Opintolainasta ei ole sosiaaliturvaksi - Sosiaaliturva on uudistettava tällä hallituskaudella

Nimimerkki “Lainakelvottoman isä” kirjoitti Helsingin Sanomien 26.9. mielipidepalstalla, että hänen tyttärensä ei saanut opintolainaa Nordean “kokonaisharkinnan” vuoksi, sillä tyttärellä on vuosien takainen maksuhäiriömerkintä. Kirjoittaja huomauttaa erittäin ansiokkaasti, että opintolainaa on markkinoitu opiskelijoille hyvänä ja riskittömänä ratkaisuna opintojen rahoittamiseen. Opintotuen lainapainotteisuutta on lisätty viime vuosina ja jotkut tahot haluavat lisätä sitä entisestään.

Sosialidemokraattisten Opiskelijoiden liittohallituksen jäsen Aleksanteri Gustafsson on huolissaan lainapainotteisuuden epäkohdista. “Lainapainotteisuuden lisääminen on sinällään jo itsessään ongelma, sillä nykyopiskelijat valmistuvat entistä epävarmempaan taloustilanteeseen ja työmarkkinoille, joilla työllistyminen ei ole itsestäänselvää. Erityisen ongelmallinen tilanteesta tulee, jos useimmat pankit eivät myönnä opintolainaa maksuhäiriömerkintöjen vuoksi, kuten nyt vaikuttaa olevan. Tämä vaikeuttaa huonommassa taloustilanteessa olevien mahdollisuuksia parantaa tilannettaan ja hankkia työllistymistä helpottavaa osaamista. Kyse on myös suuremmasta suomalaisessa yhteiskunnassa vallinneesta periaatteesta, jossa sosiaalista liikkuvuutta on pidetty arvossa ja korkeakoulutus on haluttu pitää kaikkien saavutettavissa. Jos opiskelupyrkimykset kilpistyvät pankkien mielivaltaiseen “kokonaisharkintaan”, on jotain perustavanlaatuista menetetty.”

“Jos opintotuen lainapainotteisuutta lisätään entisestään, tulee korkeakoulutuksesta saavutettavampaa niille, joilla ei ole ollut taloudellisia ongelmia tai joilta löytyy varallisuutta entisestään. Korkeakoulutuksen saavutettavuus ei voi olla kiinni pankeista, vaan kaikilla halukkailla on oltava mahdollisuus kouluttautua niin pitkälle kuin tahtoa löytyy. Opintolainan evääminen maksuhäiriömerkintöjen vuoksi osoittaa opintotuen lainapainotteisuuden perustavanlaatuisen ongelman. Opintolainaa on hyvin vaikeaa nähdä sosiaaliturvana, jos se on markkinaehtoista eikä sitä myönnetä kaikille”, Gustafsson huomauttaa lopuksi.

Nykymuotoinen opiskelijan sosiaaliturva on riittämätön, jopa opintolaina huomioiden jäädään kaikkien opintorahaa myöntävien pohjoismaiden jälkeen. Suurin osa opiskelijoista elää köyhyydessä niin THL:n minibudjetin kuin EU:n köyhyysrajan suhteen. Opiskelijoiden köyhyys ei saa olla luonnollinen asia vaan siihen pitää puuttua mitä pikimmiten! Hyvinvoivat opiskelijat opiskelevat paremmin, valmistuvat nopeammin ja tuottavat Suomelle talouskasvua nopeammin. Suomalaiset opiskelijat valmistuvat kansainvälisesti verrattain myöhään, eikä syytä tarvitse etsiä kaukaa.

Sosialidemokraattiset Opiskelijat vaativat että sosiaaliturva uudistetaan tällä hallituskaudella kokonaisvaltaisesti, opiskelijat mukaan otettuna. Yleisturva on tähän loistava ratkaisu. SDP:n Yleisturva -malli antaa myös opiskelijoille eväät hyvään elämään ja opintojen loppuun saattamiseen – ilman kikkailua tulorajojen, Kelan tai pankkien kanssa.

