Jyväskylän yliopisto

Onko koulumotivaatio todella laskenut? Koulumotivaatiota ja hyvinvointia käsittelevä artikkeli palkittiin

Jaa

Kasvatus-lehden vuoden 2018 suomenkielinen tiedeartikkelipalkinto myönnettiin Kati Vasalammen, Minna Torpan, Kenneth Eklundin, Timo Ahosen, Marja-Kristiina Lerkkasen ja Anna-Maija Poikkeuksen artikkelille ”Muutostrendien tarkastelu nuorten koulumotivaatiossa ja -hyvinvoinnissa – kohorttitutkimus yli kolmen ajankohdan”. Palkinto julkaistiin Kasvatustieteen päivillä Joensuussa 21.11.2019.

Kasvatus-lehden päätoimittaja Janne Varjo kukitti palkitut Marja-Kristiina Lerkkasen (keskellä) ja Kati Vasalammen. Kuvaaja Anna-Maija Tuuliainen
Kasvatus-lehden päätoimittaja Janne Varjo kukitti palkitut Marja-Kristiina Lerkkasen (keskellä) ja Kati Vasalammen. Kuvaaja Anna-Maija Tuuliainen

Nuorten koulumotivaation ja kouluhyvinvoinnin laskusta on viime vuosina keskusteltu niin vanhempien, opettajien kuin mediankin keskuudessa. On myös esitetty, että alhainen koulumotivaatio ja hyvinvoinnin kokemus voisivat selittää viimeisimpien PISA-tulosten heikentymistä. Tästä ei kuitenkaan ole ollut tutkimusnäyttöä. Palkittu artikkeli kyseenalaistaa julkisen keskustelun nuorten koulumotivaation ja hyvinvoinnin voimakkaasta laskusta ajan myötä.

– Tosiasiassa tulokset osoittavat, että yleisellä tasolla muutosta on tapahtunut vain vähän. Tulokset viittaavat kuitenkin motivaation heikentymiseen äidinkielen oppiaineessa ja erityisesti poikien kohdalla, akatemiatutkija Kati Vasalampi toteaa.

Tulokset eivät tue yleistä keskustelua selvästä koulumotivaation tai kouluhyvinvoinnin tason laskusta viimeisen vuosikymmenen aikana. Sen sijaan motivaation lasku äidinkielessä saattaa liittyä lukutaidon tason laskuun, jota on havaittu myös viimeaikaisissa PISA-tutkimuksissa.

– Tämä on huolestuttava havainto, kun tiedetään, miten suuri merkitys esimerkiksi lukemismotivaatiolla on koulusuoriutumiseen ja syrjäytymisen ehkäisemiseen, Marja-Kristiina Lerkkanen lisää.

Jyväskylän yliopistossa ovat jo pitkään seurattu oppilaiden motivaation ja hyvinvoinnin muutoksia laajoilla seuranta-aineistoilla. Palkitussa artikkelissa tarkasteltiin 7.-luokkalaisia koskevia tutkimusaineistoja vuosilta 2007, 2010 ja 2014.

– Tutkimustehtävä on taustoitettu erityisen hyvin, ja se antaa lukijalle hyvät perustiedot ja tilannekuvan. Mielenkiintoiset uudet tulokset kyseenalaistavat yleisen käsityksen koulumotivaation tai kouluhyvinvoinnin laskusta, Kasvatus-lehden toimitusneuvosto toteaa palkinnon perusteluissa.

Palkittu artikkeli on julkaistu Kasvatus-lehden numerossa 4/2018.

Lisätietoja:

Kati Vasalampi, kati.vasalampi@jyu.fi, puh. +358408054126

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kasvatus-lehden päätoimittaja Janne Varjo kukitti palkitut Marja-Kristiina Lerkkasen (keskellä) ja Kati Vasalammen. Kuvaaja Anna-Maija Tuuliainen
Kasvatus-lehden päätoimittaja Janne Varjo kukitti palkitut Marja-Kristiina Lerkkasen (keskellä) ja Kati Vasalammen. Kuvaaja Anna-Maija Tuuliainen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Yksin asuvat iäkkäät selviävät luunmurtuman jälkeen yhtä hyvin kuin yhdessä asuvat31.3.2020 07:00:00 EESTTiedote

Luunmurtumat lisäävät ikääntyneillä henkilöillä terveyden heikkenemisen ja kuoleman riskiä etenkin ensimmäisenä murtuman jälkeisenä vuotena. Yksilölliset erot ovat kuitenkin suuria murtuman jälkeisessä selviytymisessä ja kotona saatu tuki voi olla siinä tärkeässä roolissa. Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan tuoreen tutkimuksen mukaan yksin tai jonkun kanssa yhdessä asuvien ikääntyneiden henkilöiden välillä ei kuitenkaan ollut eroa murtuman jälkeisessä selviytymisessä

Jyväskylän yliopisto saa 200 000 euron lahjoituksen koronavirusnäytteiden analysoimiseen27.3.2020 17:40:57 EETTutkimus

LähiTapiola Keski-Suomi lahjoittaa Jyväskylän yliopistolle 200 000 euroa koronavirusnäytteiden analysointimenetelmien kehittämiseen. Lahjoituksen avulla yliopiston laboratoriossa bio- ja ympäristötieteiden laitoksella voidaan aloittaa koronavirustestien analysointi, mikäli yhteiskunnallinen terveydenhoidon tilanne sitä vaatii. Laboratorion valmius mahdollistaa Suomen koronavirustestaamisen kapasiteetin merkittävän lisäämisen.

Tutkimus kaivoi esille unohdetun palan bakteeritautien hoidon historiaa – faageilla hoidettiin menestyksekkäästi punatautia26.3.2020 11:03:26 EETTutkimus

Viruspandemian riehuessa on hyvä muistaa, että suuri osa viruksista on ihmisille haitattomia tai jopa hyödyllisiä. Bakteereita infektoivien virusten eli faagien avulla voidaan torjua tauteja aiheuttavia bakteereita. Jyväskylän yliopiston tutkimus valotti uudessa nousussa olevan faagiterapian historiaa. Tutkimuksessa selvisi, että faagiterapia oli yleisesti ja menestyksellisesti käytössä Brasiliassa 1920-1940. Tutkimus julkaisiin Lancet Infectious Diseases –lehdessä maaliskuussa 2020.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme