Oppimisen tulevaisuutta tehdään nyt – EDUXR 2020 -tapahtuma laajentaa oppimisen virtuaalitodellisuuteen

Ensimmäinen suomenkielinen laajennetun todellisuuden tapahtuma, EDUXR 2020, järjestetään AltSpaceVR -ympäristössä 16.-17.4. Se kokoaa oppimisen ja virtuaalitodellisuuden asiantuntijat ja kaikki aiheesta kiinnostuneet keskustelemaan alan uusimmasta tutkimuksesta ja tulevaisuuden näkymistä, teknologisista ratkaisuista, etäopiskelun ja -työnteon “uudesta normaalista” sekä kokemaan immersiivistä virtuaalista läheisyyttä toisten osallistujien kanssa.
Kahden päivän aikana asiantuntijat ottavat laajasti kantaa VR:n mahdollisuuksiin oppimisessa, virtuaaliympäristöjen rakentamiseen sekä opettajien digivalmiuksiin ja ammatillisen asiantuntijuuden kehittämiseen. Tapahtuma mahdollistaa lisäksi aitoja kohtaamisia ja keskusteluja esitysten ulkopuolella.
EDUXR 2020:n sisältö on timanttia ja esiintyjät ovat eturivin oppimisen ja oppimisteknologioiden asiantuntijoita. Helsingin yliopiston professori Kirsti Lonka keskittyy keynote-puheenvuorossaan siihen, mitä hyvää vallitseva poikkeustilanne voi tuoda suomalaiseen oppimiskulttuuriin.
Professori Pasi Vahimaa Itä-Suomen yliopistosta ja apulaisprofessori Henri Pirkkalainen Tampereen yliopistosta vievät kuulijat virtuaalitodellisuuden laboratoriomaailmoihin ja korkeakoulujen kansainvälisiin tutkimushankkeisiin. Jyväskylän yliopiston professori Päivi Häkkinen joukkoineen virittää osallistujat pohtimaan ja keskustelemaan oppimisesta virtuaalitodellisuudessa.
– VR yleistyy ennakoitua nopeammin ja muuttaa sekä koulutuksen, oppimisen, työnteon että kohtaamisen täydellisesti. Samana päivänä voit olla vaikkapa New Yorkissa, Sydneyssä, Äkäslompolossa ja lopuksi vaikka Marsissa, idean isä, Tampereen yliopiston digijohtaja Juha Eskelinen kertoo.
– Pedagogina minua kiinnostaa, miten voimme tarjota erilaisille oppijoille parhaan mahdollisen immersiivisen ja yhteisöllisen oppimiskokemuksen. XR-teknologiat laajentavat oppimisen todellisuuksia ja avaavat ennen näkemättömiä mahdollisuuksia. Ne tulevat mullistavat oppimisen materiaalit ja palvelut, opettajankouluttaja Merja Juntunen Jyväskylän yliopistosta kertoo.
– Nyt tarvitaan rohkeita soihdunkantajia, näkeviä, kokevia ja tekeviä edelläkävijöitä myös oppimateriaalien tuottajien ja kustantajien keskuudesta. Tässä on mielestäni suomalaisen koulutusviennin tulevaisuus, Juntunen täydentää.
EDUXR 2020 -tapahtumanjärjestävät virtuaalitodellisuudessa Tampereen yliopisto, Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos ja Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto yhteistyössä JAMK:n ammatillisen opettajakorkeakoulun sekä ITK2020-tapahtuman kanssa AltspaceVR-ympäristössä 16.-17.4.2020. Siihen voi osallistua sekä VR-laseilla että tietokoneella. Lisätietoa ja yksityiskohtaiset ohjeet osallistumisesta löytyvät tapahtuman verkkosivuilta https://eduxr.fi.
Tapahtuman taustalla on Business Finlandin rahoittama Co-Creation-hanke “Laajenevat oppimisen todellisuudet”. Hanke rakentaa laaja-alaista VR-toimijoiden verkostoa, jonka yhteisellä asiantuntemuksella syntyy kansainvälisesti merkittävää VR-teknologiaa ja oppimista yhdistävää osaamista, tutkimusta, uudenlaisia koulutuspalveluja ja -tuotteita ja näiden pohjalta kansainvälisiä liiketoimintamahdollisuuksia. EDUXR 2020 toimii myös ammatillisen koulutuksen oppimisympäristönä ja näyttöpaikkana POKE:n Digilabin tulevaisuuden teknologioiden opiskelijoille.
Lisätietoja:
Juha Eskelinen, Tampereen yliopisto, juha.eskelinen@tuni.fi, +358400607548
Merja Juntunen, Jyväskylän yliopisto, merja.juntunen@jyu.fi, +358408054252
Videot:
Tapahtuman esittelyvideo https://spark.adobe.com/video/xKUyWuNkq7KLH
Videoita AltspaceVR:ään rakennetuista tapahtumaympäristöistä YouTubessa:
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenTiedottaja
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat



Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Väitöstutkimus: Nykykirjallisuuden queer-kerronta voi vastustaa kertojan sukupuolittamista7.11.2025 07:58:00 EET | Tiedote
FM Joonas Säntin väitöskirja käsittelee nykykirjallisuuden poikkeusilmiöitä, mutta yhdistää ne laajempaan analyysiin kertojien sukupuolittamisesta ja yhteiskuntakriittisen kertomustieteen haasteista. Sukupuolettomat kertojat haastavat ja vastustavat lukijoiden tulkinnallisia kehyksiä.
Väitöstutkimus: Yritysten kiertotaloussiirtymää jarruttavat ristiriidat taloudellisen ja ympäristöön liittyvän arvonluonnin välillä - ristiriidoissa piilee myös muutosvoimaa6.11.2025 09:33:59 EET | Tiedote
KTM Noora Piila tutki Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun yritysten ympäristöjohtamisen väitöskirjassaan kiertotalousmaturiteetin eri vaiheissa olevien suomalaisyritysten pyrkimyksiä ja haasteita kiertotaloussiirtymään liittyen. Tulosten valossa yritysten toimenpiteet jäävät pienipiirteisiksi johtuen taloudellisen ja ympäristöön liittyvän arvonluonnin välillä koetuista ristiriidoista, eli paradokseista. Näissä paradokseissa piilee kuitenkin myös positiivista muutosvoimaa, jonka valjastaminen yrityksissä edellyttää yhteiskunnan tukea ja vahvaa sidosryhmäyhteistyötä.
Digitaalisia ratkaisuja iäkkäiden kuntoutukseen ja terveydenhuoltoon - Timo Hinrichs liikuntalääketieteen professoriksi6.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Lääkäri Timo Hinrichs aloitti 1.10.2025 Jyväskylän yliopiston liikunta- ja urheilulääketieteen professorina, vahvistaen alan tutkimusta ja koulutusta. Hinrichs tutkii liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden merkitystä terveyden ylläpitämisessä, kuntoutuksen tukemisessa ja elämänlaadun edistämisessä. Hänen tutkimuksensa keskiössä on digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen ja käyttöönotto iäkkäiden liikkuvuuden ja terveyden tukemisessa.
Väitöstutkimus: ikääntyneet oppivat digitaitoja parhaiten vertaisiltaan, ei kiireessä läheisten opastamana6.11.2025 06:59:00 EET | Tiedote
FM Viivi Korpela tarkastelee yhteiskuntapolitiikan väitöskirjassaan ikääntyneiden digiosallisuutta, arjen digitaitojen oppimista ja Keski-Suomen hyvinvointialueen digipalveluita. Tulosten mukaan läheisten antama digituki ei aina johda oppimiseen, kun taas vertaisohjauksessa taidot ja osallisuuden tunne vahvistuvat. Lisäksi tutkimus osoittaa, että Keski-Suomen hyvinvointialueen digipalvelut jäävät usein irrallisiksi ikääntyneiden käyttäjien arjesta. Tutkimus haastaa pohtimaan, kenen ehdoilla digitaalista yhteiskuntaa rakennetaan.
Kahdelle JYU:n hankkeelle rahoitusta Suomen Akatemialta tutkimustulosten hyödyntämiseen5.11.2025 15:03:07 EET | Tiedote
Suomen Akatemia on myöntänyt vuoden 2025 Tutkimuksen hyödyntämisen rahoitushaussa yhteensä 9,7 miljoonaa euroa 27 hankkeelle. Jyväskylän yliopistossa rahoitusta sai kaksi hanketta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
