Onko hallitus tyrimässä kausityövoiman saannin? – MTK vaatii välittömästi vastauksia Haavistolta ja Haataiselta

Vihannesten ja marjojen sato on uhattuna. Normaalikesinä suomalaista työvoimaan on ollut mahdotonta saada riittävästi maaseudun kausitöihin. Tämän vuoksi ulkomaisten työntekijöiden merkitys on ollut ratkaiseva. Koronakriisin vuoksi tilanne on poikkeuksellinen: Kokeneet tekijät eivät pääse Suomeen ja samalla kotimaassa on runsaasti lomautettuja, joiden osaaminen ei välttämättä riitä kaikkiin työtehtäviin.

MTK on erittäin pettynyt Suomen hallitukseen poikkeustilan hoidossa tässä työvoimakysymyksessä. Lupaus 1 500 huoltovarmuuden kannalta kriittisen ulkomaisen osaajan saamisesta on jäämässä torsoksi. Nämä avainhenkilöt ovat välttämättömiä varsinkin suurimmille tiloille, joissa kotimaisen työvoiman laaja käyttö on mahdotonta ilman kokeneita erityisosaajia ja työnjohtajia.

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila vaatii, että ulkoministeri Haaviston on tultava ylös perunakuopasta ja kerrottava, mikä ulkosuhteiden hoidossa on pielessä. Onko kaikki mahdollinen ja mahdoton tehty?

MTK on tyrmistynyt siitä, että hallitus ei ole pystynyt tekemään kuukauteen minkäänlaisia kotimaisen työvoiman työllistymistä parantavia päätöksiä. Kausityövoimapula on suurelta osin ratkaistavissa kotimaisella työvoimalla. MTK on varma, että kotimaasta voidaan työllistää yli 10 000 kausityöntekijää, mutta tähän tarvitaan valtiolta kannusteita.

- Esitimme kuukausi sitten yhdessä Teollisuusliiton, SLC:n ja Maaseudun Työnantajaliiton kanssa kahdeksan kohdan keinolistan, millä työvoiman saantia voidaan edistää. Hallitus ei ole kyennyt tekemään päätöksiä ja tämä uhkaa työllistämistä. Huoltovarmuudestakin vastaavan työministeri Haataisen on syytä välittömästi kertoa, miksi hallitus ei pysty tekemään päätöksiä ja on samalla tyrimässä tulevan kauden ruoan tuotantoa, vaatii Marttila.

Tilanne on maatilayritysten kannalta kohtuuton ja uhkaa vakavasti monen tärkeän elintarvikkeen tuotantoa.

- MTK:lla ja Töitä Suomesta Oy:llä on valmius auttaa maatiloja työvoiman saannissa. Kotimaista työvoimaa voidaan löytää tarvittava 10 000 työntekijää. Ukrainasta on tällä hetkellä neljä lentokonetta valmiina tuomaan kriittisiä työntekijöitä Suomeen. Poliittiset päätökset kuitenkin puuttuvat. Tässä tilanteessa tilat joutuvat supistamaan tuotantoa tai jopa lopettamaan pysyvästi. Tapahtuneella vahingolla on pitkät vaikutukset, huomauttaa MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

puheenjohtaja Juha Marttila, 050 341 3167
elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, 040 502 6810

Valkoposkihanhien aiheuttamat peltovahingot yli tuplasti viime vuoden tasolla – valkoposkihanhi pitää siirtää luonnonsuojelulaista metsästyslain piiriin5.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

Valkoposkihanhen aiheuttamat maatalousvahingot ovat lisääntyneet vuosittain, mutta tänä keväänä ne räjähtivät aivan uudelle tasolle. Viljelijät ovat ilmoittaneet valkoposkihanhien aiheuttamia peltovahinkoja yli 8000 hehtaarin alueelta. Vahinkoilmoituksia on yli 300 tilalta ja niitä jätetään edelleen. Jo nyt valkoposkihanhien aiheuttamien vahinkojen määrä on selvästi yli kaksinkertainen viime kevääseen verrattuna. Vahingot keskittyvät Pohjois-Karjalaan ja Kaakkois-Suomeen, mutta niitä syntyy vuosittain laajenevalla alueella naapurimaakunnissa. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK vaatii ripeitä toimia valkoposkihanhien aiheuttamien vahinkojen hillitsemiseksi ja korvaamiseksi.

