Onko sinulla diabetes? Muista nämä neuvot kesäloman koittaessa

Lomalla nautitaan auringosta, hyvästä ruoasta ja juomasta. Mitä diabetesta sairastavan tulee muistaa Suomen kesässä?

Saunaolut on ihan ok
Sekä tyypin 1 että tyypin 2 diabetesta sairastava voi nauttia alkoholia, mutta kohtuus on syytä muistaa. ”Kuten ruokavalion ja liikunnankin kanssa, talonpoikaisjärjellä pääsee pitkälle. Diabetesta sairastavan on hyvä välttää liiallista alkoholin käyttöä”, diabeteslääkäri Tero Saukkonen Novo Nordisk -lääkeyhtiöstä toteaa.

Vatsa vikkelällä?
Lomalla vatsatauti voi yllättää. Erityisesti tyypin 1 diabetesta sairastavalle vatsapöpö voi olla vaarallinen, sillä verensokeri laskee nopeasti, kun sairastaessa ruoka ei imeydy. Tällöin voi tarvittaessa juoda vaikka sokeripitoisia juomia. Tyypin 1 diabetesta sairastavan on pistettävä ainakin perusinsuliinia myös vatsataudin aikana.

Lääkärille tieto diabeteksesta
Jos lomalla joutuu yllättäen sairaalaan, on hyvä olla mukana dokumentti, jossa kerrotaan potilaan sairastavan diabetesta. ”Paperi lompakossa tai ranneke takaavat potilaan turvallisuuden, jos jotain ikävää sattuu”, Tero Saukkonen summaa.

Helle ei helli insuliinia
Hellesäällä diabetesta sairastavan tulee muistaa, että insuliini ei saa kuumentua yli 25 asteen lämpötilaan. Siksi rannalla ja puistossa aurinkoa ottaessa kannattaa noudattaa varovaisuutta. Myös autoon jäädessään insuliinin lämpötila saattaa kuumentua nopeasti. Insuliini onkin syytä pakata mielellään kylmälaukkuun, jos sitä joutuu säilyttämään ulkona hellesäällä.

Suomen Novo Nordisk aloittaa matkustamisesta aiheutuvien CO₂-päästöjen kompensoinnin yhdessä Taimiteon kanssa osana kunnianhimoista ympäristöstrategiaansa20.11.2019 09:00:00 EETTiedote

Fiasp® hyväksytty Euroopassa diabeteksen hoitoon nuorille ja yli 1-vuotiaille lapsille29.8.2019 10:24:26 EESTTiedote

Bagsværd, Tanska, 22.8.2019 – Novo Nordisk ilmoitti tänään, että Euroopan komissio on hyväksynyt Fiasp®-valmisteen (pikavaikutteinen aspartinsuliini) käyttöaiheen laajentamisen nuorten ja 1-vuotiaiden ja sitä vanhempien lasten diabeteksen hoitoon. Tämä täydentää aiempaa käyttöaihetta, joka kattoi ainoastaan aikuiset. Lapsille ja nuorille Fiasp® suositellaan annettavaksi ennen ateriaa (0–2 minuuttia ennen aterian aloittamista). Fiasp® voidaan antaa myös enintään 20 minuuttia aterian aloittamisen jälkeen (aterianjälkeinen annostelu) tilanteissa, joissa nautittavan ruuan määrä on epävarma. Jos Fiasp® annetaan ilta-aterian jälkeen, yöaikaisen hypoglykemian (matala verensokeri) välttämiseksi suositellaan verensokeritasapainon tarkkaa seurantaa1. --- Viite: 1 Fiasp® valmisteyhteenveto. Päivitetty viimeksi: 07/2019