Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi

Oppilas- ja opiskelijahuoltolain toimeenpanon arvioinnin julkistaminen ja paneeli 14.3. klo 13-16

Jaa

Karvi on arvioinut oppilas- ja opiskelijahuoltolain toimeenpanoa yleissivistävässä ja ammatillisessa koulutuksessa. Laajan arvioinnin kohteina olivat muun muassa terveyden, opiskelukyvyn ja osallisuuden edistäminen, ongelmien ennaltaehkäisy sekä opiskeluhuoltopalvelujen yhdenvertainen saatavuus.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on arvioinut oppilas- ja opiskelijahuoltolain (1287/2013) toimeenpanoa yleissivistävässä ja ammatillisessa koulutuksessa.

1.8.2014 voimaan tulleen lain tavoitteena oli koota opiskeluhuoltoa koskeva lainsäädäntö yhteen lakiin ja selkeyttää säädösten toimivuutta. Lisäksi uudessa laissa korostuvat yhteisöllinen opiskeluhuolto, ennaltaehkäisy, psykologi- ja kuraattoripalveluiden laajentaminen toiselle asteelle sekä opiskeluhuollon suunnitelmallisuus. Hyväksyessään lain eduskunta edellytti, että lain vaikutuksia arvioidaan. Opetus- ja kulttuuriministeriö antoi arviointitehtävän Karville.

Arviointikohteina olivat mm. terveyden, hyvinvoinnin, opiskelukyvyn ja osallisuuden edistäminen, ongelmien syntymisen ennaltaehkäisy, varhainen tuki, kouluyhteisön yhteisöllisen toiminnan edistäminen sekä opiskeluhuoltopalvelujen yhdenvertainen saatavuus.

Arviointi kohdentui kaikkiin koulutuksen ja opetuksen järjestäjiin sekä otoksella valittuihin esiopetusyksiköihin, perusopetuksen kouluihin ja lukioihin. Arvioinnissa oli mukana opiskeluhuollon ohjausryhmiä, oppilas- tai opiskeluhuoltoryhmiä ja koulutuksen järjestäjiä yhteensä 1200 sekä oppilaita ja opiskelijoita yhteensä 25 600.

Arviointi tuotti tietoa seuraavista asioista:

  • Millaisia vaikutuksia oppilas- ja opiskelijahuoltolailla on ollut opiskeluhuollon vaikuttavuuteen ja tehostumiseen?
  • Miten oppilas- ja opiskelijahuoltolaki on vaikuttanut opiskeluhuollon palveluiden saatavuuteen ja henkilöstön riittävyyteen?
  • Millaisia vahvuuksia ja kehittämiskohteita opiskeluhuollossa on?

Arvioinnin tulosten julkistamis- ja keskustelutilaisuus pidetään keskiviikkona 14.3.2018 klo 12.30-16.00. Tilaisuus järjestetään Finlandia-talon Terassisalissa. Ohjelma alkaa ilmoittautumisella ja kahvitarjoilulla klo 12.30. Varsinainen ohjelma alkaa klo 13.

Tilaisuuden ohjelma koostuu tulosten esittelystä, kommenttipuheenvuoroista ja paneelikeskustelusta. Tarja Frisk ja Anna-Mari Summanen Karvista esittelevät tuloksia. Tuloksia kommentoivat mm. opetus- ja kulttuuriministeriön, Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen, Opetushallituksen, OAJ:n, Suomen Kuntaliiton, Itä-Suomen aluehallintoviraston sekä ammatillisen koulutuksen ja opiskelijoiden edustajat.

Tilaisuudessa annetaan opiskeluhuollon kehittämisehdotuksia valtakunnallisille opetusviranomaisille ja sosiaali- ja terveysviranomaisille, kunnille sekä koulutuksen järjestäjille.

Tilaisuutta voi seurata myös netin välityksellä Karvin Youtube-kanavalla reaaliajassa tai jälkikäteen tallenteena. Linkki tilaisuuden seuraamiseen löytyy julkistamispäivänä Karvin nettisivuilta.

Median edustajia pyydetään ilmoittautumaan tilaisuuteen 13.3. klo 12 mennessä Johanna Kiesille (johanna.kiesi@karvi.fi, p. 029 533 5545).