Aleksanteri Gustafsson
Liittohallituksen jäsen
aleksanteri.gustafsson@helsinki.fi

Topi Kytölehto
topi.kytolehto@sonk.fi

Topi KytölehtoPuheenjohtaja

SONK ry:n puheenjohtaja. Suomen historian aineenopettaja-opiskelija Jyväskylästä, jota innostaa tasa-arvo, sivistys, liikunta ja flamenco.

+358509115304topi.kytolehto@sonk.fi

Demariopiskelijat haluavat SDP:n puoluekokouksen tekevän kestäviä päätöksiä huomioiden tulevat sukupolvet.15.6.2020 10:51:05 EESTTiedote

SDP:n 46. puoluekokous järjestetään 22.-24.8. Tampereella. Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry näkee SDP:n tulevaisuudessa entistä vahvempana toimijana poliittisella kentällä ja varteenotettavana äänestysvaihtoehtona nuorille ja opiskelijoille. SDP on kaikenikäisten kansanliike. SDP:n politiikka perustuu niin sosialidemokraattisiin arvoihin kuin myös tutkittuun tietoon eikä poliittisia päätöksiä tehdä vain hetken mielijohteesta vaan harkiten ja kokonaisuutta punniten.

Hakijat pidettävä ajantasalla opiskelijavalinnan muutoksista16.4.2020 12:06:15 EESTTiedote

Korkeakoulut tiedottivat viime viikolla opiskelijavalinnan muuttumisesta, sillä vallitseva koronatilanne estää perinteisten valintakokeiden järjestämisen. Päätös oli terveydellisestä näkökulmasta järkevä ja odotettu mutta tuli varsin myöhään etenkin huhtikuussa järjestettävien valintakokeiden osalta. Tieto toukokuun valintakokeiden uudelleenjärjestelyistä ei ole vielä aivan niin akuutti. Monille hakijoille korkeakouluun hakeminen on jo valmiiksi kuormittava prosessi ja opiskelijavalinta on ollut viime vuosina jatkuvien muutosten kohteina. Kevät opiskelijavalintoineen on jo valmiiksi raskas ilman epätietoisuutta opiskelijavalinnan kriteereistä. Esimerkiksi monen hakijan kalenteriin on merkitty ensi viikon torstaiksi 23.4. VAKAVA-koe eikä kokeen peruuntumisen lisäksi ole vielä muuta tietoa, miten kasvatusalan valintayhteistyö poikkeusoloissa toteutuu. Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry toivoo korkeakoulujen tiedottavan opiskelijavalinnan muutoksista poikkeusoloissa niin yleisellä

Opiskelijat osaksi sosiaaliturvan uudistusta ja sen valmistelua6.2.2020 18:21:10 EETTiedote

Sanna Marinin hallituksen tarkoituksena on aloittaa kauan odotettu sosiaaliturvan uudistus. Uudistuksen tavoitteena on päivittää sosiaaliturva paremmin vastaamaan nykyajan tarpeisiin ja haasteisiin. Lisäksi uudistuksen tarkoituksena on myös hajanaisen ja monimutkaisen järjestelmän yksinkertaistaminen ja yhdentäminen. Hallituksen asettamat tavoitteet kuten selkeämpi ja toimivampi järjestelmä sekä riittävän toimeentulon takaaminen kaikille ovat hyviä ja kannatettavia. Sosiaaliturvan uudistuksessa tulee myös tuoda opiskelijat vihdoin samalle tasolle perusturvan saajien kanssa. Myös opiskelijoiden tuet tulee ottaa osaksi sosiaaliturvan uudistusta ja tulevaa yhtenäisempää järjestelmää. Helsingin sanomat uutisoivat 6.2. hallituksen päässeen sopuun uudistusta valmistelevan komitean kokoonpanosta ja tehtävänannosta. Tehtävänannosta HS:n tiedot eivät vielä paljoa kerro, mutta sen tulisi myös sisältää opiskelijoiden ottaminen tasavertaiseksi osaksi uutta järjestelmää. HS:n mukaan komiteassa olis