Onko sinulla diabetes? Muista nämä neuvot kesäloman koittaessa

Lomalla nautitaan auringosta, hyvästä ruoasta ja juomasta. Mitä diabetesta sairastavan tulee muistaa Suomen kesässä?

Saunaolut on ihan ok
Sekä tyypin 1 että tyypin 2 diabetesta sairastava voi nauttia alkoholia, mutta kohtuus on syytä muistaa. ”Kuten ruokavalion ja liikunnankin kanssa, talonpoikaisjärjellä pääsee pitkälle. Diabetesta sairastavan on hyvä välttää liiallista alkoholin käyttöä”, diabeteslääkäri Tero Saukkonen Novo Nordisk -lääkeyhtiöstä toteaa.

Vatsa vikkelällä?
Lomalla vatsatauti voi yllättää. Erityisesti tyypin 1 diabetesta sairastavalle vatsapöpö voi olla vaarallinen, sillä verensokeri laskee nopeasti, kun sairastaessa ruoka ei imeydy. Tällöin voi tarvittaessa juoda vaikka sokeripitoisia juomia. Tyypin 1 diabetesta sairastavan on pistettävä ainakin perusinsuliinia myös vatsataudin aikana.

Lääkärille tieto diabeteksesta
Jos lomalla joutuu yllättäen sairaalaan, on hyvä olla mukana dokumentti, jossa kerrotaan potilaan sairastavan diabetesta. ”Paperi lompakossa tai ranneke takaavat potilaan turvallisuuden, jos jotain ikävää sattuu”, Tero Saukkonen summaa.

Helle ei helli insuliinia
Hellesäällä diabetesta sairastavan tulee muistaa, että insuliini ei saa kuumentua yli 25 asteen lämpötilaan. Siksi rannalla ja puistossa aurinkoa ottaessa kannattaa noudattaa varovaisuutta. Myös autoon jäädessään insuliinin lämpötila saattaa kuumentua nopeasti. Insuliini onkin syytä pakata mielellään kylmälaukkuun, jos sitä joutuu säilyttämään ulkona hellesäällä.

Jaakko Linna Novo Nordisk Farma Oy:n toimitusjohtajaksi6.4.2018 09:00:00Tiedote

Diabetes yleistyy, hoitoon tulossa muutoksia20.12.2017 15:07:11Tiedote

Diabeteksen yleistyminen Suomessa ja maailmalla jatkuu. Vaikka hoitokulut ovat potilasta kohden laskeneet, monitahoinen sairaus aiheuttaa ihmisille ja terveydenhuollolle suuria haasteita. Erityisesti huonosta hoitotasapainosta johtuvat liitännäissairaudet tulevat yhteiskunnalle kalliiksi. Joulukuun 12. päivä järjestetyssä Kansallisessa diabetesfoorumissa vaadittiin, että sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuudistuksessa kiinnitetään erityistä huomiota sairauden ehkäisemiseen sekä hoitamiseen. Diabetesliiton teettämän valtakunnallisen rekisteritutkimuksen mukaan lisäsairaudet yli kaksinkertaistavat tyypin 2 diabeteksen kustannukset. Tampereen yliopiston laskelmien mukaan pelkästään diabeetikoiden sairaanhoidon kustannukset ilman avopalveluja olivat vuonna 2011 noin 1,5 miljardia euroa eli noin 9 prosenttia terveydenhuollon menoista. THL:n rekisteritutkimuksen mukaan pääkaupunkiseudulla oli vuonna 2014 jo noin 67 000 diabeetikkoa, mikä vastaa Hämeenlinnan kokoisen kaupungin asukasmäärä

Novo Nordisk kehottaa NovoPen Echo® ja NovoPen® 5 –insuliinikynän käyttäjiä vaihtamaan kynän osan uuteen5.7.2017 14:00:00Tiedote