Opettajaopiskelijoiden ajattelutapojen muutosprosessiin kuuluu kasvukipuja ja oivaltamisen iloa
Matikainen tutki opettajaopiskelijoiden ajattelutapojen muutosta vaihtoehtoisessa, tutkivan yhteisön periaatteilla toimivassa opettajankoulutusmallissa Jyväskylän yliopistolla. Hän havainnoi opiskelijaryhmän työskentelyä kahden lukuvuoden ajan ja keräsi myös opiskelijoilta kirjoitelmia.
– Kahden vuoden aikana havaitsin, että tutkittavani eivät oppineet pelkästään uusia opettamiseen liittyviä tietoja ja taitoja, vaan pikemminkin heidän tapansa ajatella koulua, oppimista ja opettamista muuttui. Tutkittavat itse kuvasivat kasvaneensa ihmisinä. Kutsun tätä transformatiiviseksi opettajaksi oppimiseksi, kertoo Matikainen.
Vaihtoehtoinen koulutusmalli käynnisti ajattelutapojen muutoksen
Opiskelijoiden ajattelutapojen muuttuminen ja kehittyminen opintojen aikana ei ole itsestäänselvyys. Suomalaisen opettajankoulutuksen ikiongelmana onkin ollut koulutuksen vaikuttavuus opiskelijoiden arvojen, asenteiden ja ajattelutapojen tasolla. Matikaisen tutkimuksessa oleellisiksi muutoksen käynnistämisessä nousivatkin vaihtoehtoisen koulutusmallin piirteet: pitkäkestoinen pienryhmä ja laajat integroivat oppimisprosessit yksittäisten kurssien sijaan, oppimisen tutkimuksellisuus ja omakohtaisuus sekä kouluttajalta saatu työnohjaus.
Ajattelutapojen muutos oli opettajaopiskelijoille Matikaisen mukaan ristiriitainen prosessi, johon kuului paljon kasvukipuja ja ahdistusta. Tutkitut opiskelijat vastustivat muutosta monin tavoin, esimerkiksi poissaoloilla ja jättämällä sovittuja tehtäviä tekemättä.
Toisaalta prosessiin liittyi myös vahva halu ja innokkuus muuttua, mikä näkyi paitsi ahkerana työskentelynä, myös huumorina ja jopa leikillisyytenä. Molemmat puolet ovat Matikaisen mielestä välttämättömiä ajattelutapoihin yltävässä oppimisessa.
– Usein koulutuskeskustelussa painotetaan vain eteenpäin suuntautuvaa voimaa ja niin sanottua oppimisen iloa. Nähdäkseni myös oppimista vastustava puoli kuuluu oleellisesti oppimiseen. Ajattelutavan muutos ei ole pelkästään mukavaa. Tämä haastaa nopeutta ja tehokuutta korostavia koulutuspoliittisia tavoitteenasetteluja, pohtii Matikainen.
KM Minni Matikaisen kasvatustieteen (OKL) väitöskirjan "Transformatiivinen opettajaksi oppiminen – fenomenologis-hermeneuttinen analyysi luokanopettajakoulutuksesta" tarkastustilaisuus järjestetään lauantaina 18.6.2022 kello 12 alkaen Jyväskylän yliopiston Vanhassa juhlasalissa (Seminarium, S212). Vastaväittäjänä toimii professori Auli Toom (Helsingin yliopisto) ja kustoksena vanhempi yliopistonlehtori Matti Rautiainen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Väitöstilaisuutta voi seurata osoitteessa https://r.jyu.fi/dissertation-matikainen-180622.
Väitöskirja on luettavissa osoitteessa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9179-1.
