Viestintäpalvelu Scribo & Consulite

Oppiva työyhteisö -palkinto 2016: Kokkolan keskusapteekki jakaa osaamistaan monimuotoisesti

Oppiva työyhteisö -palkinnon saa tänä vuonna Kokkolan keskusapteekki, jossa jaetaan aktiivisesti työhön liittyvää tietoa työntekijöiden kesken. Lisäksi jokaisen työvaiheen hallitsee useampi henkilö ja apteekki panostaa vahvasti yhteistyöhön erilaisten sidosryhmiensä kanssa.

Jo 4. kerran jaettava Oppiva työyhteisö -palkinto myönnetään tänä vuonna Kokkolan keskusapteekille. Palkintoraati näkee merkittävää arvoa sillä, miten apteekissa vastuu osaamisesta, tekemisestä ja toteuttamisesta pidetään lähellä työn tekijöitä. Avainasemassa on tiimityö, jota tehdään muun muassa koneellisessa annosjakelussa, kotisairaanhoidon tilausten toimittamisessa, lääkevalmistuksessa, tietoturvassa sekä työsuojelussa ja työhyvinvoinnissa.

– Tiimien jäsenet vaihtuvat säännöllisesti. Näin osaaminen työpaikalla laajenee ja uutta opettelemalla haasteet ja työntekijän työmotivaatio ovat tasapainossa. Kaikki toimivat vuorollaan myös perehdyttäjinä uusille työntekijöille ja harjoittelijoille, jolloin kukin kertaa ja päivittää osaamistaan apteekin eri asioista säännöllisesti. Apteekissamme harjoittelee vuosittain useita farmasian opiskelijoita sekä nuoria työelämään tutustujia, kuvailee proviisori Suvi Sällinen.

Kokkolan keskusapteekki toimii opetusapteekkina Helsingin- ja Itä-Suomen yliopistoille sekä Åbo Akademille.

Yhteistyö eri toimijoiden kanssa tuo apteekin osaamisen näkyväksi

Palkintoraati kiittää Kokkolan keskusapteekkia aktiivisesta ja suunnitelmallisesti lääkealan ammattilaisten roolin kehittämisestä.

Asiantuntijuutta jaetaan laajasti erilaisille sidosryhmille. Henkilökunta luennoi ja kouluttaa tilaisuuksissa sekä kutsuu muita toimijoita, kuten potilasyhdistyksiä, esittelemään toimintaansa apteekkiin teemapäivien merkeissä.

– Tapaamme säännöllisesti kotisairaanhoitajien, kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluista vastaavien ja terveyskeskuksen työntekijöiden kanssa. Kauppakeskuksessa toteutimme suuren suosion saaneet näyttelyt, joissa esittelimme erilaisten tuotteiden piilosuolan ja -sokerin määriä yhdessä Kokkolan kaupungin liikuntapalvelujen kanssa.

– Lisäksi järjestämme aloitteellisesti koulutustapahtumia, joista viimeisimpänä marraskuun alussa yhteistyössä Kokkolan kaupungin ja erään lääkeyrityksen kanssa ”Voimaa vanhuuteen” -tapahtuman ensin yleisölle ja sitten lääkäreille ja hoitajille, Sällinen kertoo.

Uuden kokeilu innostaa

Apteekin aloitteellisuus ja halu olla edelläkävijä välittyivät myös palkintoraadille. Käypä hoito -suositukset ohjaavat apteekin itsehoitovalikoimaa: Kokkolan keskusapteekki on lanseerannut tähän liittyen Apteekin hoitavan hunajan helpottamaan lasten virusinfektion aiheuttaman yskää sekä aikuisten alahengitystieinfektioissa esiintyvää yskää.

Apteekkari Birgitta Måsabacka on apteekista ja henkilöstöstä ylpeä ja arvostaa sitä, miten uusien asioiden kokeilu on työyhteisössä verissä. Tämä näkyy positiivisesti kaikille, ja ennen kaikkea asiakkaille.

– Apteekkimme otti aikanaan tietokoneet käyttöön ensimmäisten joukossa ja terveydenhoitajat ovat apteekissamme auttaneet asiakkaita jo vuosia ennen kuin Terveyspiste-konsepti alkoi levitä. Hoitajamme rokottavat, mittavat, hoitavat haavoja, tekevät korvahuuhteluita ja muita pieniä toimenpiteitä ilman ajanvarausta. Autamme terveyskeskusta keventämään julkisen terveydenhuollon työkuormaa asiakkaillemme helpoilla tavoilla.

Apteekin palveluksessa on yli 30 henkilöä. Määrästä noin puolet on farmaseutteja, proviisoreita on kaksi, farmanomeja yksi, kaksi terveydenhoitajaa sekä koulutettua teknistä henkilöstöä.

Lisätietoja:

Kokkolan keskusapteekki
proviisori Suvi Sällinen, p. 06 8234300 tai 044 5567340 apteekki@kokkolankeskusapteekki.kpnet.com

Farmasian oppimiskeskus ry
toiminnanjohtaja Nina Sevón-Vilkman p. 050 3570004
nina.sevon-vilkman@fok.fi

Viestintäpalvelu Scribo & Consulite

Farmasian oppimiskeskus ry (FOK):
FOK on yhdeksän lääkealan toimijan muodostama yleishyödyllinen yhteisö. Oppimiskeskuksen tavoitteena on tuottaa laadukasta ja oppimista aktivoivaa koulutusta ja kannustaa osallistujia elinikäiseen oppimiseen ja opiskeluun. Se järjestää vuosittain farmasian alan suurimman täydennyskoulutustapahtuman Farmasian Päivät.

Oppiva työyhteisö -palkinto:
Oppiva työyhteisö -palkinnon myöntää Suomen messusäätiö ja jakaa hakemusten perusteella Farmasian oppimiskeskus ry (FOK). Valintaraati koostuu farmasian alan ammattilehtien päätoimittajista ja FOKin asiantuntijoista. Palkinnolla kannustetaan lääkealan työyhteisöjä kehittämään osaamistaan ja hyödyntämään sitä asiakkaiden parhaaksi. Se myönnetään työyhteisölle, jossa panostetaan suunnitelmallisesti osaamisen kehittämiseen sekä ylläpidetään työhyvinvointia ja kehitysmyönteisyyttä. Palkittava työyhteisö tarjoaa asiakkailleen lisäarvoa tuottavia palveluita, kehittää lääkealan ammattilaisen asiantuntijaroolia sekä on aktiivisesti vuorovaikutuksessa eri sidosryhmiensä kanssa. Palkinnon arvo on 3000 euroa. Tunnustuspalkinto jaettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2013. Viime vuonna palkinnon sai Kuopion yliopistollisen sairaalan sairaala-apteekki.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Viestintäpalvelu Scribo & Consulite