Opettajaopiskelijoiden ajattelutapojen muutosprosessiin kuuluu kasvukipuja ja oivaltamisen iloa
Matikainen tutki opettajaopiskelijoiden ajattelutapojen muutosta vaihtoehtoisessa, tutkivan yhteisön periaatteilla toimivassa opettajankoulutusmallissa Jyväskylän yliopistolla. Hän havainnoi opiskelijaryhmän työskentelyä kahden lukuvuoden ajan ja keräsi myös opiskelijoilta kirjoitelmia.
– Kahden vuoden aikana havaitsin, että tutkittavani eivät oppineet pelkästään uusia opettamiseen liittyviä tietoja ja taitoja, vaan pikemminkin heidän tapansa ajatella koulua, oppimista ja opettamista muuttui. Tutkittavat itse kuvasivat kasvaneensa ihmisinä. Kutsun tätä transformatiiviseksi opettajaksi oppimiseksi, kertoo Matikainen.
Vaihtoehtoinen koulutusmalli käynnisti ajattelutapojen muutoksen
Opiskelijoiden ajattelutapojen muuttuminen ja kehittyminen opintojen aikana ei ole itsestäänselvyys. Suomalaisen opettajankoulutuksen ikiongelmana onkin ollut koulutuksen vaikuttavuus opiskelijoiden arvojen, asenteiden ja ajattelutapojen tasolla. Matikaisen tutkimuksessa oleellisiksi muutoksen käynnistämisessä nousivatkin vaihtoehtoisen koulutusmallin piirteet: pitkäkestoinen pienryhmä ja laajat integroivat oppimisprosessit yksittäisten kurssien sijaan, oppimisen tutkimuksellisuus ja omakohtaisuus sekä kouluttajalta saatu työnohjaus.
Ajattelutapojen muutos oli opettajaopiskelijoille Matikaisen mukaan ristiriitainen prosessi, johon kuului paljon kasvukipuja ja ahdistusta. Tutkitut opiskelijat vastustivat muutosta monin tavoin, esimerkiksi poissaoloilla ja jättämällä sovittuja tehtäviä tekemättä.
Toisaalta prosessiin liittyi myös vahva halu ja innokkuus muuttua, mikä näkyi paitsi ahkerana työskentelynä, myös huumorina ja jopa leikillisyytenä. Molemmat puolet ovat Matikaisen mielestä välttämättömiä ajattelutapoihin yltävässä oppimisessa.
– Usein koulutuskeskustelussa painotetaan vain eteenpäin suuntautuvaa voimaa ja niin sanottua oppimisen iloa. Nähdäkseni myös oppimista vastustava puoli kuuluu oleellisesti oppimiseen. Ajattelutavan muutos ei ole pelkästään mukavaa. Tämä haastaa nopeutta ja tehokuutta korostavia koulutuspoliittisia tavoitteenasetteluja, pohtii Matikainen.
KM Minni Matikaisen kasvatustieteen (OKL) väitöskirjan "Transformatiivinen opettajaksi oppiminen – fenomenologis-hermeneuttinen analyysi luokanopettajakoulutuksesta" tarkastustilaisuus järjestetään lauantaina 18.6.2022 kello 12 alkaen Jyväskylän yliopiston Vanhassa juhlasalissa (Seminarium, S212). Vastaväittäjänä toimii professori Auli Toom (Helsingin yliopisto) ja kustoksena vanhempi yliopistonlehtori Matti Rautiainen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Väitöstilaisuutta voi seurata osoitteessa https://r.jyu.fi/dissertation-matikainen-180622.
Väitöskirja on luettavissa osoitteessa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9179-1.
Lisätietoja:
Minni Matikainen, minni.s.matikainen@jyu.fi, puh. 050 5171 226
Minni Matikainen kirjoitti ylioppilaaksi Jyväskylän Lyseon lukiosta vuonna 2009. Hän valmistui 2015 kasvatustieteen maisteriksi Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitokselta. Matikaisella on luokanopettajan ja elämänkatsomustiedon aineenopettajan pätevyys. Matikainen työskentelee yliopistonopettajana Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitoksella. Väitösaiheensa ohella Matikainen on tutkinut muun muassa opettajien uran alkuvaihetta sekä väitöstutkijoiden polkuja akateemiseen maailmaan. Matikainen toimii tutkijayhdistys Researchers in Education and Teacher Education at the University of Jyväskylä (RETEE) ry:n puheenjohtajana. Lisäksi hän luotsaa kasvatustieteellistä Kasvata mua -podcastia.
