Opiskelijatornitalo Uno nousee Oulun uudeksi maamerkiksi

Pohjois-Suomen opiskelija-asuntosäätiö PSOASin tornitalon rakentaminen alkaa Oulun Välkkylässä. Unoksi nimettyyn 16-kerroksiseen tornitaloon tulee reilu 170 opiskelija-asuntoa, ja se on suunniteltu liikunnallista elämäntapaa tukevaksi. Tornitalo rakennetaan yhteistoiminnallisena KVR-urakkana, jossa PSOAS, rakentajat ja suunnittelijat ovat kehittäneet hanketta alusta asti yhdessä. Rakennustöistä vastaa Rakennusliike Lapti. Rakennustyöt alkavat elokuussa, ja uudet opiskelijat pääsevät muuttamaan torniin keväällä 2024.
Opiskelijatornitalo Uno etelästä

Uno-tornitalon reilu 170 asunnosta valtaosa on yksiöitä ja nelisenkymmentä kaksioita. Tornitalo on suunniteltu liikunnallista elämäntapaa tukevaksi: polkupyörille on reilut varastotilat ja opiskelijoiden käytössä on kuntosali tornin ylimmässä kerroksessa. Ylimpään kerrokseen tulevat yhteiskäyttöön myös saunaosasto, kokoustilat sekä kattoterassi. Ensimmäiseen kerrokseen sijoittuvat tavanomaisesta porrashuoneesta poiketen asukkaiden opiskelu- ja oleskelutiloja sekä talopesula.

16-kerroksisesta ja 55 metriä korkeasta tornitalosta tulee Oulun uusi maamerkki, joka näkyy Pohjantielle ja kaupungin suuntaan. Väritykseltään Uno noudattaa Välkkylän muun rakennuskannan punatiilisävyä. Tornitalon viereen rakennetaan parkkitalo noin 90 autolle.

”Välkkylän alueella on pitkät perinteet oululaisessa opiskelija-asumisessa, ja olemme innoissamme päästessämme tarjoamaan opiskelijoille uusia asuntoja alueella. Välkkylän sijainti lähellä keskustaa, Kontinkankaan kampusta sekä monipuolisia kulkuyhteyksiä mahdollistaa opiskelijalle toimivan arjen. Välittömässä läheisyydessä sijaitsevat Raksilan monipuoliset liikuntapalvelut tukevat liikunnallista elämäntapaa, joka on ollut keskeisessä roolissa Unon suunnittelussa”, toteaa PSOASin toimitusjohtaja Juha Aitamurto.

Välkkylän omat aluepalvelut täydentyvät Unon myötä, kun yhteisöllisiä kohtaamispaikkoja on jatkossa tarjolla enemmän.

”Olemme suunnittelun alkumetreistä lähtien ammentaneet tulevaan tornitaloon vankan ammattitaitomme Oulun seudun suurimpana asuntorakentajana. Olemme yhdessä PSOASin ja suunnittelijoiden kanssa jatkuvasti parantaneet tulevan tornitalon toiminnallista ja teknistä laatua pysymällä kuitenkin kustannustavoitteissa. Suunnittelussa on otettu huomioon myös opiskelijoiden toivomuksia, joista saunaosasto, kuntosali ja terassi ovat hyvä esimerkki”, kertoo Laptin Pohjois-Suomen aluejohtaja Mikko Lohi.

A-Insinöörien kehittämän yhteistoiminnallisen KVR-urakkamallin mukaisesti tornitalohankkeen tavoitteet ja kustannusraamit on asetettu moniammatillisesti tilaajan, rakennusurakoitsijan, arkkitehtien ja muiden suunnittelijoiden yhteistyönä.

”Olemme pohtineet Unon toiminnallisia, teknisiä ja kustannustavoitteita yhdessä jo kilpailutusvaiheessa, ja löytäneet tapoja saada laadukkaita ratkaisuja, mutta edullisemmin ja ARA-kustannusraameihin istuen. Epävarmassa markkina- ja maailmantilanteessa yhteisiin tavoitteisiin sitoutumisella on entistäkin suurempi merkitys”, rakennuttajakonsultti Ari-Matti Jänkälä A-Insinööreistä sanoo.

A-Insinöörit vastaa PSOASin kumppanina Unon rakennuttamis- ja valvontatehtävistä.

”Rakennus sijoittuu näkyvälle paikalle Pohjantien varteen, mikä asetti hankkeelle korkeatasoiset kaupunkikuvalliset vaatimukset. Myös tilaajalla oli alusta asti selkeä tahtotila korkeatasoiseen arkkitehtuuriin, mikä takasi hyvät lähtökohdat arkkitehtisuunnittelulle. Osapuolten mutkattomasti toimivan yhteistyön ansiosta onnistuimme luomaan useita toiminnallisia ja arkkitehtonisia oivalluksia. Ulkoseinien tiililadonta esimerkiksi muodostaa liukuvärikuvion julkisivuihin ja rakennuksen oleskelu- ja yhteistilat on suunniteltu niin, että ne tukevat asukkaiden yhteisöllisyyttä ja spontaaneja arjen kohtaamisia vaikkapa pyykinpesun yhteydessä”, kertoo hankkeen pääsuunnittelija, arkkitehti SAFA Jaakko Kallio-Koski Sweco Architectsilta.

Sweco Architects vastaa Unon pää- ja arkkitehtisuunnittelusta.

Juha Aitamurto, toimitusjohtaja, Pohjois-Suomen opiskelija-asuntosäätiö, puh. 044 757 3151, juha.aitamurto@psoas.fi
Mikko Lohi, aluejohtaja, Rakennusliike Lapti, puh. 045 631 2946, mikko.lohi@lapti.fi
Ari-Matti Jänkälä, yksikönjohtaja, A-Insinöörit, puh. 050 058 1260, ari-matti.jankala@ains.fi
Jaakko Kallio-Koski, suunnittelujohtaja, arkkitehti SAFA, Sweco Architects, puh. 044 777 1030, jaakko.kallio-koski@sweco.fi