Jos suljet silmäsi tai räpäytät silmiäsi tällaisessa tilanteessa, on todennäköistä, että kissa tekee saman sinulle takaisin.

Huolestunut
Jos kissa kääntää korviaan taaksepäin ja vetää niitä sivuille, se voi olla huolissaan. Istuva tai makaava kissa voi myös piiskata häntäänsä.

Pelkäävä tai hermostunut
Jos kissa kääntää korviaan taaksepäin lähelle päätä, se kertoo, että kissa on peloissaan tai aggressiivinen. Usein juuri pelko aiheuttaa hermostuneisuutta. Tällöin se voi pitää häntäänsä jalkojensa välissä ja tehdä itsestään mahdollisimman pienen tai kohottaa selkänsä kaarelle ja yrittää tehdä itsestään mahdollisimman suuren. Jos kissaa pelottaa, sen silmät ovat usein auki ja pupillit ovat suuret. Hermostunut kissa puolestaan tuijottaa.

Vetäytyvä
Jos kissa näyttää poissaolevalta, se on yleensä keskittynyt täysin tarkkailemaan ympäristöään. Syrjään vetäytyvä kissa voi olla sairas tai epävarma.

Päällä puskeminen ja merkitseminen
Toisinaan kissat puskevat toisiaan ystävällisesti kehollaan ja päällään ja voivat tehdä saman ihmiselle. Puskemalla kissa ei osoita vain kiintymystä ja innostusta, vaan se merkitsee myös oman alueensa. Pään rauhasista erittyy mietoa tuoksua, joilla kissa merkitsee "sille kuuluvat" asiat. Jos häntä on kaareva, osoittaa suoraan ylöspäin ja tärisee, kissa on merkitsemässä. Tällöin se merkitsee oman reviirinsä virtsalla.

Kuvien lähteet:

Susanna Berling, Digital Marketing Manager Royal Canin: susanna.berling@royalcanin.com, 0707–272 278

Näin luot eläinystävällisen työpaikan7.3.2022 09:15:00 EET | Tiedote

Etätyö ja pandemia-aika ovat näkyneet myös Suomessa koirabuumina. Rajoitusten hellittäessä ja ihmisten palatessa toimistoille työnantajat pohtivatkin, toivotetaanko myös lemmikit tervetulleiksi työpaikoille. Kuusi kymmenestä amerikkalaisesta yrityksestä ilmoitti kyselyssä haluavansa tehdä toimistoelämästä joustavampaa koiranomistajille. Mahdollisuus tuoda lemmikkejä toimistoon voi olla ratkaiseva työnantajan valinnassa nuoremmille työntekijöille.