Hallituksen lisätalousarvio jätti paljon paikattavaa kestävän elvytyksen ydinasioihin eli biotalouteen ja digitalisaatioon3.6.2020 15:19:48 EESTTiedote

Hallituksen massiivinen 5,5 miljardin euron lisätalousarvioesitys sisältää monia tärkeitä koronakriisistä elpymiseen tähtääviä toimia, arvioi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK. Vihreän talouden elpymiseen, digitaaliseen elpymiseen sekä lähipalvelujen ja kriisinkestävän yhteiskunnan elvyttämiseen liittyvät toimet jäivät kuitenkin vajaiksi. Julkisen talouden nettolainanotto kasvaa vuonna 2020 jo 18,8 miljardiin euroon. Uuden ja vanhan velan hoito ja kestävä kasvu edellyttävät merkittävää hyppyä kotimaisten uusiutuvien luonnonvarojen hyödyntämisessä ja työpaikkojen luomisessa.

Maaseudulle EU:n elvytysrahaa ja EU:n maatalousbudjettiin korotus, mutta kokonaistaso jää silti nykykautta pienemmäksi - turvetuotannon kehittämiselle jopa 200 miljoonan euron rahoitus2.6.2020 16:17:41 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että EU:n komission tänään esittämää elvytyspakettia ei kannata ostaa kuin sikaa säkissä. Elvytyspaketin mittakaava vastaa yli viiden vuoden EU-budjettimenoja. Näiden rahojen käyttöön ei kuitenkaan esitetä toimintamalleja eikä pelisääntöjä. MTK:n mielestä EU:n elvytys on tehtävä nykyisiä politiikka-alueita noudattaen ja esitettyä maltillisemmin. Muilta osin finanssipoliittinen elvytys tulisi jättää jäsenmaiden hoidettavaksi. EU:n tulee välttää käytännössä vastikkeettomia tulonsiirtoja.

Maa- ja metsätalouden rahoitusta vahvistettava EU:n budjetissa - yhtenäinen ja globaalisti vaikuttava Eurooppa on Suomen ja suomalaisen maaseudun etu27.5.2020 16:12:09 EESTTiedote

Koronapandemian vuoksi EU:n talouteen ja sen myötä monivuotiseen budjettikehykseen kohdistuu nyt ennennäkemättömiä haasteita. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK toivoo nopeaa päätöstä vahvasta monivuotisesta EU-budjetista (MFF) ja sen rinnalle suunnitellusta yhteisestä elvytysrahastosta. EU:n monivuotisen budjetin tulee sekä vastata uusiin haasteisiin että vahvistaa ja kehittää Euroopan kestävää biotaloutta. MTK kannattaa edelleen 10 prosenttia suurempaa budjettia kuin komissio esitti vuonna 2018. EU:n on tarjottava myös lyhytaikaista apua koronakriisistä toipumiseen. MTK vaatii, että yhteisen maatalouspolitiikan rahoitus on turvattava ja aiemman rahoitusesityksen suuret leikkaukset maaseudun kehittämisvaroihin on peruttava. Tuemme vahvasti Suomen hallitusta, jonka tavoitteena on maaseutuvarojen palautus EU:n budjettineuvotteluissa.

Kotimaan matkailussa miljardien mahdollisuus elvyttää taloutta – Visit Finlandin resursseja keskitettävä väliaikaisesti kotimaan matkailuun22.5.2020 08:34:57 EESTTiedote

Suomalaiset matkailijat kuluttavat keskimäärin noin 5 miljardia euroa vuodessa ulkomailla. Jos edes kolmasosa tästä käytetään kotimaan matkailuun, ovat kerrannaisvaikutukset mittavat: talous elpyy ja työllisyys paranee. Parasta elvytystä on tehostaa kotimaan matkailun markkinointia. Visit Finlandin resursseja pitää keskittää väliaikaisesti kotimaan matkailun markkinointiin. Lisäksi on varmistettava, että matkailuyrityksiä koskevat nykyiset ja tulevat tukimuodot ja -rahoitus huomioivat kaikki matkailuyritysten yritysmuodot ja niiden tuottamat moninaiset ja monipuoliset matkailupalvelut.