Opettajaopiskelijoiden ajattelutapojen muutosprosessiin kuuluu kasvukipuja ja oivaltamisen iloa
Kun yhteiskunta kohtaa haasteita, kääntyy katse ratkaisujen luomiseksi usein opettajiin ja opettajankoulutukseen. Moniin nykyajan haasteisiin, kuten ilmastokriisiin, pandemioihin ja sotiin, ei ole löydettävissä yksinkertaisia vastauksia vaan tarvitaan uudenlaista ajattelua. Siksi on tärkeää, että myös tulevien opettajien ajattelutapoja kehitetään opettajankoulutuksessa. KM Minni Matikainen tarkasteli väitöstutkimuksessaan ajattelutapoja muuttavaa oppimista luokanopettajakoulutuksessa.
Matikainen tutki opettajaopiskelijoiden ajattelutapojen muutosta vaihtoehtoisessa, tutkivan yhteisön periaatteilla toimivassa opettajankoulutusmallissa Jyväskylän yliopistolla. Hän havainnoi opiskelijaryhmän työskentelyä kahden lukuvuoden ajan ja keräsi myös opiskelijoilta kirjoitelmia.
– Kahden vuoden aikana havaitsin, että tutkittavani eivät oppineet pelkästään uusia opettamiseen liittyviä tietoja ja taitoja, vaan pikemminkin heidän tapansa ajatella koulua, oppimista ja opettamista muuttui. Tutkittavat itse kuvasivat kasvaneensa ihmisinä. Kutsun tätä transformatiiviseksi opettajaksi oppimiseksi, kertoo Matikainen.
Vaihtoehtoinen koulutusmalli käynnisti ajattelutapojen muutoksen
Opiskelijoiden ajattelutapojen muuttuminen ja kehittyminen opintojen aikana ei ole itsestäänselvyys. Suomalaisen opettajankoulutuksen ikiongelmana onkin ollut koulutuksen vaikuttavuus opiskelijoiden arvojen, asenteiden ja ajattelutapojen tasolla. Matikaisen tutkimuksessa oleellisiksi muutoksen käynnistämisessä nousivatkin vaihtoehtoisen koulutusmallin piirteet: pitkäkestoinen pienryhmä ja laajat integroivat oppimisprosessit yksittäisten kurssien sijaan, oppimisen tutkimuksellisuus ja omakohtaisuus sekä kouluttajalta saatu työnohjaus.
Ajattelutapojen muutos oli opettajaopiskelijoille Matikaisen mukaan ristiriitainen prosessi, johon kuului paljon kasvukipuja ja ahdistusta. Tutkitut opiskelijat vastustivat muutosta monin tavoin, esimerkiksi poissaoloilla ja jättämällä sovittuja tehtäviä tekemättä.
Toisaalta prosessiin liittyi myös vahva halu ja innokkuus muuttua, mikä näkyi paitsi ahkerana työskentelynä, myös huumorina ja jopa leikillisyytenä. Molemmat puolet ovat Matikaisen mielestä välttämättömiä ajattelutapoihin yltävässä oppimisessa.
– Usein koulutuskeskustelussa painotetaan vain eteenpäin suuntautuvaa voimaa ja niin sanottua oppimisen iloa. Nähdäkseni myös oppimista vastustava puoli kuuluu oleellisesti oppimiseen. Ajattelutavan muutos ei ole pelkästään mukavaa. Tämä haastaa nopeutta ja tehokuutta korostavia koulutuspoliittisia tavoitteenasetteluja, pohtii Matikainen.
KM Minni Matikaisen kasvatustieteen (OKL) väitöskirjan "Transformatiivinen opettajaksi oppiminen – fenomenologis-hermeneuttinen analyysi luokanopettajakoulutuksesta" tarkastustilaisuus järjestetään lauantaina 18.6.2022 kello 12 alkaen Jyväskylän yliopiston Vanhassa juhlasalissa (Seminarium, S212). Vastaväittäjänä toimii professori Auli Toom (Helsingin yliopisto) ja kustoksena vanhempi yliopistonlehtori Matti Rautiainen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Väitöstilaisuutta voi seurata osoitteessa https://r.jyu.fi/dissertation-matikainen-180622.