Lisätietoja:
Minni Matikainen, minni.s.matikainen@jyu.fi, puh. 050 5171 226
Minni Matikainen kirjoitti ylioppilaaksi Jyväskylän Lyseon lukiosta vuonna 2009. Hän valmistui 2015 kasvatustieteen maisteriksi Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitokselta. Matikaisella on luokanopettajan ja elämänkatsomustiedon aineenopettajan pätevyys. Matikainen työskentelee yliopistonopettajana Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitoksella. Väitösaiheensa ohella Matikainen on tutkinut muun muassa opettajien uran alkuvaihetta sekä väitöstutkijoiden polkuja akateemiseen maailmaan. Matikainen toimii tutkijayhdistys Researchers in Education and Teacher Education at the University of Jyväskylä (RETEE) ry:n puheenjohtajana. Lisäksi hän luotsaa kasvatustieteellistä Kasvata mua -podcastia.
Matikaisen väitöstutkimusta ovat tukeneet Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, Ella ja Georg Ehrnroothin säätiö, OLVI-säätiö sekä Suomalainen Konkordia-liitto.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
viestinnän asiantuntija
Kirke Hassinen
kirke.m.hassinen@jyu.fi
puh. +358 50 462 6920
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Liikuntaharjoittelun yksilöllisyys kansainvälisen konferenssin pääteemana Jyväskylässä 19.–21.11.202513.11.2025 06:30:00 EET | Tiedote
Miksi toiset kehittyvät liikuntaharjoittelussa nopeammin kuin toiset? Miten harjoitteluvasteita voidaan ennustaa ja miten perimä vaikuttaa harjoittelun tuloksiin? Muun muassa näihin kysymyksiin kuullaan vastauksia Jyväskylässä järjestettävässä kansainvälisessä valmennustieteen konferenssissa, joka kokoaa yhteen yli 200 osallistujaa ja johtavat alan tutkijat ympäri maailmaa.
Väitöstutkimus: Talousjohto tarvitsee eettisissä tilanteissa selviytymiseen myös etiikkaan liittyvää koulutusta11.11.2025 10:38:04 EET | Tiedote
KTM Heljä Syrén tarkastelee Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa tekemässään laskentatoimen ja yritysrahoituksen väitöskirjassaan talousjohdon ammattilaisen työssään kohtaamia eettisiä tilanteita ja niiden ratkaisemiseen liittyvää eettistä päätöksentekoa. Tutkimuksen mukaan selviytyäkseen eettisissä haasteissa laskentatoimen ammattilainen tarvitsee tuekseen koulutusta, jossa käsitellään ”kovan ammattiosaamisen” rinnalla myös etiikkaa. Lisäksi eettisessä päätöksenteossa auttavat organisaation sosiaalipsykologisten prosessien tunnistaminen ja eettisen arvioinnin strategioiden hallitseminen.
EU-rahoitus selvittää siittiöiden ryhmäkäyttäytymistä11.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Tutkijatohtori Varpu Pärssinen on saanut yli 200 000 euron EU-rahoituksen tutkimukseen, jossa selvitetään, miksi joidenkin eläinlajien siittiöt muodostavat laajoja ryhmiä ikään kuin solujen välistä yhteistyötä tehden. Tutkimus lisää ymmärrystä lisääntymisbiologian evolutiivisista mekanismeista.
Mielen hyvinvointi ja huolenpito toisista yhteydessä työssä jatkamisen toiveisiin10.11.2025 13:31:10 EET | Tiedote
Gerontologian tutkimuskeskuksessa Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa tehty tutkimus osoitti, että generatiivisuus – halu huolehtia seuraavasta sukupolvesta – sekä mielen hyvinvointi ovat merkityksellisiä tekijöitä työssä jatkamisen näkökulmasta.
Väitöstutkimus: Nykykirjallisuuden queer-kerronta voi vastustaa kertojan sukupuolittamista7.11.2025 07:58:00 EET | Tiedote
FM Joonas Säntin väitöskirja käsittelee nykykirjallisuuden poikkeusilmiöitä, mutta yhdistää ne laajempaan analyysiin kertojien sukupuolittamisesta ja yhteiskuntakriittisen kertomustieteen haasteista. Sukupuolettomat kertojat haastavat ja vastustavat lukijoiden tulkinnallisia kehyksiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
