Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi

Oppilas- ja opiskelijahuoltolain toimeenpanon arvioinnin julkistaminen ja paneeli 14.3. klo 13-16

Jaa

Karvi on arvioinut oppilas- ja opiskelijahuoltolain toimeenpanoa yleissivistävässä ja ammatillisessa koulutuksessa. Laajan arvioinnin kohteina olivat muun muassa terveyden, opiskelukyvyn ja osallisuuden edistäminen, ongelmien ennaltaehkäisy sekä opiskeluhuoltopalvelujen yhdenvertainen saatavuus.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on arvioinut oppilas- ja opiskelijahuoltolain (1287/2013) toimeenpanoa yleissivistävässä ja ammatillisessa koulutuksessa.

1.8.2014 voimaan tulleen lain tavoitteena oli koota opiskeluhuoltoa koskeva lainsäädäntö yhteen lakiin ja selkeyttää säädösten toimivuutta. Lisäksi uudessa laissa korostuvat yhteisöllinen opiskeluhuolto, ennaltaehkäisy, psykologi- ja kuraattoripalveluiden laajentaminen toiselle asteelle sekä opiskeluhuollon suunnitelmallisuus. Hyväksyessään lain eduskunta edellytti, että lain vaikutuksia arvioidaan. Opetus- ja kulttuuriministeriö antoi arviointitehtävän Karville.

Arviointikohteina olivat mm. terveyden, hyvinvoinnin, opiskelukyvyn ja osallisuuden edistäminen, ongelmien syntymisen ennaltaehkäisy, varhainen tuki, kouluyhteisön yhteisöllisen toiminnan edistäminen sekä opiskeluhuoltopalvelujen yhdenvertainen saatavuus.

Arviointi kohdentui kaikkiin koulutuksen ja opetuksen järjestäjiin sekä otoksella valittuihin esiopetusyksiköihin, perusopetuksen kouluihin ja lukioihin. Arvioinnissa oli mukana opiskeluhuollon ohjausryhmiä, oppilas- tai opiskeluhuoltoryhmiä ja koulutuksen järjestäjiä yhteensä 1200 sekä oppilaita ja opiskelijoita yhteensä 25 600.

Arviointi tuotti tietoa seuraavista asioista:

  • Millaisia vaikutuksia oppilas- ja opiskelijahuoltolailla on ollut opiskeluhuollon vaikuttavuuteen ja tehostumiseen?
  • Miten oppilas- ja opiskelijahuoltolaki on vaikuttanut opiskeluhuollon palveluiden saatavuuteen ja henkilöstön riittävyyteen?
  • Millaisia vahvuuksia ja kehittämiskohteita opiskeluhuollossa on?

Arvioinnin tulosten julkistamis- ja keskustelutilaisuus pidetään keskiviikkona 14.3.2018 klo 12.30-16.00. Tilaisuus järjestetään Finlandia-talon Terassisalissa. Ohjelma alkaa ilmoittautumisella ja kahvitarjoilulla klo 12.30. Varsinainen ohjelma alkaa klo 13.

Tilaisuuden ohjelma koostuu tulosten esittelystä, kommenttipuheenvuoroista ja paneelikeskustelusta. Tarja Frisk ja Anna-Mari Summanen Karvista esittelevät tuloksia. Tuloksia kommentoivat mm. opetus- ja kulttuuriministeriön, Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen, Opetushallituksen, OAJ:n, Suomen Kuntaliiton, Itä-Suomen aluehallintoviraston sekä ammatillisen koulutuksen ja opiskelijoiden edustajat.

Tilaisuudessa annetaan opiskeluhuollon kehittämisehdotuksia valtakunnallisille opetusviranomaisille ja sosiaali- ja terveysviranomaisille, kunnille sekä koulutuksen järjestäjille.

Tilaisuutta voi seurata myös netin välityksellä Karvin Youtube-kanavalla reaaliajassa tai jälkikäteen tallenteena. Linkki tilaisuuden seuraamiseen löytyy julkistamispäivänä Karvin nettisivuilta.

Median edustajia pyydetään ilmoittautumaan tilaisuuteen 13.3. klo 12 mennessä Johanna Kiesille (johanna.kiesi@karvi.fi, p. 029 533 5545).

Lisätietoja arvioinnista:

projektipäällikkö Anna-Mari Summanen, anna-mari.summanen@karvi.fi, p. 029 533 5523 (yleissivistävä koulutus)

arviointiasiantuntija, projektipäällikkö Tarja Frisk, tarja.frisk@karvi.fi, p. 029 533 5504 (ammatillinen koulutus)

Tervetuloa!