Väitöskirja on luettavissa osoitteessa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9179-1.
Lisätietoja:
Minni Matikainen, minni.s.matikainen@jyu.fi, puh. 050 5171 226
Minni Matikainen kirjoitti ylioppilaaksi Jyväskylän Lyseon lukiosta vuonna 2009. Hän valmistui 2015 kasvatustieteen maisteriksi Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitokselta. Matikaisella on luokanopettajan ja elämänkatsomustiedon aineenopettajan pätevyys. Matikainen työskentelee yliopistonopettajana Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitoksella. Väitösaiheensa ohella Matikainen on tutkinut muun muassa opettajien uran alkuvaihetta sekä väitöstutkijoiden polkuja akateemiseen maailmaan. Matikainen toimii tutkijayhdistys Researchers in Education and Teacher Education at the University of Jyväskylä (RETEE) ry:n puheenjohtajana. Lisäksi hän luotsaa kasvatustieteellistä Kasvata mua -podcastia.
Matikaisen väitöstutkimusta ovat tukeneet Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, Ella ja Georg Ehrnroothin säätiö, OLVI-säätiö sekä Suomalainen Konkordia-liitto.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
viestinnän asiantuntija
Kirke Hassinen
kirke.m.hassinen@jyu.fi
puh. +358 50 462 6920
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Vähittäiskaupan Ammattikasvatussäätiö lahjoitti 100 000 € Jyväskylän yliopiston kauppatieteisiin30.6.2022 08:29:44 EEST | Tiedote
K-kauppiasliiton yhteydessä toimiva Vähittäiskaupan Ammattikasvatussäätiö lahjoittaa 100 000 € Jyväskylän yliopiston kauppatieteelliselle koulutusalalle.
Simulaatio-oppimisen innovaatioita ja tutkimusta Keski-Suomesta29.6.2022 07:40:00 EEST | Tiedote
Hankeyhteistyö vahvisti onnistuneesti monialaisen, simulaatio-oppimisen osaamista kehittävän verkoston toimintaa. Jyväskylän yliopiston Jamkin ja Poken kanssa yhteistyössä toteuttamassa hankkeessa mukana oli myös liuta yhteistyökumppaneita, yrityksiä ja organisaatioita Keski-Suomen alueelta.
Millaiseksi viestintä muodostuu ihmisen ja koneen yhteistyön aikakaudella?29.6.2022 01:00:00 EEST | Tiedote
Laajennettu ja virtuaalinen todellisuus kehittyvät nopeasti ja niitä upotetaan älylaseihin ja muihin puettaviin laitteisiin. Teknologia siirtyy pian kädessä pidettävistä mobiililaitteista silmiimme ja korviimme.
Tutkimus ennakoi mullistusta suomalaiseen ruokajärjestelmään28.6.2022 10:00:00 EEST | Uutinen
Onko suomalainen ruoka katoavaa kansanperinnettä, vai vieläkö kotimaisella lihalla, maidolla ja viljalla on paikkansa pöydissämme myös tulevaisuudessa? Kyllä on ja pitää olla, sanoo maataloutta ja ruokatuotantoa tutkiva Irene Kuhmonen Jyväskylän yliopistosta.
Pimeä verkko houkuttelee yhä useampia – taustalla koronaskeptisyyttä, yksinäisyyttä ja muuta netin ongelmakäyttöä27.6.2022 01:00:00 EEST | Tiedote
Kiinnostus pimeää verkkoa kohtaan on tutkimusten perusteella lisääntynyt koronapandemian aikana. Vaikka sen käyttö on laillista ja monet käyttävät Tor-selainta sen tarjoaman yksityisyydensuojan vuoksi, pimeässä verkossa on lukuisia riskejä ja harhaanjohtavaa informaatiota.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme