Oppiva tekoälysensori personoi aktiivisuusseurannan

Bosch Sensortecin kehittämä tekoälysensori tekee aktiivisuutta seuraavista älykuulokkeista ja puettavista laitteista itseoppivia.

Boschin itseoppivan tekoälysensorin ansiosta erilaisten aktiivisuusmittareiden käyttäjät voivat esimerkiksi opettaa laitteitaan seuraamaan erilaisia aktiviteetteja. Laitteilta voi myös saada niiltä entistä yksilöllisempää palautetta.

Kyykkyjä, vatsalihasliikkeitä tai kahvakuulan heilautuksia… Erilaisten liikuntamuotojen lista on lähes loputon. Monet markkinoilla olevat aktiivisuusmittarit kuten älykellot ja -rannekkeet, pystyvät seuraamaan kuitenkin hyvin rajallista määrää eri liikuntatapoja. Ne eivät myöskään erota lajeja toisistaan luotettavasti, koska käyttäjien tyylit, pituudet, energiatasot ja suoritustavat voivat poiketa toisistaan merkittävästi.

Haasteiden ratkaisemiseksi Bosch Sensortec on kehittänyt itseoppivan liikesensorin, joka tuo tekoälyn erilaisiin puettaviin teknologioihin. Laite sopii harjoittelun lisäksi erinomaisesti myös valmentamiseen.

“Itseoppiva tekoälysensori muuttaa käyttäjien ja aktiivisuusmittareiden vuorovaikutuksen. Aiemmin lähestymistapa oli yksisuuntainen, nyt treenaaminen on vuorovaikutteista”, sanoo Stefan Finkbeiner, Bosch Sensortecin toimitusjohtaja.

Yksilöllisesti räätälöityjä käyttötapoja

Itseoppivan tekoälyohjelmiston perusversio sisältää 15 valmiiksi ohjelmoitua lajia, eli laitetta ei tarvitse opettaa alusta asti itse. Sensori osaa esimerkiksi tunnistaa suunnistamisen ja erottaa kaikki neljä eri uintityyliä, eli perhos-, selkä-, rinta- ja vapaauinnin. Se oppii minkä tahansa uuden aktiviteetin, joka perustuu syklisesti toistuviin kuvioihin.

Lisäksi se tarjoaa neljä eri toimintamallia: oppiminen, personointi, automaattiseuranta ja treenin tehostaminen. Viimeksi mainittu, käyttäjille huomattavaa lisäarvoa tuova toiminto tarjoaa laitevalmistajille oivan tavan erottautua muista tuotteista markkinoilla.

• Oppimismoodissa käyttäjä voi itse lisätä uusia liikuntamuotoja, joita laite ei alun perin tue eli laite opettelee itse seuraamaan niitä. Laite on siis kustomoitavissa omien yksilöllisten tarpeiden mukaan.

• Personoinnissa voi valmiita ohjelmia muokata omaan henkilökohtaiseen tyyliin sopivaksi. Tämän avulla muun muassa suorituksen analysointi ja kalorien kulutuslaskenta tarkentuvat.

• Automaattinen seuranta sopii erityisesti kestävyys- ja voimaharjoitteluun. Se huolehtii kokonaisvaltaisesta seurannasta kuten intensiteetin analysoinnista sekä toistojen laskemisesta ilman, että käyttäjän täytyy tehdä manuaalisia toimenpiteitä.

• Treeniä voi tehostaa niin, että laitteeseen lisätään malliksi omille treeniohjelmille valmiita aktiviteetteja, jotka voivat olla peräisin omalta valmentajalta tai vaikka joltain tietyn urheilulajin tähdeltä. Näin käyttäjät voivat verrata itseään vaikka omiin treenikavereihin tai urheilulajin parhaimmistoon.

Tietoturvallinen ja nopea

Koska tekoäly on sulautettu itse sensoriin, se ei tarvitse yhteyttä pilvipalveluun tai edes älypuhelimeen. Tämä minimoi sähkön kulutuksen lisäksi laskentaviiveen eli latenssin. Se tarkoittaa, että käyttäjät saavat laitteelta reaaliaikaista palautetta nopeasti ja sen latausvälit ovat pitkät.

Koska käyttäjä ei ole riippuvainen internet-yhteydestä tai puhelimestaan, suoritusta pystyy seuraamaan ja analysoimaan missä ja milloin tahansa. Myös datan yksityisyys on turvattu, kun dataa ei lähetetä laitteesta ulos.

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2019 lopussa noin 400 000 työntekijää. Konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 77,7 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, älykaupunkeihin, verkottuneeseen liikkumiseen ja verkottuneelle teollisuudelle. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan ja palveluillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.

Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä yli 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Tutkimuksessa ja tuotekehityksessä työskentelee noin 72 600 henkilöä 126 toimipisteessä eri puolilla maailmaa. Lisäksi Boschilla työskentelee yli 30 000 ohjelmistokehittäjää.