Matikaisen väitöstutkimusta ovat tukeneet Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, Ella ja Georg Ehrnroothin säätiö, OLVI-säätiö sekä Suomalainen Konkordia-liitto.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
viestinnän asiantuntija
Kirke Hassinen
kirke.m.hassinen@jyu.fi
puh. +358 50 462 6920
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Kirjoitan, koska haluan! -kirjoituskilpailun voittajat on julkaistu25.11.2025 18:00:00 EET | Tiedote
Kirjoitan, koska haluan! -kirjoituskilpailu on päättynyt, ja voittajat on julkistettu Jyväskylän kirjamessuilla. Määräaikaan mennessä saimme aivan loistavia nuorten kirjoituksia sekä 13–16-vuotiaiden että 17–20-vuotiaiden sarjaan. Tavoitteena oli saada mielenkiintoisia kirjoitelmia teemalla “tarinoita nuorilta nuorille” ja siinä onnistuimme kirjoituskilpailun myötä mainiosti. VoiceBooks -kustantamo on tehnyt voittajateoksista äänikirjat ja ne ovat kuunneltavissa LoadMyBook-äänikirjasovelluksen kautta Jyväskylän yliopiston hallinnoimassa Peda.net-ympäristössä.
Väitös: Digitaalisten palveluiden kehittäminen jatkuvana prosessina auttaa parantamaan asiakaskokemusta ja kilpailukykyä25.11.2025 15:30:00 EET | Tiedote
KTM Jenny Elo tutki väitöskirjassaan digitaalisten palveluiden kehittämistä jatkuvana prosessina. Tutkimus auttaa laajentamaan näkökulmaa sisäisten prosessien tehostamisesta kohti ulospäin suuntautuvaa, asiakas- ja arvolähtöistä digipalvelujen uudistamista. Lisäksi se tarjoaa keinoja tarkastella, tukeeko nykyinen organisoituminen jatkuvaa kehittämistä sekä keinoja tunnistaa jännitteitä, jotka vaikuttavat jatkuvuudessa onnistumiseen.
Tutkijat havaitsivat liikkujan rytmiin mukautuvien musiikkiteknologioiden lisäävän liikunnan intoa ja nautintoa25.11.2025 10:12:21 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston tutkijat ovat havainneet, että henkilökohtaiset vuorovaikutteiset musiikkijärjestelmät – eli älyteknologiat, jotka mukauttavat musiikin rytmiä ja tempoa käyttäjän liikkeiden mukaan – voivat tehdä liikunnasta nautittavampaa ja auttaa ylläpitämään aktiivisuutta pidempään.
Väitös: Sukupuolittuneet asenteet ja naisten pieni osuus teknologia-alalla heikentävät teknologian laatua ja eettisyyttä25.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Aila Kronqvist tutki väitöskirjassaan sitä, miten sukupuolittuneet asenteet ja ajattelun vinoumat voivat heikentää teknologian laatua ja eettisyyttä. Tutkimuksen tulokset haastavat käsityksen, jonka mukaan käyttäjätutkimukset ja palaute yksistään edistäisivät teknologian käytettävyyttä eri sukupuolien välillä. Kronqvistin mukaan teknologian suunnitteluun tarvitaan monimuotoisia tiimejä, jotka osaavat käsitellä avoimesti omia ennakkokäsityksiään.
Väitös: Kustannustehokas metsien suojelu vaatii systemaattista suojelusuunnittelua ja monitavoitteista metsien kasvatusta (Hohti)25.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston tuore väitöskirja tarkasteli keinoja parantaa metsäluonnon suojelun kustannustehokkuutta lisäämällä ekologista suunnitelmallisuutta. Tutkimuksessa arvioitiin myös erilaisten metsänkäsittelymenetelmien vaikutuksia ekosysteemipalveluihin sekä paikkatietopohjaisen suojelupriorisoinnin toimivuutta suojeluun sopivien metsäalueiden tunnistamisessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