Lisätietoja arvioinnista:

projektipäällikkö Anna-Mari Summanen, anna-mari.summanen@karvi.fi, p. 029 533 5523 (yleissivistävä koulutus)

arviointiasiantuntija, projektipäällikkö Tarja Frisk, tarja.frisk@karvi.fi, p. 029 533 5504 (ammatillinen koulutus)

Tervetuloa!

Tietoja julkaisijasta

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
PL 28
00101 HELSINKI

029 533 5500http://karvi.fi

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on itsenäinen koulutuksen arviointiviranomainen, joka toimii Opetushallituksen erillisyksikkönä. Karvi toteuttaa koulutukseen sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjien toimintaan liittyviä arviointeja varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen. Arviointikeskus koostuu arviointineuvostosta, korkeakoulujen arviointijaostosta ja kolmesta osaamisyksiköstä: yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen, ammatillisen koulutuksen sekä korkeakoulutuksen ja vapaan sivistystyön yksiköstä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi

Maailman paras amis?18.5.2018 08:45Blogi

Suomalainen ammatillinen koulutus on huippuluokkaa, mutta huippuosaajien lisäksi tutkintotodistuksen saa moni opiskelija, joka saavuttaa vain tutkinnon minimivaatimukset. Osaamisten vaatimustasosta on pidettävä huolta, sillä vaatimalla liian vähän ja joustamalla vaatimustasosta muun muassa nuorten syrjäytymisriski lisääntyy. Koulutuksen työelämärelevanssi ja opiskelijalähtöisyys sekä rakentavan keskustelukulttuurin luominen eri toimijatahojen välille ovat ammatillisen koulutuksen kehittämisen lähtökohtia.

KUTSU: Millaista osaamista suomalainen koulutusjärjestelmä tuottaa? – Arviointifoorumi 25.5.17.5.2018 08:00Kutsu

Aika: perjantai 25.5. klo 9.00–16.00 Paikka: Musiikkitalon Black Box -sali, Helsinki Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) järjestää toukokuussa ensimmäistä kertaa Arviointifoorumin, jossa tarkastellaan laaja-alaisesti koulutuksen nykytilaa ja tulevaisuutta arviointitiedon pohjalta eri koulutusasteilla: varhaiskasvatuksessa – esi- ja perusopetuksessa – lukiokoulutuksessa – ammatillisessa koulutuksessa – korkeakoulutuksessa – vapaassa sivistystyössä. Puheenvuoroissa, työpajoissa ja keskusteluissa pohditaan esimerkiksi seuraavia kysymyksiä: Millaista osaamista suomalainen koulutusjärjestelmä tuottaa? Toteutuuko koulutuksellinen tasa-arvo ja osallisuus? Mitä tapahtuu oppijan polun nivelvaiheissa? Vastaako osaaminen työelämän vaatimuksia? Millainen on koulujen digitalisaation tila? Päivän muita teemoja ovat muun muassa luottamus suomalaisen koulutus- ja arviointijärjestelmän perustana, maahanmuuttajien koulutus sekä ruotsinkielinen koulutus. Tutustu Arviointifoorumin ohjelmaan. T

Monipuolisilla menetelmillä ja yritysyhteistyöllä hyvät yrittäjyysvalmiudet ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluopetuksessa3.5.2018 08:00Tiedote

Korkeakouluissa on menossa selkeä yrittäjyysbuumi: yli puolet korkeakouluopiskelijoista kertoi pitävänsä yrittäjyyttä kiinnostavana uravaihtoehtona. Samanlaista buumia ei voida opiskelijakyselyn perusteella sanoa näkyvän ammatillisessa koulutuksessa. Yritysten ja yrittäjyyden vahvistaminen on yksi Sipilän hallituksen tavoitteista.

En kvalitetsstämpel till Polisyrkeshögskola – starka bevis på att utbildningen utvecklas med hjälp av kvalitetssystem18.4.2018 15:12Tiedote

Nationella centret för utbildningsutvärdering har genomfört en auditering av Polisyrkeshögskolan och har beviljat yrkeshögskolan en kvalitetsstämpel som gäller i sex år från och med den 18 april 2018. Yrkeshögskolans kvalitetssystem uppfyller de nationella kriterierna för kvalitetshantering som fastställts för högskolor och motsvarar de europeiska principerna och rekommendationerna.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme