Opiskelija-asuntoja tehdään nyt puusta – pian kaksoisjohto Suomen korkeimmista puukerrostaloista

Suomen korkein puukerrostalo, Joensuun Ellin 14-kerroksinen Lighthouse, on opiskelija-asuntokohde. Pian opiskelija-asumisella on kaksoisjohto, kun Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiön (Hoas) uusi 13-kerroksinen puukerrostalo valmistuu Tapiolaan. Puurakenteisia opiskelija-asuntoja on myös tehty tai tekeillä Rovaniemelle, Jyväskylään ja Tampereelle.

Lighthouse, Joensuu

Miksi puurakentaminen kiinnostaa juuri opiskelija-asuntojen tarjoajia?

”Opiskelijat ovat hyvin ympäristötietoisia, mutta ekologisuutta ei usein ole mahdollista painottaa asunnonvalinnassa. Puurakentamisella opiskelija-asuntoyhteisöt tarjoavat tätä mahdollisuutta asukkailleen", selittää Suomen opiskelija-asunnot SOA ry:n toiminnanjohtaja Lauri Lehtoruusu

Valmistettu Kuhmossa, kasattu Jyväskylään, Rovaniemelle tai Espooseen

Puurakentaminen sopii hyvin opiskelija-asuntotuotantoon, koska tyypillinen opiskelija-asunto on kompakti yksiö. Moni valmistunut ja rakenteilla oleva puukerrostaloista on koottu CLT-tilaelementeistä, jolloin yksiö rakentuu yhdestä puurakenteisesta moduulista.

Valmiit asunnot rakennetaan tehtaalla ja moduulit kootaan taloksi tontilla. Kuivat tehdasolosuhteet minimoivat rakentamisvaiheen kosteusriskit.

Kun iso osa työstä tapahtuu muualla kuin työmaalla, asunnot voidaan rakentaa yllättävänkin kaukana lopullisesta rakennuspaikasta. Esimerkiksi Rovaniemen, Jyväskylän ja Espoon opiskelijatalot koostuvat Kuhmossa tehdyistä tilaelementeistä.

Lisää puurakenteista opiskelija-asumista tulossa

Puurakenteisten opiskelija-asuntojen rakentaminen on saamassa jatkoa. Esimerkiksi Tampereen Hervantaan suunnitellaan puurakenteista opiskelijataloa opiskelijakilpailun voittajan pohjalta. Tampereen opiskelija-asuntosäätiö (TOAS) on tehnyt strategisen linjauksen tutkia uudet rakennuskohteet jatkossa puurakenteisina.

Tulevaisuuden tulee olla kestävää, meillä ei ole muuta vaihtoehtoa. Puurakentaminen on yksi työkalu tavoitellessamme kestävämpää tulevaisuutta",sanoo TOASin hankekehitysjohtaja Juhani Puhakka.

Korkeassa puurakentamisessa on myös haasteensa, kun sitä sovitetaan kohtuuhintaisen opiskelija-asumisen kustannusraamiin.

”Korkeat puukerrostalot ovat aina haastavia kokeilukohteita. Kunnianhimoisista hankkeista saadut opit tuovat kustannussäästöä, kun puurakentamisen määrää lisätään tavallisemmissa kohteissa", Hoasin kiinteistöjohtaja Kim Lindholm perustelee.

Tampereen yliopiston rakennetun ympäristön yhteiskehittämisalusta CoreLab ja Suomen opiskelija-asunnot SOA ry järjestävät webinaarin puurakentamisesta opiskelija-asumisessa 28.10. klo 9-11. Lisätietoa ja osallistumisohjeet löytyvät täältä.

Lighthouse, Joensuu

Puusta pitkälle – Arkkitehtiopiskelijat suunnittelivat puusta asuntoja opiskelijatovereilleen24.8.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Puusta Pitkälle -julkaisu esittelee puurakenteisen opiskelija-asumisen ideakilpailun, joka järjestettiin Tampereella, Oulussa ja Aalto-yliopistolla vuosina 2019-2020. Kilpailun toteuttamisessa olivat mukana myös paikalliset opiskelija-asuntosäätiöt ja Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA. Julkaisu on vapaasti luettavissa ja ladattavissa täältä. Julkaisussa esitellään kolmen eri korkeakoulun voittoisat suunnitelmat. Lisäksi jutuissa vieraillaan Kuhmossa puuelementtitehtaalla ja selvitetään, miksi juuri opiskelija-asuntosäätiöt ovat puurakentamisen suunnannäyttäjiä: Esimerkiksi Suomen kaksi korkeinta puukerrostaloa ovat opiskelija-asuntokäytössä. Tampereen ideakilpailun voittanut suunnitelma on puolestaan jo valmisteilla. - Opiskelija-asuminen on puurakentamisen luonteva edelläkävijä. Opiskelijat arvostavat ekologisuutta ja puurakentaminen on yksi keino, jolla opiskelija-asuntoyhteisöt voivat tarjota ympäristöystävällistä asumista, SOA ry:n toiminnanjohtaja Lauri Lehtoruusu toteaa.