Tietoja julkaisijasta

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
PL 28
00101 HELSINKI

029 533 5500http://karvi.fi

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on itsenäinen koulutuksen arviointiviranomainen, joka toimii Opetushallituksen erillisyksikkönä. Karvi toteuttaa koulutukseen sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjien toimintaan liittyviä arviointeja varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen. Arviointikeskus koostuu arviointineuvostosta, korkeakoulujen arviointijaostosta ja kolmesta osaamisyksiköstä: yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen, ammatillisen koulutuksen sekä korkeakoulutuksen ja vapaan sivistystyön yksiköstä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi

Mistä suomalainen varhaiskasvatuksen laatu koostuu? - Suomalaiset varhaiskasvatuksen laadun indikaattorit julkaistaan ensimmäistä kertaa22.10.2018 08:00Tiedote

Varhaiskasvatuksen laatu puhuttaa julkisessa keskustelussa. Varhaiskasvatusta ja sen laatua voidaan kuitenkin tarkastella ja arvioida vain, jos tiedetään, mitä laadulla tarkoitetaan. Karvi julkaisee Varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin perusteet ja suositukset -asiakirjan 25.10.2018. Se pitää sisällään ensimmäistä kertaa laajan tutkimuskoonnin siitä, mistä suomalaisen varhaiskasvatuksen laatu koostuu.

KUTSU: Pohjoismaiden PISA- ja TIMSS-tulokset vertailussa Northern Lights -konferenssissa 27.–28.9.13.9.2018 08:00Kutsu

Tervetuloa Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) ja Pohjoismaisen arviointiverkoston järjestämään Northern Lights -konferenssiin, jossa käsitellään Pohjoismaiden uusimpia PISA- ja TIMSS-oppimistuloksia. Puheenvuorojen keskeisiä teemoja ovat opettajan rooli, motivaatio, digitalisaatio ja sosiaaliset erot kaupunkien ja maaseudun välillä. Konferenssissa julkaistaan raportti Northern Lights on TIMSS and PISA 2018. Kyseessä on ainoa julkaisu, jossa verrataan eri Pohjoismaiden PISA- ja TIMSS-tuloksia ja niiden taustamuuttujia. Aika: to–pe 27.–28.9.2018, torstaina klo 13–18 ja perjantaina klo 8.45–13 Paikka: Hanasaaren kulttuurikeskus, Espoo Tuloksia esittelevät ja kommentoivat raportin kirjoittajat ja kutsuvieraspuhujat pohjoismaisista yliopistoista sekä asiantuntijat OECD:stä ja IEA:sta. Tapahtumaan osallistuu 120 opetushallinnon ja tutkimuksen edustajaa eri Pohjoismaista. Tilaisuuden juontaa Kirsi Heikel. Tapahtuma on englanninkielinen. Konferenssin ohjelma Konferenssin ja rap

En kvalitetsstämpel till Högskolan på Åland – arbetslivskontakterna och en strävan att möta arbetslivets behov är högskolans styrka27.8.2018 08:00Tiedote

En nordisk auditeringsgrupp tillsatt av Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) har genomfört en auditering av Högskolan på Åland. NCU har beviljat högskolan en kvalitetsstämpel som gäller i sex år från och med den 23 augusti 2018. Högskolan på Ålands kvalitetssystem uppfyller de nationella kriterierna för kvalitetshantering som fastställts för högskolor och motsvarar de europeiska principerna och rekommendationerna.

Planerna för småbarnpedagogik ger goda riktlinjer för det småbarnpedagogiska arbetet15.8.2018 08:00Tiedote

Nationella centret för utbildningsutvärdering har utvärderat planerna för småbarnspedagogik som styr det småbarnspedagogiska arbetet och planernas implementering inom kommunala och privata tjänster. Planerna fungerar rätt väl som stöd för arbetet, men det förekom dock kvalitativa problem med barnens planer för småbarnspedagogik. Resultaten visar att fokus inom småbarnspedagogiken borde riktas på barnens likabehandling samt tjänsternas jämna kvalitet.

Arviointitulos: Varhaiskasvatussuunnitelmat antavat hyvät suuntaviivat varhaiskasvatustyölle15.8.2018 08:00Tiedote

Karvi on arvioinut varhaiskasvatustyötä ohjaavia varhaiskasvatussuunnitelmia (vasu) ja niiden käyttöönottoa kunnissa ja yksityisissä palveluissa. Vasut toimivat melko hyvin työn tukena, mutta erityisesti lasten vasuissa ilmeni kuitenkin laadullisia ongelmia. Tulosten perusteella myös lasten yhdenvertaisuuteen varhaiskasvatuspalveluissa ja palvelujen tasaiseen laatuun tulisi kiinnittää huomiota.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme