Omorganiseringen av arbets- och näringsbyråerna 2013 kunde inte bidra till att höja sysselsättningsgraden och kundnöjdheten

Utifrån granskningen förkortades arbetslöshetstiden inte till följd av reformen av nätverket av arbets- och näringsbyråer. I de kommuner där en arbets- och näringsbyrå lades ner blev den genomsnittliga arbetslöshetstiden under de år som följde på reformen 2–3 veckor längre jämfört med arbetslöshetstiden i andra kommuner. Även arbetslöshetsgraden steg tillfälligt i kommunerna. Dessutom ökade kundnöjdheten inte genom införande av tre servicelinjer som utgår från arbetssökandes behov.
”Antalet kanaler via vilka arbets- och näringstjänster tillhandahålls har ökat, men utifrån kundundersökningarna har serviceupplevelserna till och med försämrats efter reformen. Utifrån granskningen kan personlig service inte ersättas helt med elektroniska eller andra självbetjäningskanaler när läget normaliseras efter undantagsförhållandena”, påpekar Osmo Halonen, ledande effektivitetsrevisor.
Arbets- och näringsbyråerna har ansett att orsaken till de försämrade resultaten var att reformen av byrånätverket och omarbetningen av servicemodellen genomfördes samtidigt. Dessutom reducerades personalresurserna för byråerna bland annat till följd av statens produktivitetsprogram och effektivitets- och resultatprogrammet, som ersatte produktivitetsprogrammet.
”Samtidigt ökade kundantalet i förhållande till de användbara personalresurserna på byråerna, vilket hade en negativ konsekvens för kundorienteringen i servicen”, säger Halonen.
Under de senaste åren har arbets- och näringsbyråernas omkostnader per år varit knappt 200 miljoner euro och antalet årsverken cirka 3 000.
Arbets- och näringsbyråernas produktivitet och lönsamhet ökade inte nämnvärt
Vid ändringarna effektiviserades arbets- och näringsbyråernas verksamhet inte som väntat. Utifrån granskningen ökade arbets- och näringsbyråernas produktivitet och lönsamhet inte nämnvärt under 2013–2017.
”Om nyckeltalen för operativ effektivitet på arbets- och näringsbyråerna specificerades och presenterades i bokslutet, skulle det förbättra uppföljningen av hur byråernas verksamhet har utvecklats. Dessutom kan vi få en tillförlitligare bild av utvecklingen med hjälp av indikatorer på central prestation”, säger Halonen.
På arbets- och näringsbyråerna ökar kundantalet och behovet av service på grund av coronakrisen. Revisionsverket anser att det är viktigt att fortsätta omorganisera byråernas verksamhet och service så att hänsyn tas till kundernas behov, sysselsättningsmålen och behovet att utveckla informationssystemen.
Ta del av revisionen Effekterna av omorganiseringen av arbets- och näringsbyråerna 2013
Nyckelord
Kontakter
Osmo HalonenJohtava tuloksellisuustarkastaja, ledande effektivitetsrevisor
Tel:040 735 7435etunimi.sukunimi@vtv.fi / förnamn.efternamn@vtv.fiVille VehkasaloJohtava tuloksellisuustarkastaja, ledande effektivitetsrevisor
Tel:040 735 7381etunimi.sukunimi@vtv.fi / förnamn.efternamn@vtv.fiBilder

Länkar
Om
Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) on eduskunnan yhteydessä toimiva ylin kansallinen tarkastusviranomainen, joka tarkastaa valtion taloudenhoitoa ja omaisuuden hallintaa sekä valvoo puolue- ja vaalirahoitusta. Tarkastustyöllä virasto varmistaa, että valtion varoja käytetään eduskunnan päättämiin kohteisiin lakia noudattaen ja järkevästi.
Statens revisionsverk (VTV) finns i anknytning till riksdagen och är den högsta externa revisorn, som reviderar skötseln av statsfinanser, övervakar finanspoltiken och utövar tillsyn över parti- och valfinansieringen. Med oberoende revisionsarbetet säkerställer verket att statens medel används för av riksdagen beslutade ändamål på ett lagenligt och ändamålsenligt sätt och att finanspolitiken utövas på ett hållbart sätt.
Följ VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Idrottsorganisationer har inte fråntagits rätten till statsunderstöd på tio år30.9.2025 06:45:00 EEST | Pressmeddelande
Undervisnings- och kulturministeriet samt Institutet för hälsa och välfärd har i huvudsak fattat beslut om rätten till statsunderstöd i enlighet med bestämmelserna och principerna för god förvaltning.
Liikuntajärjestöiltä ei ole peruutettu valtionapukelpoisuutta kymmeneen vuoteen30.9.2025 06:45:00 EEST | Tiedote
Opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ovat tehneet päätökset valtionapukelpoisuudesta pääosin säädösten ja hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti.
Bolagsformen garanterar inte effektiv verksamhet – det är svårt att mäta framgången i specialuppgifter24.9.2025 06:45:00 EEST | Pressmeddelande
De ministerier som styr specialuppgiftsbolag har varit framgångsrika i sitt arbete men det finns skillnader i ägarstyrningen. Då konkurrensutsatta marknader inte sporrar bolagen till kostnadseffektivitet accentureras styrningens betydelse.
Yhtiömuoto ei takaa toiminnan tehokkuutta – erityistehtävässä onnistumista on vaikea mitata24.9.2025 06:45:00 EEST | Tiedote
Valtion erityistehtäväyhtiöitä ohjaavat ministeriöt ovat onnistuneet työssään hyvin, vaikka omistajaohjauksesta löytyykin eroja. Kun kilpaillut markkinat eivät ole kirittämässä yhtiöitä kustannustehokkuuteen, ohjauksen merkitys korostuu.
Stora överföringsposter i statsbudgeten och silotänkande inom förvaltningen kan försvåra genomförandet av besparingar10.9.2025 14:00:00 EEST | Pressmeddelande
Statens revisionsverk uppmärksammar på basis av granskningar och revisioner strukturella fenomen som kan försvåra uppnåendet av förvaltningsområdenas sparmål. Revisionsverket har lämnat sin årsberättelse, dvs. en sammanställning av resultaten av sin gransknings- och tillsynsverksamhet, till riksdagen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum